شناسهٔ خبر: 32950248 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حکایت جهانگرد پاکستانی-ژاپنی از نخستین سفرش به ایران

تماشای شکوه و زیبایی های تهران، لذتی وصف ناپذیر

تهران – ایرنا – «تهران شهری بزرگ، مدرن، امن، تمیز و زیبا با مردمانی میهمان نواز است و تماشای زیبایی هایی فراوانش و به ویژه کوههای پوشیده از برفش در این فصل سال، لذتی وصف ناپذیر دارد.» این جمله، بخشی از توصیف یک جهانگرد خارجی از تهران است.

صاحب‌خبر -

'ناصر ناکاگاوا' جهانگرد پاکستانی تبار که سال های زیادی است در ژاپن زندگی می کند و سفرهای فراوانی به کشورهای مختلف داشته، سفرنامه هایی جذاب و خواندنی از سفرهایش روایت کرده و اکنون که برای نخستین بار به ایران آمده، قصد دارد «زیبایی، آرامش و امنیت» حاکم بر ایران را دستمایه اصلی سفرنامه جدیدش قرار دهد.
ناصر ناکاگاوا چندساعتی از سفرش به تهران را میهمان گروه زبان اردو دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران بود و نشستی صمیمی با اساتید و دانشجویان زبان اردو این دانشگاه داشت. تعدادی از اساتید زبان ژاپنی دانشگاه تهران نیز در این جمع صمیمی حضور داشتند.
در این نشست صمیمی، ناصر ناکاگاوا از سفرها و سفرنامه های خود سخن راند و برای طراوت بخشیدن به فضای نشست صمیمی، یکی از سفرنامه های کوتاهش را که محتوایی طنز گونه هم داشت، برای حضار خواند.
او در پایان برنامه، چند جلد از سفرنامه های خود را به زبان اردو نوشته بود، به دانشجویان زبان اردو هدیه کرد.
ناصر ناکاگوا در نخستین سفرش به ایران، با مشاهده قرابت های فراوان میان مردم ایران و پاکستان بسیار خوشحال بود.
او علاقه زیادی به ایران دارد و عاشق فرهنگ ایران است و شاید به همین دلیل است که نام یکی از دو فرزند پسرش را 'شاهرخ' برگزیده است.
همین علاقه این جهانگرد پاکستانی به ایران بهانه ای شد برای پیشنهاد خبرنگار برون مرزی ایرنا برای انجام گفت و گویی صمیمی با او و البته ناصر ناکاگاوا هم با اشتیاق از انجام این مصاحبه استقبال کرد. دقایقی با او به گفت و گو نشستیم در فرصتی کوتاهی که داشت، به چند سوال پاسخ داد.
مشروح این گفت و گو را در پی می خوانید.

ایرنا: برای اولین بار است که به ایران سفر میکنید؟
ناکاگاوا: بله این اولین سفر من به جمهوری اسلامی ایران است.
ایرنا:با توجه به مشترکات فراوان فرهنگی و دینی و زبانی میان مردم ایران و پاکستان، از این که به ایران سفر کرده اید چه حسی دارید؟
ناکاگاوا: مردم پاکستان و جمهوری اسلامی ایران هر دو مسلمان هستند و این بزرگترین اشتراک بین دو کشور است علاوه بر این بین دو کشور فرهنگ مشترک شرقی حاکم است و پاکستان بزرگترین دوست ایران است. رسم و رسوم سنتی، تربیت اسلامی فرزندان، حجاب اسلامی و سبک زندگی خانواده ها تقریبا یکسان است.
حتی خانم نصرت بوتو همسر دوم ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان نیز ایرانی بود که همه اینها نشان از قرابت فرهنگی بین دو کشور است.
من دوران کودکی خود را در کراچی سپری کرده ام در جای جای این شهر فرهنگ اصیل ایرانی در زندگی مردم به چشم می خورد.

ایرنا:شهر تهران و دیگر شهرهای ایران را به لحاظ زیبایی، امکانات و تجهیزات شهری، فرهنگ مردم و ... چگونه دیدید؟
ناکاگاوا: ابتدا که وارد ایران شدم در مسیر فرودگاه به مرقد امام خمینی (ره) رفتم و از بارگاه ایشان عکس و فیلم گرفته و برای دوستانم در پاکستان ارسال کردم و آنها محو زیبایی و عظمت این مکان مقدس شدند.
مردم تهران بسیار خوش اخلاق، خوش گفتار و خوش لباس هستند. در همین مدت کوتاه متوجه شدم که آنان بسیار مهمان نواز و مهربان هستند. اساتید دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران هم با خوشرویی از من استقبال کردند.
تهران شهر تمیزی و زیبایی هست مخصوصا کوههای پوشیده از برفش چشم ها را غرق در لذت میکند.

ایرنا: به عنوان یک جهانگرد حتما به کشورهای زیادی سفر کرده اید و امروز هم در ایران هستید. به آن دسته از مردم کشورهای مختلف که تا کنون به ایران سفر نکرده اند و تصویری که از ایران در ذهن دارند، تصویری غیرواقعی و خاکستری ناشی ازتبلیغات رسانه های غربی است، چه پیامی دارید؟
ناکاگاوا: من به تمام آنان می گویم برای یک بار هم که شده از این کشور زیبا دیدن کنند. بی پروا می گویم که ایران بی نظیر است و بدون تردید جهانگردان خارجی را به وجد خواهد آورد.
من به گردشگران ژاپنی هم توصیه می کنم حتما به ایران زیبا سفر کنند چرا که در این کشور آرامش و امنیت حاکم است وهمچنین مردم ایران ژاپنی ها را نیز دوست دارند.

ایرنا: آیا قصد سفر به شهرهای دیگر ایران از جمله شهرهای زیارتی و سیاحتی نظیر مشهد شیراز اصفهان و ... را دارید؟
ناکاگاوا: من بعد از ایران به ترکیه سفر خواهم کرد به همین خاطر زمان زیادی برای سیر و سیاحت همه شهرهای ایران را ندارم. دوست داشتم به اصفهان و مشهد مقدس بروم ولی این شهرها از تهران بسیار دور هستند و وقت من کم.
البته من فردا به شیراز سفر خواهم کرد و آنجا از مقبره حافظ شاعر بزرگ ایرانی و تخت جمشید دیدن خواهم کرد.
من امروز نیز برای زیارت به امام زاده صالح خواهم رفت.

ایرنا: دانشگاهی که الان در آن حضور دارید،محل آموزش زبان اردو به دانشجویان ایرانی است. آیا قبلا می دانستید که این زبان در ایران تدریس می شود؟ اصولا این گونه فعالیت های فرهنگی چقدر می تواند در نزدیک تر کردن دو ملت ایران و پاکستان به هم موثر باشد.
ناکاگاوا: بله من اولین بار در ژاپن با خانم دکتر وفا یزدانمنش از اساتید زبان اردو دانشگاه تهران ملاقات کردم و از ایشان شنیدم که در دانشگاه تهران زبان اردو تدریس میشود.
به نظر من اینگونه فعالیت های فرهنگی تاثیر فراوانی بر تقویت بیش از پیش روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه ایران و پاکستان خواهد گذشت و علاقمندان به زبان اردو و زبان فارسی می توانند در دانشگاه تهران و بالعکس در دانشگاه های پنجاب و کراچی مشغول به تحصیل شوند.
9393**1723

نظر شما