شناسهٔ خبر: 32945884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

العربی الجدید: عرب‌ها بازنده هر نتیجه مناقشه ایران و آمریکا هستند

العربی الجدید نوشت، در نهایت تنش بین ایران و آمریکا عرب‌هایی که از سر حماقت تحریک به تشدید تنش در منطقه می‌کردند در نهایت هیزم آتشی می‌شوند که در شعله ور کردن آن سهیم بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، أسامة أبو ارشید، نویسنده و پژوهشگر فلسطینی مقیم واشنگتن با انتشار یادداشتی برای «العربی الجدید» عرب‌ها را بازنده هر نتیجه مناقشه ایران و آمریکا توصیف کرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: فضای خاورمیانه، به ویژه منطقه خلیج (فارس)، به نظر می‌رسد با هشدار درباره امکان تنش نظامی تازه‌ای در آن روبروست که اعراب از آن مصون نخواهند بود، طرفین درگیری، این بار، از یک طرف ایالات متحده و برخی از کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، به ویژه عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و همچنین اسرائیل هستند و طرف دیگر، ایران و شبه نظامیان شیعه در عراق، یمن، سوریه و لبنان هستند.

به باور نویسنده در حالی که تهران و واشنگتن می‌گویند که خواهان جنگ نیستند اما شاهدیم که جان بولتون مشاور جنگ طلب ترامپ ایران را تهدید به استفاده از «قدرت بی رحمانه» می‌کند و در مقابل نظامیان ایران هم تهدید به یک «رویارویی گسترده» با دشمن می‌کنند، همان گونه که ژنرال حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران بیان داشت، اما این وسط برخی عرب‌ها بی‌محابا بر طبل جنگ می‌کوبند.

العربی الجدید: عرب‌ها بازنده هر نتیجه مناقشه ایران و آمریکا هستند

العربی الجدید نوشت: در اصل این آمریکاست که تنش را با همدستی آشکار سه کشور عربی حاشیه خلیج (فارس) که نامشان در بالا آمده است و طبعا با اسرائیل که بزرگ‌ترین عامل تحریک کننده علیه ایران است، آغاز کرد، آن هم با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای که کشورهای بزرگ با ایران در سال 2015 زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود امضا کردند.

این وبگاه خبری افزود: اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه تهران و لغو معافیت‌های وارد کنندگان نفت ایران از جمله تلاش‌های عمده دولت آمریکا برای اعمال فشار کمرشکن اقتصادی بر ایرانی‌ها بوده است.

آمریکا بانی بی ثباتی منطقه است

العربی الجدید نوشت: صرف نظر از اینکه باید جلوی برخی سیاست‌های ایران در منطقه یعنی در عراق، سوریه یا یمن را گرفت، اما مشکل اینجاست که دولت ترامپ رفتار ایران در منطقه را به عنوان یکی از بهانه‌هایش برای خروج از توافق هسته‌ای قرار داد یعنی به جای اینکه مشکل را در خود جستجو کند در دیگران می‌بیند.

نویسنده آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید کننده صلح و ثبات منطقه برشمرد و افزود: از زمان تجاوز آمریکا به عراق در سال 2003 که ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل بود منطقه روی آرامش به خود ندیده است. حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل و سیاست‌های ویرانگر آن در منطقه و همچنین حمایت‌های آمریکا از رژیم‌های دیکتاتور عرب نمونه برجسته آن است.

وی افزود: بدتر از همه اینکه آمریکا در دولت ترامپ از فعالیت‌های ایران در برهم زدن ثبات منطقه سخن می‌گوید اما از جنایات متحدان عرب خود چشم پوشی می‌کند که خطرش کم‌تر نیست  به ویژه سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی و امارات که تحت حمایت آمریکا در یمن، لیبی، سودان و دیگر نقاط منطقه پیاده می‌شود منطقه را در دهانه آشتفشان قرار داده است.

