شناسهٔ خبر: 3295944 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ولی عیدی:

خوزستان باید پایانه ای برای خدمات فنی و مهندسی به عراق باشد

اهواز- استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همیشه باید این انتظار را داشت که خوزستان یک پایانه برای صدور محصول و خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ولی عیدی پیش از ظهر سه شنبه در همایش فرصت های صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق که در سالن اجتماعات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان برگزار شده بود اظهار کرد: از جمله خدماتی تخصصی در حوزه فنی و مهندسی می توان به تدارکات ساخت، اجرا، نظارت، آموزش و آی تی اشاره کرد.

وی افزود: از دلایل اهمیت تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی می توان به  ارزآوری به ویژه درشرایط خاص موجود کشور و رکود بین المللی، اشتغالزایی مولد و پایدار، ژرف کردن عمق استراتژیک کشورها، صادرات کالا و توسعه منابع انسانی ملی اشاره کرد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: نیروی انسانی بسیاری از کشورهای کوچک معمولا به چهار زبان زنده دنیا مسلط هستند ولی کارشناسان ما حتی در مکالمه عادی به زبان بین المللی مشکل دارند.

ولی عیدی بیان کرد: در سال 2013 در بخش خدمات در جهان، 800 میلیارد دلار صادرات وجود داشت که 13.5 درصد آن متعلق به خدمات فنی و مهندسی بوده که کمتر از نیم درصد آن به ایران تعلق دارد.

وی یادآور شد: استان خراسان رضوی دورترین مسافت را با کشور عراق دارد ولی با این حال در سال 89 کمیته ای برای صادرات به کشورعراق تشکیل داده اند و این در حالی است که استان خوزستان به رغم نزدیکی با عراق باید برای ایجاد این رابطه تسریع کند زیرا در استان خوزستان قابلیت ها و نقاط قوت فراوانی وجود دارد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص عوامل موثر بر صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: مجموعه قوانین کشور غالبا جنبه مانع را برای این صادرات ایجاد کرده است، همچنین توانایی و ضعف شرکت های صادر کننده فنی و مهندسی، بانک ها، ضمانتنامه ها، تحریم ها و وضعیت اقتصاد جهانی در بازارهای هدف نیز از عوامل تاثیرگذار بر صادرات این خدمات هستند.

ولی عیدی با بیان اینکه در چند سال آینده خدمات خود به خود جایگزین کالا می شود، گفت: همیشه باید این انتظار را داشت که خوزستان یک پایانه برای صدور محصول و خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق باشد. ایران در توسعه منابع انسانی رتبه بالایی در سطح جهان دارد که علاوه بر عراق باید به بازارهای هدف سایر کشورها هم توجه شود.

نظر شما