شناسهٔ خبر: 32949340 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

انتظارها برای اتمام کار جاده مرگ

بزرگراه اهر- تبریز یازده ساله شد.

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز | 

عملیات ساخت بزرگراه اهر- تبریز با ویترینی خاطره‌انگیز از وعده‌های ناتمام مسئولان کشوری و استانی وارد یازدهمین سال خود شده است؛ محوری که با لقب «جاده مرگ» همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  یازده سال گذشت؛ یازده سال از کلنگ زنی بزرگراه اهر- تبریز، بزرگراهی که در طول سال‌ها وعده‌های زیادی به خود دید، نام‌های متنوعی چون جاده بی‌پایان به خود گرفت و به اتمام نرسیدنش قربانیان زیادی گرفت.

عملیات اجرایی بزرگراه اهر- تبریز از سال ۸۷ آغازشده و درست از همان سال وعده‌های مسئولان کشوری و استانی در خصوص اتمام آن از یکدیگر پیشی گرفته و هر کدام، تاریخی برای اتمام این پروژه اعلام کرده‌اند تا بزرگراه اهر- تبریز پس از یازده سال به موقعیت امروز خود برسد و وعده‌های مسئولان مختلف را با خود به یادگار داشته باشد.

آمار تصادفات و به دنبال آن کشته و زخمی‌های این جاده، بسیار بالا بوده و کمتر خبر تصادفی از جاده‌های استان شنیده می‌شود که اثری از جاده اهر- تبریز در آن نباشد آمار تصادفات و به دنبال آن کشته و زخمی‌های این جاده، بسیار بالا بوده و کمتر خبر تصادفی از جاده‌های استان شنیده می‌شود که اثری از جاده اهر- تبریز در آن نباشد و همین امر سبب شده که شنیدن نام این جاده یادآور مصیبت و سوز از دست دادن عزیز برای بسیاری از خانواده‌ها باشد.

و حال بعد از گذشت چندین سال و افتتاح قطعه‌هایی از این بزرگراه، این بار مسئولان استانی از اتمام پروژه تا پایان سال و یا در صورت تأمین نشدن بودجه و شرایط بد جوی، حداکثر تا پایان فصل کاری سال بعد خبر می‌دهند، این بار هم باید منتظر ماند و دید که این وعده نیز همچون وعده‌های داده‌شده در طول یازده سال چقدر می‌تواند کارساز باشد.

بزرگراه اهر- تبریز به طول ۹۵ کیلومتر و در سه قطعه تعریف‌شده که تنها اولین قطعه آن از سمت اهر به تبریز به بهره‌برداری رسیده و سایر قطعات در حال ساخت و تکمیل است تا به گفته مسئولان در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

آخرین وضعیت بزرگراه اهر- تبریز

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های اصلی و فرعی آذربایجان شرقی از آخرین جزئیات پروژه بزرگراه اهر- تبریز سخن می‌گوید.

انوشیروان بهبودی با اشاره‌ای به طول ۹۵ کیلومتری این پروژه می‌گوید: از ابتدا قرار بر این شد که این بزرگراه در سه قطعه مختلف و به‌موازات هم اجرایی شود که هم‌اکنون قطعه اول از سمت اهر با طول ۲۰ کیلومتر تکمیل و بهره‌برداری شده است، قطعه دوم یا همان قطعه وسط نیز به دو بخش تقسیم شد که قطعه دو «الف» به طول ۱۰ کیلومتر و قطعه دو «ب» به طول ۳۴ کیلومتر در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه می‌دهد: از ۱۰ کیلومتر قطعه دو «الف»، سه کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و هفت کیلومتر باقیمانده نیز تا شهریور امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید که پیشرفت فیزیکی این بخش از قطعه دو، در مجموع ۸۰ درصد است.

بهبودی در خصوص قطعه دو «ب» نیز می‌گوید: از ۳۴ کیلومتر این بخش از قطعه دو، ۱۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر آن تا پایان شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید اما در خصوص هشت کیلومتر مابقی آن نمی‌توان از هم‌اکنون وعده بهره‌برداری تا پایان سال داد.

