شناسهٔ خبر: 32959000 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| مسؤولان از به تعادل رسیدن بازار شکر خبر می‌دهند/ توزیع روزانه ۸۰۰ تن شکر در میادین میوه و تره‌بار

با توجه به اقدامات انجام‌شده در عرضه شکر در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واردات شکر به کشور، مسؤولان وزارت‌‌خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت معتقدند بازار شکر بزودی به تعادل می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس کاربران سامانه فارس من با درج سوژه‌ای با عنوان «قیمت قند و شکر طی دو هفته دو برابر شده است»  خواهان رسیدگی به مساله افزایش قیمت شکر طی هفته‌های اخیر شدند.

در هفته‌های گذشته شکر در بازار کمیاب و قیمت آن به صورت ناگهانی از 3 هزار و 400 تومان به حدود 10 هزار تومان افزایش یافت، این در حالی است، بنابراین پیرو موضوع  ذکر شده و دلایل آن گفت‌وگوهایی به مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که در ادامه آمده است: 

*  ذخایر شکر به اندازه کافی است 

محمود یوسفی مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، ضمن تایید التهابات اخیر در بازار شکر، گفت: ما تمام سعی‌مان را برای رفع این مسئله انجام داده‌ایم، به طوری که برای تعادل بخشی به بازار شکر روزانه و به طور مرتب، بخشی از ذخایر شکر، شرکت بازرگانی دولتی ایران به میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توزیع ارسال می‌شود. 

وی اظهار داشت: هیچ مشکلی برای تامین حواله‌های شکر نداریم و شکر به اندازه کافی موجود است. 

* شکر با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود

همچنین بهمن دانایی‌فر دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور به فارس، گفت: مشکلاتی برای تامین شکر بر اثر سیل‌های غیرمترقبه ایجاد شد که با توجه به اقدامات انجام شده این مسائل  به زودی رفع می‌شود. 

وی با اشاره به از بین رفتن 30 تا 35 هزار هکتار از زمین‌های نیشکر بر اثر سیلاب‌های اخیر، بیان داشت: شکر تولید داخل هر ساله تا خردادماه جوابگوی نیاز کشور است، اما با توجه به سیلاب‌ها، بخشی از  زمین‌های نیشکر از بین رفت و بازار با کمبود شکر مواجه شد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور با اشاره به صدور مجوز واردات 800 هزار تن شکر، گفت: شکر وارداتی بخش خصوصی و دولتی به زودی و در هفته جاری به بنادر کشور می‌رسد.

وی بیان داشت: شکر وارداتی با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، لذا از تمام واردکنندگان شکر به کشور تعهد محضری اخذ شده و نظارت کامل برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده انجام می‌شود. 

دانایی فر بیان داشت: از آنجا که شکر با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود، باید به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی ۳۴۰۰ تومان عرضه شود.

* برخورد با واسطه‌گران بازار شکر

محمد رضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت هم در گفت‌‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه نکته که شکر جزء کالاهای اسای و ضروری مشمول رصد و پایش دولت است و سازمان حمایت، سازمان تعزیرات حکومتی و همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مقابله با احتکار از جمله نیروی انتظامی، دادستانی‌ها و ... در صورت مشاهده هر گونه احتکار و عرضه خارج از شبکه حواله‌های شکر صادر شده، برای مصارف مردم و صنف و صنعت از سوی صاحبان حواله و شبکه توزیع منتخب و یا گران‌فروشی مکلف به برخورد با تخلف هستند. 

وی گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده احتکار اطلاعات خود را به تعزیرات، دادستانی، جهاد کشاورزی و وزارت صنعت اطلاع دهند، ضمن اینکه با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و تصویب کارگروه تنظیم بازار کارخانجات تولید و عرضه شکر داخلی از جمله کشت و صنعت هفت تپه و ... مکلف به تحویل و فروش کالا به نرخ مصوب و طبق سهمیه‌بندی اعلامی به سازمان‌های صمت استان شده‌اند.

کلامی افزود: همچنین از شرکت بازرگانی دولتی خواسته‌ایم تا علاوه بر تامین شکر برای مصارف خانگی و صنف و صنعت شکر مورد نیاز واحدهای بسته‌بندی را تامین کند تا آنها برای تامین شکر مورد نیاز خود به کف بازار مراجعه نکنند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، بیان داشت: واحدهای بسته‌بندی شکر را باید با نرخ مصوب عرضه کنند و در صورت تامین شکر مورد نیاز آنها از واسطه‌گری جلوگیری می‌شود. 

* قیمت مصوب شکر 3400 تومان اعلام شد

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار  هم قیمت مصوب  شکر تنظیم بازاری  در ماه رمضان را 3 هزار و 400 تومان عنوان کرده بود.

* عرضه شکر تا تعدیل قیمت ادامه دارد   

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران هم از توزیع روزانه 800 تن شکر در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران خبر داد و گفت: شکر مورد نیاز صنوف مانند قنادان، شیرینی‌پزان، شکلات سازی، نوشابه سازی و سایر صنف‌ها به طور جداگانه عرضه می‌شود و این عرضه تا تعادل بازار و تعدیل قیمت ادامه دارد. 

* تعادل به زودی به بازار شکر باز می‌گردد

یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با توجه به سرعت بخشیدن در امر تصفیه شکر و توزیع مداوم آن گفت: تعادل به زودی به بازار شکر باز می‌گردد. 

* توزیع هزار تن شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم از توزیع هزار تن شکر به قمیت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایام ماه مبارک رمضان خبر داده است. 

به گزارش فارس براساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر فله ای 3 هزار و 400 تومان و قیمت هر 900 گرم شکر بسته‌بندی 4 هزار تومان است. 

انتهای پیام/ب

برچسب‌ها:

نظر شما