شناسهٔ خبر: 32940670 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پلوسي: ترامپ براي جنگ نيازمند موافقت کنگره است/ چه کساني ترامپ را براي جنگ با ايران تحريک مي کنند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- تخت روانچي گفت: ترامپ نمي خواهد با ايران بجنگد اما برخي مقامات دولتش سعي دارند زمينه جنگ را فراهم کنند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد، با بيان اين که برخي از مقامات دولت آمريکا سعي دارند زمينه جنگ و درگيري با ايران را ايجاد کنند، خاطرنشان کرد، اطلاعات جعلي ريشه مشکلات در خاورميانه دانست، اگر آمريکايي ها اطلاعات موثقي در اختيار دارند چرا به افکار عمومي کشورشان و جهان ارائه نمي دهند.
مجيد تخت روانچي شامگاه پنج شنبه در گفت و گو با شبکه خبري سي بي اس آمريکا در پاسخ به اين سوال که ترامپ امروز در گفت وگو با سرپرست وزارت دفاع گفته است نمي خواهد به سوي جنگ با ايران برود، افزود: من اعتقاد دارم که رئيس جمهوري ترامپ نمي خواهد بجنگد.
وي ادامه داد: اما اين بدان معنا نيست که افرادي که به او نزديک هستند نظر خود را به اشتراک نگذارند. من نمي خواهم در سياست آمريکا دخالت کنم اما واقعيت اين است کساني از مقامات دولت سعي دارند با تحريک، زمينه لازم را براي جنگ يا درگيري با ايران ايجاد کنند.
نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: چيزي که رئيس جمهوري ترامپ امروز گفت، چيز جديدي نيست زيرا ما معتقديم ايران به جنگ علاقه ندارد. ما نمي خواهيم شاهد يک درگيري گسترده در منطقه خودمان باشيم. بنابر اين کساني که سعي در ايجاد بي ثباتي و ناامني در منطقه دارند، بايد مراقب اين مساله باشند.
تخت روانچي در پاسخ به اين سئوال که رهبر عالي شما و رئيس جمهوري ترامپ مي گويند که جنگ نمي خواهيم اما شما مي گوييد که بايد مراقب بود، گفت: هيچ کس نمي داند چه اتفاقي خواهد افتاد، تا زماني که در منطقه ما آرمادا، ناوگان و بمب افکن وجود دارد. سوالاتي که بايد مطرح شود اين است که چرا آرمادا در منطقه است؟
وي تصريح کرد: اطلاعات جعلي که علت اصلي همه اين وقايع است بايد مورد توجه قرار گيرد و بايد مراقبت شود. ما معتقديم که به محض اين که از اين اطلاعات جعلي خلاص شويم، همه ما در وضعيت بسيار بهتري قرار خواهيم گرفت.

پلوسي: ترامپ براي جنگ نيازمند موافقت کنگره است
رئيس دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا ضمن حمايت از گزارش‌هايي مبني بر مخالفت رئيس‌جمهور آمريکا با اقدام نظامي عليه ايران گفت که چنين اقدامي نياز به تائيد کنگره دارد.
«نانسي پلوسي» رئيس دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا گفت که «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور اين کشور براي اقدام نظامي عليه ايران، نيازمند موافقت کنگره است.
بنابر گزارش پايگاه بلومبرگ، پلوسي ديروز پنجشنبه ضمن هشدار درباره اقدام نظامي آمريکا عليه ايران بدون موافقت کنگره گفت: «مسئوليت (چنين اقدامي) بنابر قانون‌اساسي بر عهده کنگره است که اعلان جنگ بدهد.بنابراين من اميدوارم که که مشاوران رئيس‌جمهور اين اختيار را ندارند که به سمت هيچ جنگي بروند.»
وي گفت که پس از واقعه 11 سپتامبر، در سال 2001 اقدام نظامي به موافقت کنگره رسيد که اقدامي عليه ايران را شامل نمي‌شود. پلوسي همچنين گفت که او هم مانند ترامپ با اشغال عراق در سال 2003 مخالف است و از گزارش‌هايي مبني بر مخالفت ترامپ با وارد شدن به جنگ استقبال مي‌کند.
پلوسي در اين مورد گفت: «من خوشحالم که از رئيس‌جمهور شنيدم که هيچ تمايلي به اين اقدام ندارد اگر چه که برخي از هواداران او اقدامات تهديدآميزي صورت مي‌دهند.»
