شناسهٔ خبر: 32971361 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از سالروز تولد محمد مصدق تا ظهور حقه‌های جدید ارزی در اثر پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

29 اردیبهشت 1261، سالروز تولد بزرگمرد تاریخ اقتصادی و سیاسی ایران محمد مصدق است.

29 اردیبهشت 1304، تقاضاي ميلسپو رئيس آمريكايي امور ماليه ايران براي استخدام 12 نفر ديگر از مستشاران آمريكايي براي معاونت امور ماليه ايران به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

29 اردیبهشت 1305، "هسكل" امريكايي به عنوان مستشار امور فلاحت به استخدام حكومت ايران درآمد.

29 اردیبهشت 1333، ابوالقاسم پناهی، مدیرعامل سازمان برنامه در یک سخنرانی در انجمن ایران، آمریکا خبر از تاسیس «اداره همکاری‌ های فنی ایران- آمریکا» و نیز طرز ایجاد صندوق‌ های مشترک اقدامات عمرانی داد.

29 اردیبهشت 1341، سد سفید‌رود با گنجایش 1800 میلیون مترمکعب آب با هزینه 4500 میلیون ریال آماده بهره‌ برداری شد.

 29 اردیبهشت 1343، از این تاریخ به بعد پیاده‌ راه رفتن هم در تهران دارای آداب و رسوم و قوانین ویژه خود شد و هر کس که از این قوانین سرپیچی می‌ کرد، جریمه می‌ شد. جراید نیز در این باره گزارش دادند در میدان مخبرالدوله 20 عابر پیاده متخلف هر یک به پرداخت 50 ریال و یک ساعت بازداشت به خاطر رعایت نکردن اصول پیاده‌ روی جریمه شدند و نیز در ادامه خبر یادشده آمده است که امروز اداره راهنمایی و رانندگی نسبت به تخلفات عابرین پیاده شدت عمل نشان داد و هر کس که خارج از محل‌ های خط‌کشی شده از عرض خیابان عبور کرد به وسیله ماموران راهنمایی و رانندگی بازداشت و جریمه شد. همچنین در این روز تیتری در روزنامه‌ ها نظر همه را به خود جلب کرد که درباره چگونگی دریافت مالیات توافقی از مردم بود.

29 اردیبهشت 1349، کنفرانس بزرگ سرمایه‌ گذاری آمریکا در تهران تشکیل شد.

29 اردیبهشت 1350، دکتر عبدالعلی جهانشاهی به ریاست بانک مرکزی ایران تعیین شد. همچنین در این روز دکتر خداداد فرمانفرماییان مدیرعامل سازمان برنامه شد و مهدی سمیعی‌ سفیر سیار اقتصادی ایران شد.

29 اردیبهشت 1352، دولت لهستان با امضای چندین قرارداد بازرگانی هفت میلیارد ریال به ایران اعتبار داد.

29 اردیبهشت 1353، حسین علیزاده به سمت معاون وزارت تعاون و امور روستاها و رییس غله و قند و شکر و چای منصوب شد.

29 اردیبهشت 1354، کنفرانس سری انرژی در تهران تشکیل شد.

29 اردیبهشت 1357، با ایجاد یک نیروگاه برق به قدرت 800 مگاوات در اصفهان بین ایران و شوروی موافقت شد.

29 اردیبهشت 1389، ارائه پیش‌نویس گسترش تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا به اعضای شورای امنیت واکنش اعتراض‌آمیز تعدادی از مقامات دولت و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت؛ آمریکا به فاصله ۲۴ ساعت پس از امضای بیانیه تهران ضمن ابراز ناخرسندی از امضای چنین توافقی اعلام کرد طرح پیش نویس گسترش تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به اعضای شورای امنیت ارائه داده است‌.

29 اردیبهشت 1390، چهارمین یارانه نقدی خانوارها در حالی قابل برداشت شد که دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از مطالعه دولت برای حذف برخی گروه‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران خبر داد. محمدرضا فرزین البته تاکید کرد که این مطالعات هنوز جمع‌بندی نشده، اما گفت: شناسایی خانوارهای کم‌درآمد در حال اجرا است که اگر دولت به نتیجه قطعی برسد، بخشی از خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد و خانوارهای کم‌درآمد یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.

29 اردیبهشت 1392، لایحه تعیین وظایف و اختیارات دو وزارت «راه و شهرسازی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد.

29 اردیبهشت 1393، مردم سوئیس در یک همه ‌پرسی با افزایش حداقل دستمزدها مخالفت کردند. براساس اعلام دولت سوئیس مشخص شد اکثریت 76.3 درصدی مردم این کشور با افزایش حداقل دستمزدهایشان به ساعتی ۲۲ فرانک (معادل ۲۵ دلار) مخالف هستند.

29 اردیبهشت 1394، سیدعلی اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی گفت: بانک مرکزی انحلال موسسه میزان را به استان‌ها ابلاغ کرده و براساس تصمیم این نهاد، بانک صادرات ایران تمام تعهدات مربوط به سپرده‌گذاران موسسه مزبور را انجام می‌دهد. وی اظهار کرد: این تصمیم در نشست سه‌جانبه استانداران خراسان با وزیر کشور، وزیرامور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی اتخاذ و به این استان‌ها نیز ابلاغ شده است.

29 اردیبهشت 1395، سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای جزئیات تعدیل نرخ مالیات بر ارث در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم را اعلام کرد. قرار شد براساس ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ها اعم از ایرانی و خارجی در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول شود.

29 اردیبهشت 1397، طی خبری اعلام شد فعالان اقتصادی با ابراز نگرانی از پیامدهای دلار ۴۲۰۰ تومانی معتقدند این نرخ پایین‌تر از نرخ واقعی است و این نحوه قیمت‌گذاری به ظهور حقه‌های جدید ارزی در کشور منجر شده است. به گفته آنها، سیاست‌های جدید ارزی دولت که از اواخر فروردین‌ماه امسال اجرایی شد، زمینه را برای شکل‌گیری عدم شفافیت، فساد و قانون‌گریزی فراهم می‌کند. شاهد این موضوع صف تقاضا برای دریافت کارت‌های بازرگانی در یک ماه اخیر است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

نظر شما