شناسهٔ خبر: 32947396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بعيدي نژاد: به دنبال شروع درگيري نيستيم اما در مقابل آمريکا مي‌ايستيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - لندن – ايرنا – سفير ايران در انگليس تاکيد کرد که ايران به دنبال شروع درگيري با آمريکا نيست اما ملت آماده ‌است با ايستادگي در مقابل آمريکا هزينه مقاومت را بپردازد.

حميد بعيدي نژاد بامداد شنبه در گفت‌وگو با شبکه راديويي بي.بي.سي جهاني افزود: ما گام‌هايمان را با احتياط برداشتيم و اينک تمام مردم ايران پشت موضع دولت هستند. بيش از يک سال است که آمريکا از برجام خارج‌ شده و به‌اندازه کافي به شرکاي اروپايي فرصت داده شد تا مشکلات را برطرف کنند اما آن‌ها موفق نبوده و ايران نتوانسته از منافع اقتصادي و تجاري برجام بهره‌مند شود.
وي تصريح کرد: مردم ايران بر اين باور هستند که دولت تمام تلاش خود را انجام داده و يک سال هم به طرف‌هاي باقي‌مانده در برجام فرصت داده تا مشکلات را حل‌وفصل کنند. اما اينک به اين نتيجه رسيديم که اگر اقدام مناسبي را صورت ندهيم برجام از بين مي‌رود.
سفير کشورمان گفت: اگر آمريکا به دنبال اقدامات غيرضروري و تحريک‌آميز بيشتري است ما مصمم هستيم تا با اين کشور روبه رو شويم. ما به دنبال شروع درگيري نيستيم اما به شما اطمينان مي‌دهم آحاد ملت آماده هستند تا در مقابل آمريکا ايستادگي کنند و هزينه مقاومت را بپردازند.
وي يادآور شد، ايران همواره به دنبال صلح و ثبات در خاورميانه بوده اما ايالات ‌متحده، ضمن خروج از برجام اقدامات تحريک‌آميز غيرضروري صورت داده، از جمله اينکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست گروه‌هاي تروريستي خارجي قرار داده است.
بعيدي نژاد درباره مهلت دوماهه‌اي که ايران براي طرف‌هاي باقيمانده در برجام تعيين کرده گفت: ما گام‌هايي را برداشته‌ايم که اگر در اين مدت مشکلات برطرف نشود اقدامات بعدي را آغاز خواهيم کرد.
وي با تأکيد بر اينکه اين گام‌ها در چارچوب برجام خواهد بود، افزود: در اين مقطع تصميم نداريم از توافق هسته‌اي خارج شويم. هرچند اين مساله يکي از گزينه‌هايي است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهيم اما در اين مقطع تصميم گرفتيم تا از پارامترهاي برجام به‌ عنوان ابزاري براي تشويق بيشتر شرکايمان در جهت اجراي تعهداتشان استفاده کنيم.
سفير کشورمان در پاسخ به سؤالي درباره فشارهاي اقتصادي ايران اظهار کرد، کشور دوران سختي را سپري مي‌کند اما با توجه به منابع موجود داخل کشور مي‌توان عملکرد بهتري داشت.
بعيدي نژاد دراين‌باره به منابع سرشار کشور اشاره کرد که هنوز روي آن‌ها سرمايه‌گذاري نشده و در وضعيت بکري قرار دارند، افزود: ما کاهش وابستگي به صادرات نفت را آغاز کرده ايم و به دنبال آن هستيم تا نفت را به کالا تبديل کنيم و آن را گران‌تر بفروشيم.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر تنها 30 درصد بودجه ايران به درآمد حاصل از صادرات نفت وابسته است، اين مساله را يک `دستاورد فوق‌العاده` توصيف کرد و افزود: ايران به ‌طور جد مصمم است که با توجه به مشکلات کنوني وابستگي را به نفت کاهش دهد و دراين‌باره عملکرد خوبي داشته است.
سفير ايران در لندن از صادرات غيرنفتي ايران به ‌عنوان يک `انقلاب بي‌صدا` تعبير کرد و ياد آور شد که ايران در سال‌هاي اخير در مسير کاهش وابستگي‌هاي خارجي و تمرين اقتصاد مقاومتي حرکت کرده است.
اروپام ** هـ ن **شبس**1613
انتهاي پيام /*

نظر شما