شناسهٔ خبر: 32945999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

جنگ تعرفه‌ها ادامه دارد

حذف «هوآوی» از بازار آمریکا به دستور ترامپ

همزمان با افزایش تنش اقتصادی میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ با صدور دستوری خواستار ممنوعیت فعالیت شرکت چینی «هوآوی» در آمریکا شد.

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-

جنگ تجاری چین و آمریکا طی روزهای اخیر و به دنبال شکست مذاکرات تجاری دو طرف تشدید شده است. جمعه گذشته ترامپ بار دیگر تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را صادر و به دنبال شکست مذاکرات نیز اعلام کرد در نظر دارد برای ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر از تولیدات چینی نیز همین میزان تعرفه را اعمال کند.
در مقابل چینی‌ها نیز دست بسته ننشستند و بر 5 هزار کالای آمریکایی تعرفه‌ای 60 میلیارد دلاری وضع کردند که قرار است از 11 خرداد عملیاتی شود. همزمان وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرده «پکن به دنبال جنگ تجاری نیست اما ما از این مسئله ترسی هم نداریم. اگر کسی جنگ تجاری را با ما شروع کند تا وقتی که پیروز شویم به این جنگ ادامه خواهیم داد.»
این بار نوبت ترامپ بود. او روز پنج شنبه دستور ممنوعیت فعالیت شرکت چینی «هواوی» در آمریکا را صادر کرد. ترامپ همچنین از «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا خواست تا محدودیت‌های لازم را در برابر شرکت‌های خارجی که فعالیت‌های آنها به بخش زیرساخت و امنیت ارتباطات آمریکا آسیب می‌رساند و مخل امنیت ملی این کشور به شمار می‌رود، اعمال کند.
 به گزارش یورونیوز «راس» درخصوص دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا گفته این امر مانع از استفاده از فن‌آوری آمریکایی توسط خارجی‌هایی می‌شود که فعالیت آنها به طور بالقوه تهدیدی برای امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی آمریکا است. این تصمیم ترامپ پس‌از آن اتخاذ شد که طی سال‌های اخیر ادغام شرکت‌های آمریکایی با رقبای خارجی به ویژه چینی رواج بسیاری یافت و همین امر نگرانی‌هایی را در مورد درز اسرار فنی و بانکی اطلاعات افراد و داده‌ها به وجود آورد. بدین ترتیب دولت آمریکا در اولین گام برای رفع این نگرانی، شرکت چینی هواوی را مشمول محدودیت‌های جدید خود کرد، شرکتی که اخیرا مدیرمالی آن در کانادا به جرم دور زدن تحریم‌های آمریکا ایران بازداشت شده بود.

نظر شما