شناسهٔ خبر: 32949962 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛

۱۲ استان با زلزله‌های بزرگتر از ۳ لرزیدند

در هفته گذشته بزرگترین زلزله در ازگله استان کرمانشاه به ثبت رسید، ضمن آنکه استان فارس دو زلزله بزرگتر از ۴ را تجربه کرده است، علاوه بر آن ۱۰ استان با زلزله‌های بزرگتر از ۳ و کمتر از ۴ لرزیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، در هفته گذشته بار دیگر ازگله استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۵.۱ لرزید و پس از آن پس لرزه‌های دیگری در آن به ثبت نرسید و به اعتقاد محققان این زمین لرزه تنش ذخیره شده قابل ملاحظه‌ای در غرب ازگله بوده است ولی در بیان چنین استنتاجی به دلیل فقدان اطلاعات دقیق‌تر باید جانب احتیاط را نیز در نظر داشت، اما به نظر می‌رسد که احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های دیگر به مراتب کم باشد.

رومرکزی زلزله ۵.۱ و پهنه وسیع‌تری از غرب کرمانشاه که در ایالت لرزه زمین‌ساختی زاگرس قرار دارد، توسط گسل‌های طویل و شناخته شده‌ای پوشیده شده است که از سوی ازگله به شرق می‌توان از گسل پیشانی کوهستان و قطعات آن، گسل زاگرس مرتفع و گسل جوان زاگرس نام برد.

از این رو این منطقه، منطقه‌ای تکتونیزه و لرزه‌خیز است که از نظر آهنگ رخداد زمین لرزه‌ها، مقادیر بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه بر آن ۶ زلزله با بزرگای بین ۴ و ۵ در پنج استان رخ داد که دو مورد از آن در استان فارس به ثبت رسیده است.

۱۰ استان دیگر کشور نیز با ۱۹ زلزله بزرگ‌تر از ۳ و کمتر از ۴ لرزیدند و در نهایت می‌توان گفت که ۱۲ استان کشور با زلزله‌های بزرگتر از ۳ لرزیدند. جزئیات زمین لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۱ اردیبهشت

در بیشه بنه استان مازندران زلزله ۲.۵، در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ و در اهر استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

در سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۵ کیلومتری رخ داد. این زمین‌لرزه در ۳۴ کیلومتری سرجنگل، ۵۰ کیلومتری زاهدان و ۵۹ کیلومتری نوک آباد این استان بوده است.

ازگله استان کرمانشاه نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۱ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۹ کیلومتری ازگله و ۳۹ کیلومتری تازه آباد این استان گزارش شد.

راور استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری لرزید. کانون رومرکز آن در ۲۴ کیلومتری راور، ۴۸ کیلومتری کوهبنان و ۵۲ کیلومتری کیانشهر این استان بوده است.

زلزله ۳.۵ در عمق ۶ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این روز بوده که در آبدانان استان ایلام به ثبت رسید. کانون این زمین‌لرزه در ۱۶ کیلومتری آبدانان، ۱۶ کیلومتری سراب باغ و ۲۲ کیلومتری دهلران استان ایلام بوده است.

در معمولان استان لرستان زلزله ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌لرزه در ۱۶ کیلومتری معمولان، ۲۷ کیلومتری پلدختر و ۲۸ کیلومتری ویسیان این استان گزارش شد.

یکشنبه ۲۲ اردیبهشت

در فاریاب استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری فاریاب، ۶۰ کیلومتری زیارتعلی و ۶۰ کیلومتری سرگز این استان گزارش شد.

در بیرجند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵، در ویس استان خوزستان زلزله ۲.۸ و در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ رخ داد.

بم استان کرمان نیز با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ لرزید و کانون رومرکز آن در ۲ کیلومتری بم، ۸ کیلومتری بروات و ۲۹ کیلومتری نظام‌شهر این استان به ثبت رسید.

در نورآباد استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۱ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری نورآباد، ۲۸ کیلومتری قائمیه و ۲۹ کیلومتری مصیری استان فارس بوده است.