به دنبال جنجال‌هاي رسانه‌اي و اظهارنظرهاي مقام‌هاي دولت ترامپ درباره آنچه که «تهديدات ايران» خوانده‌اند، اعضاي ارشد کنگره آمريکا از هر دو حزب اين کشور از اينکه اين دولت قوه قانونگذاري را در جريان مواضع خود در قبال ايران قرار نداده، به شدت انتقاد کرده‌اند.
پلوسي اخيرا در يک جلسه غيرعلني دموکرات‌ها از دولت ترامپ به دليل عدم شفافيت در زمينه سياست دولت در قبال ايران انتقاد کرده و گفته دولت پيش از هر اقدامي بايد با کنگره مشورت کند.
علاوه بر قانونگذاران دموکرات آمريکايي، اعضاي ارشد جمهوري‌خواه کنگره هم خواستار برگزاري جلسات توجيهي دولت درباره تحولات اخير در قبال ايران شدند.
برخي مشاوران مجلس سناي آمريکا اعلام کرده‌اند که عليرغم درخواست‌ها درباره جلسات توجيهي، برنامه‌اي براي برگزاري اين جلسات در دستور کار دولت ترامپ قرار نگرفته است.

چه کساني ترامپ را براي جنگ با ايران تحريک مي کنند؟
يک رسانه آمريکايي نوشته درباره نقش «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد در سياست‌هاي «دونالد ترامپ»،رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران غلو شده است.
روزنامه «يواس‌اي‌ تودي» با اشاره به تحليل‌هايي که «جان بولتون» را خطرناک‌ترين فرد در دنيا معرفي مي‌کنند نوشته اين ايده در سراسر دنيا جا افتاده که او در حال هدايت ترامپ به سمت يک درگيري نظامي خطرناک با ايران است.
اما کارشناسان امنيتي هم در داخل کاخ سفيد و هم در از بيرون آن گفته‌اند که درباره نقش بولتون و نفوذ او روي ترامپ، به خصوص در مسئله‌اي مانند جنگ عليه ايران مبالغه شده است.
«مارک دابوويتز»، مدير عامل لابي ضدايراني «بنياد دفاع از دموکراسي‌ها» گفته در يک «رقص ژئوپولتيک» که با هدف ارسال پيامي سرسختانه به ايران طراحي شده، جان بولتون صرفاً در حال ايفاي نقش خودش است.
وي گفت: «اگر شما يک ستيزه‌جوي تمام عيار مي‌خواهيد بولتون از بسياري جهات، اصل همان چيزي است که دنبالش مي‌گرديد. اين کار (به خدمت گرفتن بولتون) از منظر عمليات رواني مفيد است.»
دابوويتز تصريح کرد کاخ سفيد تعمداً تصميم براي ارسال بمب‌افکن‌هاي بي‌52 و ساير نيروي نظامي خود به منطقه را در بوق و کرنا کرده، به صورت کاملاً هدفمند گفته که اين کار را در واکنش به تهديدهاي ايران انجام مي‌دهد و عمداً جان بولتون را براي اعلام اين پيام‌ها انتخاب کرده است.
او که يکي از مشاوران غيررسمي ترامپ درباره ايران است در ادامه گفت: «من فکر مي‌کنم اين سياست يک کارزار کاملاً هماهنگ است که داراي يک وجه روابط عمومي، يک وجهه موضع‌گيري نظامي و يک وجه اقتصادي-مالي است.»
دابوويتز گفت که بولتون و «مايک پامپئو»، وزير خارجه آمريکا «پليس‌هاي بدي» هستند که باعث عصبانيت ايران و ساير کشورها از مقاصد ترامپ مي‌شوند.
او سپس با اشاره به سياست ترامپ در قبال کره شمالي که از تهديد به حمله اتمي آغاز شد و در حال حاضر به تمجيدهاي غلو‌آميز از رهبر کره شمالي کشيده است.
ترامپ در توئيتي سال گذشته کره شمالي را تهديد کرد آزمايش‌هاي موشکي و هسته‌اي اين کشور را با «آتش و خشمي» که در دنيا نمونه ندارد پاسخ خواهد داد.» او چند ماه بعد از رهبر کره شمالي تمجيد کرد و حتي گفت که او و رهبر کره شمالي عاشق يکديگر شده‌اند.