هدف واقعی ترامپ از ایجاد تنش با ایران بیشتر با شخصیت گستاخ او مرتبط است

العربی الجدید نوشت: دولت ترامپ می‌گوید که سیاستش برای تحمیل بیشترین فشار بر ایران و وادار کردن آن به مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای سال 2015 است توافقی که ترامپ آن را توافقی بد می‌داند، کما اینکه ترامپ می‌خواهد توسعه برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های آن در منطقه را متوقف کند. مشکل اینجاست که این سیاست عملی نیست و بالعکس سرسختی ایران در مخالفت با مذاکره را بیشتر می‌کند.

نویسنده تاکید کرد:  توقف توسعه برنامه موشکی ایران هرگز منطقی به نظر نمی‌رسد، بخصوص که اسرائیل زرادخانه نظامی و هسته‌ای عظیمی دارد و از طریق آن دست از تهدید ایران برنمی‌دارد.

العربی الجدید افزود: در مورد فعالیت‌های هسته ای ایران هم این نشانه حماقت است، اگر تصور کنیم آمریکا به خاطر چشم و ابروی عرب‌ها با ایران وارد جنگ شود آمریکا تحت اداره سه دولت جورج بوش، سپس اوباما و حتی ترامپ   زمانی که بحث اشتراک منافعش با ایرانی‌ها در افغانستان، عراق و سوریه مطرح بوده با تهران همکاری زیادی داشته است؛ علاوه بر اینکه سیاست‌های عربستان، امارات و همچنین مصر دستکمی از فعالیت‌های ایران در منطقه ندارد و همین موضوع درباره آمریکا و اسرائیل صدق می‌کند.

آنچه که خطر موضع آمریکا برای اعراب  را جدی می‌کند این است که هدف واقعی ترامپ از تشدید تنش با ایران بیشتر از اینکه از سر یک دیدگاه سیاسی جامع باشد با غرور و گستاخی او مرتبط است. ترامپ آمریکا را از توافقی هسته‌ای خارج کرد که به گفته متحدان اروپایی و آژانس انرژی اتمی و حتی مقامات با تجربه آمریکایی ایران به تعهدات خود درباره توافق پایبند است.

این وبگاه خبری افزود: امروز ایران تهدید می‌کند اگر اروپایی‌ها به ایجاد ساز و کار مالی تجارت با ایران پایبند نباشند کاملا از توافق خارج می‌شود، از سوی دیگر در برابر چالش ایران ترامپ خود را در برابر معادله‌ای دشوار می‌بیند یا باید تسلیم شود یا به گزینه نظامی که خواهان آن نیست متوسل شود.

نویسنده آورده است: تداوم افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه و ادامه چالش ایران، ما عرب‌ها را در برابر دو گزینه قرار می‌دهد که شیرین ترین آن هم تلخ است، اولین گزینه رویارویی نظامی تمام عیار یا محدود است که قطعا منطقه خاورمیانه و بخصوص خلیج فارس عرصه آن خواهد بود و دوم اینکه دو طرف کوتاه بیایند و به معامله‌ای دست یابند؛ خواسته‌ای که ترامپ آن را کتمان نکرده است و از همین رو مرتب از تمایل برای تماس تلفنی ایرانی‌ها به منظور مذاکره سخن می‌گوید.

وی افزود: در صورتی که معامله بین آمریکا و ایران منعقد شود بی‌تردید منافع کشورهای بحران زده عربی را لحاظ نمی‌کنند. اسرائیل که همواره مورد حفاظت آمریکاست و خودش هم از خودش می‌تواند محافظت کند.

در پایان آمده است: تا وقتی که دود سفید در منطقه بلند شود عرب‌ها تحت تاثیرند، شاید در دو پیام تخریب نفتکش‌های امارات و عربستان در بندر فجیره امارات و حمله الحوثی یمن به خط لوله نفت منطقه شرقیه عربستان این نکته باشد که کسانی از عرب‌ها که از سر نادانی بر طبل جنگ می‌کوبند در نهایت هیزم آتشی می‌شوند که در شعله‌ور کردن آن سهیم بودند.

برچسب‌ها:

نظر شما