شناسهٔ خبر: 32950160 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۵ میلیون قطعه ماهی سوف در منابع آبی گیلان رهاسازی می‌شود

R7877/P/S6,71/CT1

مدیرکل شیلات گیلان گفت: بر اساس هدفگذاری‌های انجام شده توسط شیلات گیلان امسال قرار است ۱۵ میلیون قطعه ماهی سوف در منابع آبی گیلان رهاسازی شود.

صاحب‌خبر -

صمد درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با بیان اینکه مجموعه شیلات گیلان برای ازدیاد نسل ماهی سوف گام‌های بسیار مؤثری را در سال‌های اخیر برداشته است اظهار داشت: بر اساس هدفگذاری‌ شیلات قرار است امسال 15 میلیون قطعه ماهی سوف در منابع آبی گیلان رهاسازی شود.

مدیرکل شیلات گیلان در تشریح جزئیات بیشتر تکثیر و نگهداری ماهیان سوف در محیط‌های بسته آبی عنوان کرد:‌ سوف یک ماهی گوشت‌خوار و وحشی محسوب می‌شود که با تلاش دو ساله شیلات و دانشگاه علوم پزشکی گیلان،‌ در محیط اسارت اهلی شده و به مرحله تکثیر رسیده است.

درویشی با بیان اینکه ماهی سوف از دهه 60 در خطر انقراض قرار داشته است با ذکر دلایل این موضوع خاطرنشان کرد:‌ آلودگی‌های زیست محیطی از یک طرف و صید بی‌رویه در سنوات گذشته سبب شد میزان ذخایر ماهیان سوف در حوزه جنوبی دریای خزر به نحو چشمگیری کاهش پیدا کند.

وی بازسازی ذخایر و آبزی‌پروری ماهیان دریایی خزر را به عنوان دو مأموریت ویژه و راهبردی مجموعه شیلات استان گیلان اعلام کرد و بیان داشت: ماهی سوف یکی از گونه‌های شکارچی حوزه آبی جنوب دریای خزر است و در تعادل بخشی بیولوژیک منابع آبی گیلان، نقش بسیار مهمی دارد.

مدیرکل شیلات گیلان گوشت لذید و سرشار از پروتئین ماهی سوف را مورد اشاره قرار داد و در مورد ارزش‌های اقتصادی این گونه نیز ابراز داشت:‌ ماهی سوف از لحاظ تجاری گونه بسیار مهمی محسوب می‌شود به همین دلیل شیلات برای حفظ ذخایر آن، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

درویشی با تأکید بر اینکه برای ازدیاد نسل ماهیان سوف تاکنون گام‌های عملیاتی و تحقیقاتی بسیار مهمی برداشته شده است خاطرنشان کرد:‌ موفقیت‌های به دست آمده در زمینه تکثیر گونه سوف، حاصل همکاری‌های مشترک شکل گرفته بین دانشگاه گیلان و مجموعه شیلات استان است.

انتهای پیام/ن

نظر شما