شناسهٔ خبر: 32972543 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برای کنترل فشار خون پافشاری کنیم

به گزارش ایرنا، سالانه 300 هزار نفر در کشور بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند و باید اذعان کرد فشار خون عامل اصلی این سکته ها است. به خاطر خاموش بودن

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، سالانه 300 هزار نفر در کشور بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند و باید اذعان کرد فشار خون عامل اصلی این سکته ها است.
به خاطر خاموش بودن این عارضه و افزایش قابل توجه بیماران دچار فشار خون بالا، وزارت بهداشت اقدام به راه اندازی بسیج ملی کنترل فشار خون کرده است.
از سوی دیگر فقط توجه به یک آمار ثبت احوال قزوین مبنی بر اینکه 38.5 درصد مرگ های سال گذشته ناشی از سکته های قلبی بوده، کافی است تا برای کاهش فشار خون که از عوامل اصلی بیماری های قلبی است، تلاش جدی کنیم.

**24.6 درصد جمعیت قزوین دارای فشار خون بالا هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص گفت: بر اساس آخرین آمارها 24درصد جمعیت بالای 18 سال استان دچار فشار خون بالا هستند که این میزان باید با برنامه ریزی درست و خودمراقبتی مردم کاهش یابد.
دکتر منوچهر مهرام افزود: بسیاری از افراد دارای فشار خون بالا احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است اما در زمانی که فشار خون افزایش یابد فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی، تشنج و در نهایت سکته های قلبی و مغزی می شود.
وی اضافه کرد: وقتی فشار خون فرد بالاتر از حد طبیعی خود باشد قلب انسان مجبور است برای رساندن خون به بدن با شتاب بیشتری کار کند.
مهرام ادامه داد: هرچه فشار در عروق خونی بالاتر باشد، رگ ها ضعیف تر شده و ممکن است دچار خون ریزی هایی شود که می تواند منجر به سکته مغزی شود.
وی همچنین گفت: افزایش بیشتر فشار خون ممکن است موجب تصلب شراین شود که از عوامل اصلی سکته های قلبی است.
مهرام افزود: هرچه مدت زمانی که فشار خون بالاست بیشتر شود احتمال ایجاد مشکلات جسمی بیشتر خواهد شد و کلیه ها و چشم ها نیز ممکن است آسیب جدی ببینند.

**طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در قزوین اجرا می شود
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر و ناظر اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون در استان قزوین گفت: کمپین اطلاع رسانی این طرح همزمان با سراسر کشور در قزوین آغاز شده و تست فشار خون به طور رسمی از 18 خردادماه تا 15 تیرماه انجام خواهد شد.
دکتر سولماز فرخزاد افزود: این آزمایش به طور رایگان در تمام مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت، تمام بیمارستان ها و کلینیک ها و چند پایگاه موقت در سطح شهر و همچنین درمانگاه های وابسته به سایر سازمان ها قابل انجام خواهد بود.
وی اضافه کرد:گروه هدف این برنامه تمام افراد بالای 30 سال و همچنین زنان باردار و بیماران کلیوی در تمام گروه های سنی هستند.
فرخزاد از تمام مردم قزوین دعوت کرد با توجه به پیامدها و عوارض فشار خون بالا برای سلامتی در تاریخ اعلام شده در بسیج ملی کنترل فشار خون به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و نسبت به اندازه گیری فشار خون خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در همه ایام سال امکان مراجعه به مراکز جامع سلامت جهت کنترل فشار خون وجود دارد،گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در واقع بیش از بیماریابی به دنبال حساس سازی و افزایش آگاهی مردم از عوارض فشار خون بالا است.
فرخزاد افزود: در افراد مراجعه کننده ای که فشار خون بالاتری داشته باشند پیگیری تخصصی تر انجام خواهد شد.
وی، خواستار مشارکت تمام دستگاه ها و رسانه ها در اطلاع رسانی و دعوت مردم به انجام کنترل فشار خون شد.

**برای کاهش فشار خون مصرف نمک باید به حداقل برسد
کارشناس مسئول بهبود تغذیه جامعه در مرکز بهداشت قزوین نسبت به مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پر نمک در بین تمام سنین هشدار داد و گفت: باید فرزندان خود را از همان دوران کودکی نسبت به ضررهای مصرف بیش از حد قند و شکر، نمک و غذاهای حاضری آگاه کنیم.
عطیه رزازی با بیان اینکه مصرف نمک ارتباط مستقیمی با افزایش فشار خون دارد،گفت: متاسفانه مصرف نمک ایرانیان حدود 11 گرم است در حالی که استاندارد جهانی پنج گرم در روز است.
وی با بیان اینکه کاهش مصرف نمک روند بیماری های قلبی و مغزی تا درصد بسیاری بالایی کاهش می دهد، افزود: نان یکی از مهم ترین منابع نمک است و مدیریت مصرف آن راهکار مناسبی برای کاهش مصرف نمک و در نتیجه فشار خون است.
رزازی اضافه کرد: برای پیشگیری و کنترل فشار خون باید مصرف غذاهای شور مانند گوشت نمک سود شده، کنسروی، فست فودها، ترشی ها، شورها و سوپ های آماده و انواع آجیل کاهش پیدا کند.
این کارشناس ادامه داد: یک رژیم غذایی با چربی کم برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا بسیار مناسب است بنابراین باید روغن هایی با منابع حیوانی مانند پیه، دمبه و کره کمتر مصف شوند و در مقابل مصرف روغن های گیاهی مانند زیتون،کلزا و آفتابگردان جایگزین آنها شود.
وی اظهار داشت: مرغ و ماهی را باید جایگزین غذاهای دودی، کنسروی یا فرآوری شده شود و همچنین باید از مصرف تنقلاب بو داده پرهیز شود.
رزازی، انجام 30 دقیقه پیاده روی در طول روز را نیز برای کنترل وزن و فشار خون بالا موثر دانست و افزود: تا حد امکان غذاها باید به جای سرخ شدن ، به صورت آب پز و بخار پز و یا کبابی تهیه شوند و مصرف غذاهای فیبردار مانند میوه و سبزی و نان سبوس دار و حبوبات افزایش یابد.
7388*3013
انتهای پیام

نظر شما