شناسهٔ خبر: 32949969 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

تظاهرات صد ها نفر از مردم جنوب آفریقا در حمایت از حقوق مردم فلسطین

روز گذشته همزمان با برگزاری راهپیمایی سالگرد روز نکبت فلسطینیان در سراسر جهان، شهر کیپ تاون پایتخت جنوب آفریقا تظاهرات گسترده ای را با مشارکت تعداد بسیاری از حامیان فلسطینْ شاهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) یه نقل از پایگاه خبری شهاب نیوز، روز گذشته همزمان با برگزاری راهپیمایی سالگرد روز نکبت فلسطینیان در سراسر جهان، شهر "کیپ تاون" پایتخت جنوب آفریقا تظاهرات گسترده ای را با مشارکت تعداد بسیاری از حامیان فلسطین شاهد بود.

 

گفتنی است، این تظاهرات با همکاری تعدادی از نهادهای مردمی که در راس آن ها ادراه اوقاف قدس است، برگزار گردید.

 

تظاهرات کنندگان شعارهایی را در راستای حمایت از مردم فلسطین و ضرورت خروج صهیونیست ها از اراضی اشغالی در مقابل استانداری کیپ تاون سر دادند.

 

همچنین "عبد الله گریفات" یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات گفت: رژیم سرکوب گر اسرائیل از نظام آپارتایدی که سال ها پیش بر جنوب آفریقا حاکم بود نیز بدتر و سیاه تر است.

 

 

وی در ادامه نسبت به سکوت جامعه بین الملل درمقابل جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی ابراز تاسف نمود.  

 

به گزارش قدسنا، روز نکبت روزی است که در آن نزدیک به 900 هزار نفر از فلسطینیان در سال 1948 از مناطق مسکونی شان به خارج از اراضی فلسطین مهاجرت اجباری داده شدند.

 

در همین سال نیز سران رژیم صهیونیستی پس از وارد نمودن مصیبت های بی شمار به ملت مظلوم فلسطین، به طور رسمی خبر تشکیل اسرائیل ( رژیم غاصب اسرائیل) را منتشر نمودند.

 

 آپارتاید واژه ای در زبان آفریقای جنوبی و به معنای "جدایی" است. از سال 1948 میلادی در آفریقای جنوبی، سیاست رسمی جدا کردن محل زیست و تجمع و آموزش و کار مردمان تیره پوست و سیاه پوست از سفید پوستان و محروم کردن تیره پوستان و سیاه پوستان از حقوق مدنی و سیاسی و امکانات آموزشی تحت عنوان اپارتاید به طور رسمی اعمال و اجرا گردید.

 

آپارتاید یکی از صور وحشیانه تبعیض نژادی است که رژیم وابسته آفریقای جنوبی علیه سیاه پوستان و تیره پوستان و به نفع اقلیت سفید پوست و نژاد پرست این کشور (که عمدتا از نسل مهاجران اروپایی بودند) اعمال می گردید. بر اساس آپارتاید، نژاد های غیر سفید پوست از طرف حکومت مجبور می شدند که محل های زندگی و آموزش و تجمع و کار خود را از افراد سفید پوست جدا نمایند. غیر سفید پوستان به عنوان نژاد پست مورد تحقیر قرار می گرفتند و از مجموعه ای از حقوق سیاسی و مدنی محروم بودند و به لحاظ اقتصادی دستمزدهای کمتری نسبت به سفید پوستان دریافت می کردند.

 

پیشتر وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرده بود که با فراخواندن سفیر خود از تل آویو و در اعتراض به رفتارهای جنایت کارانه اسرائیل نسبت به مردم فلسطینیان غزه، قصد دارد تا سطح روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را به شدت کاهش دهد.

 

همچنین، "لیندیفا سیسولو" وزیر مشاور آفریقای جنوبی در امور بین الملل در کنفرانسی که در جوهانسبورگ برگزار شد گفته بود که سفیر ما به تل آویو باز نمی گردد و این نخستین گام برای کاهش سطح روابط با اسرائیل است.

 

 

انتهای پیام/ م.ح/ 24

نظر شما