شناسهٔ خبر: 32945892 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گروسی: یک میلیون دلار قاچاق یک میلیون شغل را می‌سوزاند/ آقاپورعلیشاهی: مجلس باید درخصوص یارانه‌های پنهان ورود جدی کند

نماینده ادوار مجلس گفت: در بحث قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید از طریق فرهنگسازی جدی، مبارزه همگانی شکل گیرد چراکه یک میلیون دلار قاچاق یک میلیون فرصت شغلی را از بین می‌برد.

صاحب‌خبر -

گروسی: یک میلیون دلار قاچاق یک میلیون شغل را می‌سوزاند/آقاپورعلیشاهی: مجلس باید درخصوص یارانه‌های پنهان ورود جدی کندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین میرمحمدی، نماینده ادوار مجلس در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو که به قوانین بازدارنده در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخته بود، اظهار کرد: اول باید موانع بررسی شود تا بتوانیم قوانین بازدارنده را برطرف کنیم.

وی افزود: قاچاق در دهه‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده است. قاچاق تاثیر پذیر از رکود و تورم است.

میرمحمدی ادامه داد: مجلس باید در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشتر فعالیت می‌کرد. زمانی که تعادل ریال و ارز برهم می خورد چشم مجلس باید قوی‌تر باشد.

حسین گروسی، نماینده ادوار مجلس و معاونت حقوقی امور مجلس در مناطق آزاد بیان کرد: در بحث قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید فرهنگسازی جدی صورت بگیرد تا مبارزه همگانی شکل گیرد. یک میلیون دلار قاچاق یک میلیون فرصت شغلی را از بین می‌برد.

وی افزود: برای مبارزه با قاچاق آدرس اشتباه ندهیم. منظورمان از قاچاق تنها کول بر‌ها و کالا‌های مسافرتی نیستند بلکه به دنبال از بین بردن قاچاق‌های باندی هستیم.

گروسی با انتقاد از عدم فعالیت دستگاه‌های اجرایی نظیر آموزش و پرورش در توضیح کالای قاچاق برای عموم جامعه، ابراز کرد: باید معرفی کنیم که هر کالایی که از گمرک عبور نکند قاچاق است.

وی بیان کرد: مناطق آزاد این روز‌ها ۵۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم کرده است، واردات در مناطق آزاد زیر یک میلیون دلار است. صادرات مناطق آزاد هم یک میلیون دلار برآورد شده است. مناطق ویژه و مناطق آزاد بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات می‌کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ۳ میلیارد دلار سهمیه واردات مناطق آزاد توسط دولت است. در کشور ما زمانی که منطقه آزاد تشکیل می‌شود دو منبع درآمدی دارد یکی اراضی یکی واردات کالای همراه  مسافر بود که حقوق وارداتی آن امسال هم پرداخت نشد.

وی ادامه داد: دولت اجازه داده ۳ میلیارد دلار از واردات مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شود و با دریافت ۵ درصد عوارض به ما داده می‌شود. ۷ منطقه آزاد ما در کل زیر یک میلیارد دلار واردات دارد.

گروسی ادامه داد: در بحث خروج سوخت از کشور باید در منطقه آزاد پایانه‌هایی تعبیه شود که بتوانند سوخت را در منطقه آزاد به قیمت جهانی خریداری کنند.

رضا گلی، عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ابراز کرد: سال ۱۳۱۲ قانون مبارزه با قاچاق و کالا و ارز تصویب و در سال ۹۲ این موضوع اصلاح شد، قرار بود این قانون به صورت جامع در نظر گرفته و تمام مقررات و مصادیق در آن قرار گیرد.

وی افزود:، اما با کارشناسی‌ها لازم مشخص شد نمیتوان همه موارد را در یک قانون گنجاند به همین دلیل کلمه جامع از قانون مبارزه با قاچاق حذف شد. حتی در قانون بودجه سال گذشته سنواتی از این قانون ذکر شد که اگر بتوانیم قانون را جامع‌تر کنیم اثر گذاری بیش تری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهیم داشت هرچند قانون فعلی از حیث مجازات و برخورد قانون خوبی است.

گلی گفت: اگر مجازات با جرم متناسب نباشد قطعا تاثیر بر مبارزه با قاچاق نخواهد داشت. برخی اصلاحات قوانین باید در حین اجرا تغییر مدیریت داده شود.

بیشتر بخوانید: مقررات خرید و توزیع کالا‌های اساسی، بزودی عملیاتی می شود

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در خصوص تعیین تکلیف کردن کالا‌های مشابه داخلی، بلاتکلیف و ضعیف عمل کردیم مخصوصا درباره محموله‌های مواد غذایی که انبار‌های مناسبی وجود ندارد.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در قوانین مصوبه بیان کرده است که اقلام اساسی و خوراکی باید ظرف مدت کوتاهی با همکاری قوه قضائیه تکلیفشان مشخص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: به علت کاهش ارزش پولی ما قاچاق برعکس شده است و صادرات این اقلام از داخل به خارج تبدیل شده است، مجلس باید تا سه ماه آینده تصمیم خود را راجع به یارانه‌های پنهان بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما