ماجرای پیش بینی قهرمان لیگ برتر در برنامه صبحگاهی
همه راضی از جوجه بیادب!
صاحبخبر - مصطفی قاسمیان - اگر اهل شبکههای اجتماعی باشید، احتمالاً در یکی دو روز گذشته ویدئویی را با عنوان «پیشبینی یک جوجه از قهرمان لیگ برتر» دیدهاید. دستاندرکاران برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» شبکه سه، جوجهای را روی آنتن زنده آوردند و دو تکه اسفناج به عنوان نماد تیمهای دارای شانس قهرمانی (پرسپولیس و سپاهان) جلویش گذاشتند؛ اقدامی که عاقبت چندان خوبی هم نداشت و با پاسخ غیرمترقبه جوجه همراه شد. برای مخاطبان شبکه سه، یک برنامه صبحگاهی تراز یعنی «حالا خورشید» رضا رشیدپور که همزمان معجونی از پیگیریهای جنجالی و سرگرمی عامهپسند را برای مخاطب آماده میکرد. برنامه «سلام صبح بخیر» از همان ابتدا دوز سرگرمی را نسبت به «حالا خورشید» بالاتر برد و روی ایدههای مجریاش حسین کلهر که کمدین هم هست، حساب باز کرد. رویکردی که تا این جا مخاطبانی هم پیدا کرده اما منتقدان خودش را هم دارد. ما هم پیشتر در همین صفحه از رویکرد متفاوت این برنامه نسبت به «حالا خورشید» نوشتیم. ماجرای جوجه هم نتیجه همین رویکرد «سلام صبح بخیر» است. مخاطبان پیگیر «حالا خورشید»، لحظهای نمیتوانند رشیدپور را در حال گرفتن پیشگویی از یک جوجه تصور کنند. شاید شما هم مانند بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی، به این ویدئو خندیده و آن را نشانی از تلاش برنامههای تلویزیون برای جذب مخاطب به هر قیمتی دانسته باشید. اما ماجرا اصلاً این طوری نیست. اساساً هدف دستاندرکاران «سلام صبح بخیر» این بود که ویدئوی ماجرا، در شبکههای وایرال شود؛ هدفی که محقق شد. میدانیم مدیران شبکهها به تهیهکنندهها توصیه میکنند طوری برنامه بسازند که ویدئوهای یک دقیقهای برنامهشان در شبکههای اجتماعی وایرال شود. همین که دیده شدند کافی است. مخاطب میفهمد که چنین برنامهای پخش شده. مدیر شبکه و تهیهکننده هم راضیاند. مخاطب هم لحظهای میخندد و ویدئوی خندهدار بعدی را تماشا میکند. حالا این که ایده پیشگویی یک حیوان همان هشت سال قبل نخنما شد و رفت، اصلاً مهم نیست. هست؟∎
نظر شما