دابوويتز گفت: «ترامپ مي‌تواند از تهديد به راه انداختن آتش و خشم به ارسال نامه‌هاي عاشقانه برسد، پس او تا حدي نرمش ديپلماتيک دارد. او يک دقيقه مي‌تواند اندازه بولتون ستيزه‌جو باشد و بعدش فرياد بزند: "هي، شما که آنجا هستيد؛ مي‌خواهيد صحبت کنيم؟"»
به نظر مي‌رسد ملاقات روز پنجشنبه ترامپ با رئيس‌جمهور سوئيس که کشورش به ميانجي‌گري ميان ايران و آمريکا شهره است، در همين راستا بود.
ترامپ بعد از ناوگروه ضربتي «يو اس اس آبراهام لينکلن» و يگان بمب‌افکن‌هاي آمريکا به خليج‌فارس گفته که دوست دارد مقام‌هاي ايران به او زنگ بزنند و با او بر سر توافق هسته‌اي جديد مذاکره کنند.
دو رسانه آمريکايي پنجشنبه در گزارش‌هايي جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» براي دورگزيني از درگيري نظامي با ايران تأکيد کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌هاي خودسرانه برخي از مشاورانش براي کشاندن او به جنگ با ايران، ناخرسند است.
«سي‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشته ترامپ معتقد است مداخله نظامي گسترده در ايران براي او از لحاظ سياسي ويرانگر خواهد بود.
واشنگتن‌پست هم به نقل از چندين مقام آمريکايي نوشته ترامپ رويکرد ديپلماتيک براي حل و فصل تنش‌ها را ترجيح مي‌دهد و خواستار گفت‌وگوي مستقيم با سران ايران است.

سعودي ها آمريکا براي جنگ با ايران تحريک مي کنند
يک روزنامه نزديک به حکومت سعودي با اتهام‌زني دوباره به جمهوري اسلامي ايران، به آمريکا توصيه کرده نقاطي در ايران را هدف حمله قرار دهد.
پس از آنکه امروز (پنج‌شنبه) دو مقام ارشد سعودي ايران را مسئول حمله تلافي‌جويانه پهپادهاي انقلابيون يمن به تأسيسات نفتي عربستان سعودي متهم کردند، نشريه «عرب نيوز» متعلق به خاندان سعودي هم در سرمقاله امروز خود با تکرار ادعاهايي مشابه، به آمريکا توصيه کرده است نقاطي از ايران را هدف حمله هوايي قرار دهد.
اين روزنامه با تاييد اظهارات يک دهه پيش «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه وقت سعودي که حمله به ايران را به «زدن سر مار» توصيف کرده بود، ايران را به دست داشتن در دو حادثه اخير در بندر «فجيره» امارات عربي متحده و تأسيسات نفتي عربستان سعودي متهم کرده و نوشته است: «از ديدگاه اين روزنامه، گام منطقي بعدي، حملات نقطه‌اي است.»
منظور از حملات نقطه‌اي (Surgical strikes) هدف قرار دادن نقاط راهبردي و مشخص، بدون ورود به جنگ با يک کشور است. اين روزنامه سعودي حمله موشکي آمريکا به يک پايگاه هوايي در سوريه را به عنوان نمونه‌اي از چنين حمله‌اي، مطرح کرده است.
عرب نيوز سپس اذعان کرده است که تحريم‌ها در تحقق اهداف آمريکا و سعودي ناکام بود و به همين دليل اکنون بايد پاسخي «قاطع» به ايران داد تا رفتار ايران تغيير جمهوري اسلامي در منطقه تغيير کند. در پايان اين سرمقاله آمده است: «براي آنکه ايران بداند که اقداماتش بي‌مجازات باقي نمي‌ماند، بايد بازدارندگي و اقدامي تنبيهي صورت گيرد. از نظر ما، اين اقدام بايد حملات نقطه‌اي حساب‌شده باشد.»
پيش از اين «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران گفته بود که «محمد بن سلمان» ولي‌عهد عربستان سعودي با همراهي «محمد بن زايد» ولي‌عهد ابوظبي، «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و «جان بولتون» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد به دنبال آن هستند که آمريکا را به درگيري نظامي با ايران بکشند. با اين وجود، آنطور که روزنامه «واشنگتن‌پست» و شبکه «سي‌ان‌ان» گزارش داده‌اند، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا از فضاي تنش‌آلود کنوني و شکل‌گيري تصور قريب‌الوقوع بودن درگيري نظامي با ايران ناخرسند است.

نظر شما