شناسهٔ خبر: 32963481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

معاون دامپزشکی آذربایجان شرقی: مرغداران طیور را واکسینه کنند

به گزارش ایرنا، مهدی حامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بیماری در نتیجه انتقال طیور از روستای « ساری یاتاق» خداآفرین به کلیبر در این شهرستان

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، مهدی حامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بیماری در نتیجه انتقال طیور از روستای « ساری یاتاق» خداآفرین به کلیبر در این شهرستان شیوع یافته است.
وی با بیان اینکه عامل شیوع این بیماری در این روستا ورود پرندگان مهاجر به حاشیه رود ارس است، یادآوری کرد: این بیماری در 23 اردیبهشت امسال موجب بروز تلفات طیور بومی کلیبر شد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در نمونه برداری گروه های عملیاتی این اداره کل وجود این بیماری در شهرستان کلیبر تایید شد، گفت: به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری 376 قطعه مرغ در روستای مذکور معدوم، دفن بهداشتی و محل نگهداری طیور ضد عفونی شد.
حامی، با اشاره به اینکه هم اکنون فصل مهاجرت پرندگان وحشی است، بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری فوق حاد پرندگان درآذربایجان شرقی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: رعایت قرنطینه و جلوگیری از ورود و خروج خودروهای ضد عفونی نشده حمل تخم مرغ، کود و سایر محموله های ضروری به واحدهای مرغداری، از بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پیشگری می کند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این استان واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به میزان کافی وجود دارد، از مرغداران خواست برای واکسیناسیون طیور خود اقدام کنند.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مهم‌ترین بیماری‌ های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است که دارای علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، دور هم جمع شدن طیور در گله پرورشی، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و تلفات ناگهانی و کانونی در گله است.
8023/518
انتهای پیام

نظر شما