شناسهٔ خبر: 32950146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رایگان بودن بازدید از موزه های گیلان

بازدید از موزه‌های گیلان امروز به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی رایگان است.

صاحب‌خبر -
بازدید از موزه ها، رایگانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گیلان؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت : به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی 17 موزه و آثار تاریخی گیلان امروز رایگان بود.

شهرود امیر انتخابی با اشاره به اینکه موزه گنجینه رشت، موزه میراث روستایی گیلان، و بنای تاریخی قلعه رودخان و ماسوله بیشترین تعداد بازدید کنندگان را دارند ، افزود : در زمان کنونی 3 هزار شی تاریخی و محوطه باستانی در گیلان کشف شده که هزار و 80 مورد ثبت ملی شده است.

وی  از ساخت 7 موزه در استان خبر داد و گفت : این موزه ها در آینده ای نزدیک و با تخصیص اعتبارات در شهرهای رشت ، رودبار، دیلمان، تالش و ماسال احداث خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان  افزود : قدیمی ترین اثر تاریخی  استان مربوط به غار دربند رودبار با 230 هزار سال قدمت و اشیا تاریخی با قدمت 4هزار سال پیش در پیرکوه دیلمان است.

شهرود امیر انتخابی گفت: همچنین امروز به مناسبت روز جهانی موزه، نمایشگاه نویافته محوطه باستانی لیارسنگ بن املش در موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت  به نمایش درآمد.

وی با بیان اینکه این مجموعه با حدود حریم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است افزود : کاوش در این منطقه از سال 93 آغاز و تا پایان سال 97 ادامه داشت که بقایایی از گورستان و سکونت گاهی مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی شناسایی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت : همچنین کارگاه مرمت آثار تاریخی نیز امروز با حضور غلامعلی جعفرزاده، از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی با 400 میلیون تومان هزینه  در موزه رشت به بهره برداری رسید.

شهرود امیر انتخابی افزود : پیش از افتتاح این کارگاه، آثار تاریخی کشف  شده در گیلان که حین کاوش دچار شکستگی یا تخریب می شد ، برای مرمت به دانشگاه هنر تهران و اصفهان ارسال می شد.

 

 

نظر شما