وی ادامه می‌دهد: این هشت کیلومتر در صورت تأمین مسائل مالی پروژه و مساعد بودن شرایط جوی، امسال به بهره‌برداری خواهد رسید ولی در غیر این صورت بهره‌برداری از آن به فصول کاری بعد منتقل خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی قطعه سوم 

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های استان با اشاره‌ای به روند اجرایی قطعه سوم این بزرگراه می‌گوید: قطعه سوم از خواجه تا سه‌راهی اهر- تبریز به طول ۲۳ کیلومتر تعریف‌شده که ۱۹ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته و چهار کیلومتر نیز تا پایان تیرماه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید که در مجموع پیشرفت فیزیکی این قطعه را می‌توان ۹۰ درصد دانست.

وی با اشاره به خلاصه‌ای از روند اجرایی هر سه قطعه می‌گوید: در مجموع می‌توان وضعیت قطعات مختلف را به این شکل دانست که قطعه اول به بهره‌برداری رسیده، قطعه دو «الف» و قطعه سه تا شهریور امسال ب ه بهره‌برداری رسیده اما مسئله‌ای که وجود دارد در خصوص هشت کیلومتر از قطعه دو «ب» است.

تکمیل پروژه اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی می‌طلبد

بهبودی در خصوص میزان اعتبار برای اتمام این پروژه می‌گوید: تاکنون برای ساخت بزرگراه اهر- تبریز ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و هم‌اکنون نیز برای تکمیل آن نیاز به بودجه ۱۶۰ میلیارد تومانی است.

وی از بدهی ۳۵ میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه خبر داده و می‌گوید: در سال ۹۷ میزان اعتبار تخصیص داده شده برای پروژه به میزان ۲۴ میلیارد تومان بوده، همچنین میزان اعتبار تخصیصی در سال ۹۶، ۲۵ میلیارد، سال ۹۵، ۵۱ میلیارد، سال ۹۴، هفت میلیارد و در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ در مجموع ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های استان، کمبود اعتبار، مطالبات پیمانکاران و تهیه قیر را از مشکلات عمده پروژه می‌داند.

بهبودی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه را در ارتباط مستقیم با اعتبارات تخصیصی، دانسته و ادامه می‌دهد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی کل پروژه را می‌توان در حدود ۷۵ درصد دانست.

لزوم استفاده از مصالح مناسب و آسفالت بادوام برای ساخت بزرگراه

اما در این میان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تسریع در اجرای این پروژه و توجه به کیفیت عملیات ساخت‌وساز آن تأکید کرده و خواستار به‌کارگیری مصالح مناسب و آسفالت بادوام در این مسیر است.

بیت‌الله عبداللهی با تأکید بر ضرورت نظارت جدی و کیفیت‌بخشی به زیرسازی و آسفالت این بزرگراه می‌گوید: بزرگراه اهر- تبریز یکی از پرترددترین شاهراه‌های ارتباطی استان با مناطق مرزی هم‌جوار است که باید از لحاظ کمی و کیفی و امکانات، مجهز و ایمن باشد تا شهروندان و مسافران از این مسیر با آرامش خاطر عبور کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اتمام این جاده را از جمله زیرساخت‌های لازم برای توسعه شهرستان‌های اهر، هریس و مراکز جمعیتی اطراف دانسته و می‌گوید: اتمام بزرگراه اهر- تبریز می‌تواند پیشرفت و ترقی شهرک‌های صنعتی منطقه را به دنبال داشته و در صنعت گردشگری و مباحث فرهنگی و تجاری نیز مؤثر واقع شود.

عبداللهی پیشرفت پروژه در سال ۹۷ را مناسب دانسته و بر لزوم توجه ویژه مسئولان به این پروژه در سال ۹۸ تأکید کرده و ادامه می‌دهد: پیگیری‌های لازم برای تأمین بودجه و ساخت هر چه سریع‌تر این بزرگراه از مسئولان کشوری و استانی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد تا بالاخره کابوس اتمام بزرگراه اهر- تبریز به پایان برسد.

حال پس از یازده سال، مردم استان انتظار دارند تلاش‌ها برای پایان پروژه بزرگراه اهر- تبریز سرعت گرفته تا سرانجام کابوس جاده مرگ در ذهن مردم به رؤیایی خوش تبدیل‌شده و بالاخره وعده مسئولان هرچند بسیار دیر اما در نقطه‌ای به تحقق برسد.

نظر شما