سراب باغ استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۶ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۶ کیلومتری سراب باغ، ۲۰ کیلومتری آبدانان و ۲۱ کیلومتری دهلران بوده است.

در سروستان استان فارس زلزله ۴.۲ رخ داد که کانون آن در ۱۵ کیلومتری و رومرکز آن در ۲ کیلومتری سروستان، ۲۷ کیلومتری کوهنجان و ۲۸ کیلومتری خرامه این استان گزارش شد.

دوشنبه ۲۳ اردیبهشت

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۹، در چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۵ و در لاله‌زار استان کرمان زلزله‌های ۲.۶ و ۲.۹ رخ داد.

کنارتخته استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۱۸ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین لرزه در ۴ کیلومتری کنارتخته و ۸ کیلومتری خشت استان فارس و ۲۰ کیلومتری وحدتیه استان بوشهر بوده است.

در بندر خمیر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۹ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین‌لرزه در ۳۹ کیلومتری بندر خمیر، ۳۹ کیلومتری کنگ و ۴۶ کیلومتری بندر لنگه این استان بوده است.

دشتک استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ رخ داد که این رخداد در عمق ۹ کیلومتری و در ۱۸ کیلومتری دشتک، ۳۳ کیلومتری فارسان و ۳۳ کیلومتری اردل این استان به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت

قصر شیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد. این زمین لرزه در ۱۷ کیلومتری قصر شیرین و ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه و ۲۴ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

محمله استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید. این زمین لرزه در ۲۹ کیلومتری محمله، ۳۰ کیلومتری علامرودشت و ۳۰ کیلومتری بی رم این استان رخ داد.

بی رم استان فارس نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری تجربه کرد. عمق این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۲۹ کیلومتری بی رم، ۳۱ کیلومتری محمله و ۳۱ کیلومتری خنج استان فارس گزارش شد.

زلزله ۳.۳ در خورموج استان بوشهر رخداد مهم دیگر روز ۲۴ اردیبهشت ماه بوده که در عمق ۱۵ کیلومتری و در ۷ کیلومتری خورموج، ۲۰ کیلومتری اهرم و ۲۷ کیلومتری کلمه گزارش شد.

در خانه زنیان استان فارس زلزله‌های ۲.۵ و ۲.۶، در تسوج استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹، در سفیدآبه استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۷ و در تیتکانلو استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵ رخ داد.

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت

در فاریاب استان کرمان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۴ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین‌لرزه در ۵۰ کیلومتری فاریاب، ۵۲ کیلومتری جیرفت، ۶۰ کیلومتری عنبرآباد این استان بوده است. زلزله ۳.۴ در عمق ۱۷ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

کوهبنان استان کرمان زلزله ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۵۱ کیلومتری کیانشهر استان کرمان و ۳۷ کیلومتری بهاباد استان یزد بوده است.

در یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵، در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ و در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۶ رخ داد.

در کاریز استان خراسان رضوی بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری زلزله دیگری به بزرگای ۳.۷ در عمق ۶ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین لرزه در ۱۸ کیلومتری کاریز، ۲۷ کیلومتری تایباد و ۲۷ کیلومتری سمیع آباد این استان بوده است. زلزله‌های ۲.۶ و ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت

در جویبار استان مازندران زلزله ۲.۵، در کاریز استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷، در هویزه استان خوزستان زلزله ۲.۸، در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۶، در هوراند استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸، در دورود استان لرستان زلزله ۲.۸ و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

شوقان استان خراسان شمالی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین لرزه در ۲۱ کیلومتری شوقان، ۲۴ کیلومتری بجنورد و ۳۰ کیلومتری آشخانه این استان گزارش شد.

در سروستان استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۸ کیلومتر رخ داد و کانون آن در ۷ کیلومتری سروستان، ۲۱ کیلومتری خرامه و ۳۳ کیلومتری کوهنجان این استان بوده است. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

جمعه ۲۷ اردیبهشت

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ و در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۹ رخ داد.

خان ببین استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۷ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌ لرزه در ۱۴ کیلومتری خان ببین، ۲۲ کیلومتری علی آباد و ۲۴ کیلومتری انبار الوم این استان گزارش شد.

نظر شما