شناسهٔ خبر: 32937169 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دانشجویان علوم پزشکی عنوان کردند

استخدام دغدغه اول نخبگان پزشکی/حقوق انترن پزشکی از کارگر کمتر است

دانشجویان استعداد درخشان علوم پزشکی در دیدار با وزیر بهداشت دغدغه‌های خود را مطرح و بر موضوعاتی همچون حقوق دانشجویان، استخدام و کیفیت آموزش تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان گروه‌های مختلف دانشجویان استعداد درخشان علوم پزشکی شب گذشته در نشست سالیانه دانشجویان استعداد درخشان علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران دغدغه‌های خود را در حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت مطرح کردند.

استخدام اولین دغدغه دانشجویان دکتری

نماینده دانشجویان استعداد درخشان دکتری تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دغدغه دانشجویان دکتری را استخدام عنوان کرد و گفت: دانشجویان کوچک‌ترین امیدی ندارند چرا که بیشتر دانشگاه‌ها کارمندان خود را که ادامه تحصیل داده‌اند و یا حتی کارشناسی ارشد دارند استخدام می‌کنند.

این دانشجو افزود: ما سه راهکار برای حل معضل دانشجویان دکتری پیشنهاد می‌کنیم. اول به آنها شماره نظام پزشکی داده شود، دوم مدارک تحصیلی آنها آزاد شود و سوم اینکه اولویت استخدام دانشجویان و استعدادهای درخشان باشند.

این دانشجوی علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ضرورت ۲ مقاله ISI برای دانشجویان بسیار سخت است و با توجه به مشکلات کشور فرصت‌های مطالعاتی حذف شده است. برای کارآفرینی دانشجویان کاری انجام نشده که از آنها توقع می‌رود بتوانند برای خودشان کار کنند.

وی افزود: دانشگاه‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. دانشجویان حقوق نمی‌گیرند بلکه کمک هزینه دریافت می‌کنند اما باید همچون کارمندان کار بکنند.

اساتید از دانشجویان به عنوان وسیله ارتقا استفاده می‌کنند

نماینده دانشجویان استعداد درخشان کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز یادآور شد: دغدغه استخدام برای دانشجویان ارشد هم وجود دارد. وضعیت کارشناسی در مقایسه با ارشد خیلی بهتر است. یا تعداد دانشجویان را کاهش دهید یا مسئولیت شغل آنها را نیز برعهده بگیرید.

وی افزود: اساتید از دانشجویان به عنوان وسیله ارتقا استفاده می‌کنند و اگر دانشجو نام استاد را در مقاله ذکر نکند اجازه دفاع ندارد. جذب دانشگاه‌ها بسیار سلیقه‌ای است و هر دانشگاه تنها دانشجوی خودش را در دکتری می‌گیرد. از طرفی برخی دانشگاه‌ها بودجه‌ای برای ارشدها ندارند و برخی دیگر بودجه ۲۰ میلیون تومانی در نظر دارند.

حقوق یک دانشجوی انترن پزشکی از کارگر کمتر است

نماینده دانشجویان استعداد درخشان پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه جامعه به توانمندی و آموزش جامعه پزشکی نقد دارد، گفت: این مسئله به دلیل سهمیه‌های غیر علمی و اهمیت ندادن به شایسته سالاری است. وقتی نخبگان فرار را بر قرار ترجیح دهند بهره هوشی جامعه نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: کیفیت تغییر یافته آموزش پزشکی به دلیل زیاد شدن دانشجو و پاسخگو نبودن زیرساخت‌های دانشگاه‌ها برای این تعداد دانشجو است. میان آموزش و درمان تعادل وجود ندارد و آموزش سرپایی باید اهمیت بیشتری پیدا کند.

این دانشجو تاکید کرد: دانشجویان نباید در معرض تصمیم‌های عجولانه قرار گیرند. حذف استریتی (ورود مستقیم از پزشکی به ازمون دستیاری) نباید انجام شود. حقوق یک دانشجوی پزشکی از کارگر کمتر است در حالی که کشیک‌های بسیاری دارد.

کیفیت پایین آموزش در دندانپزشکی و وضعیت قیمت مواد اولیه

نماینده دانشجویان استعداد درخشان دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این نشست گفت: اجرای کوریکولوم های آموزشی دندانپزشکی در حد ابلاغ مانده است و دانشگاه‌ها سلیقه‌ای آن را اجرا می‌کنند و باید نظارتی بر آن صورت گیرد.

وی افزود: دانشجویانی که از خارج منتقل می‌شوند تنها یک آزمون جایابی می‌گذرانند و دو یا سه سال هم آموزش می‌بینند در حالی که آنها به راحتی به دانشگاه‌های خارجی رفته‌اند و سختی دانشجویان در ایران و سد کنکور را تجربه نکرده‌اند و کیفیت چندانی ندارند و عادلانه نیست که به راحتی پس از فارغ التحصیلی حق مطب هم می‌گیرند.

این دانشجو یادآور شد: قیمت مواد و وسایل دندانپزشکی سه برابر شده است و می‌دانیم به خاطر مسائل کشور حتی مطب‌ها هم با مشکل مواجه اند اما باید حداقل‌ها برای دانشجو فراهم شود. استادانی که بورد تخصصی هم گرفته‌اند برای آموزش به ما انتخاب شده‌اند جوان هستند و تجربه چندانی در آموزش ندارند و همین امر کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد.

تشکر از بسته شدن دور زدن کنکور با حذف انتقال از خارج

نماینده دانشجویان استعداد درخشان داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این نشست گفت: در آموزش داروسازی ارتباط با بالین کم است و بهتر است واحدهای مشترک با پزشکی و همچنین بیمارستان بیشتر برای رشته داروسازی اجرا شود. ضمن اینکه سطح سواد دانشجویان در یک آزمون ۱۸۰ واحد به طور کامل سنجیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دانشجویان در زمان پایان نامه با مشکل چگونه تحقیق کردن مواجه اند و اساتید و دانشجویان در این زمینه سردرگم اند. سهمیه‌های کنکور باید کاهش یابد ضمن اینکه ظرفیت داروسازی در کنکور متغیر است و سیاست مشخصی برای آن وجود ندارد.

این دانشجو ضمن تشکر از بسته شدن راه دور زدن کنکور گفت: حذف انتقال از خارج باعث شد که دیگر دانشجویانی که به راحتی در دانشگاه‌های بی کیفیت تحصیل می‌کردند در کنار دانشجویان ایرانی که به سختی تلاش کرده بودند قرار نگیرند.

افزایش ظرفیت رشته‌های کارشناسی بیکاری را دامن می‌زند

نماینده دانشجویان استعداد درخشان کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم گفت: افزایش ظرفیت رشته‌های کارشناسی بسیار بالا است و این در حالی است که ما هنوز پرستار طرحی بیکار داریم. به روز نبودن کوریکولوم های آموزشی به ویژه در کارشناسی و نبودن نظام علوم آزمایشگاهی و مرتبط نبودن رشته‌ها با کارها از مشکلات رشته‌های علوم پزشکی است.

این نماینده خاطرنشان کرد: کار دانشجویی در بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی تعلیق شده و اگر هم برقرار باشد با قیمت سه سال پیش است. کار بالینی دانشجویان کارشناسی به عنوان کار تعریف نشده است و آنها در بیمارستان‌ها جایی ندارند. دانشجویان پرستاری و مامایی کشیک دارند اما پاویون ندارند.

نظر شما