شناسهٔ خبر: 32935648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پروژه راه آهن بيرجند - يونسي گناباد به زودي کلنگ زني مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: با سفر وزير راه و شهرسازي اواسط هفته آينده به استان عمليات اجرايي پروژه ريلي بيرجند - يونسي گناباد کلنگ زني و آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا محمدصادق معتمديان پنجشنبه شب در گفت و گوي خبري شبکه خاوران افزود: اواسط هفته آينده خراسان جنوبي ميزبان وزير و معاونان راه و شهرسازي خواهد بود که در اين سفر چند پروژه که از قبل آغاز شده است، افتتاح خواهد شد.
وي گفت: افتتاح باندهاي دوم جاده ديهوک - فردوس و نهبندان - شوسف از ديگر برنامه هاي سفر وزير راه و شهرسازي به استان خواهد بود.
استاندار خراسان جنوبي تصريح کرد: اقدامات نهايي براي پروژه اتصال فردوس که از طريق خط آنتني است، انجام شده و سال قبل به پيمانکار واگذار شد که هفته آينده شاهد کلنگ زني خط آنتني فردوس به عنوان يکي از پروژه هاي بزرگ خواهيم بود.
وي يادآور شد: يکي از مطالبات جدي استان اتصال بيرجند به شبکه ريلي است که نزديک ترين شبکه در يونسي شهرستان گناباد است و اين رويداد با حضور وزير راه و شهرسازي انجام خواهد شد.
معتمديان گفت: با همکاري و پيگيري هاي مجمع نمايندگان استان و جلساتي که انجام شد وزارتخانه قول مساعد داد و دستورات لازم از ناحيه وزير صادر شد که در همين سفر کلنگ زني انجام شود و در ملاقات اخير وزير راه عزم جدي دارد تا عمليات اجرايي اين پروژه را آغاز کند.
وي ادامه داد: همچنين در سطح کلان تر درصدد هستند سرمايه گذاراني را براي اين پروژه به کار بگيرند و براي قطعه اول به طول 30 کيلومتر که محل ايستگاه راه آهن در شهرستان بيرجند باشد، هياتي از وزارت راه به استان سفر کرد و جانمايي انجام شد و در چند روز آينده محل نهايي مي شود.
استاندار خراسان جنوبي عنوان کرد: از طرفي تلاش شد اعتباراتي از طريق سازمان برنامه و بودجه و هم از طريق جذب منابع بانکي انجام شود تا پروژه سرعت بگيرد و از طرف يونسي گناباد به سمت قاين نيز اعتبار بيشتري جذب شود.
وي از افتتاح 798 واحد مسکن مهر با حضور وزير راه و شهرسازي در استان خبر داد و گفت: استان افتخار دارد به عنوان چهارمين استان جشن اختتاميه مسکن مهر را برگزار کند.
معتمديان بازديد از جاده بيرجند - قاين را از ديگر برنامه هاي سفر وزير راه و شهرسازي به استان اعلام کرد و گفت: بازگشايي اين محور از مطالبات جدي مردم استان است که در اين زمينه نيز اعتبارات خوبي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: هفته گذشته در ديدار با رئيس سازمان برنامه و بودجه دستور داده شد اعتبارات قابل توجهي به اين پروژه تخصيص داده شود همچنين با تلاش وزير راه با بانک ها رايزني انجام شد.
استاندار خراسان جنوبي گفت: همچنين مجموعه راه و شهرسازي استان، معاونت عمراني استانداري و ساير مسئولان استان تلاش کردند با جذب منابع بانکي و سرمايه گذاران جديد شاهد تکميل اين پروژه بسيار مهم در استان باشند.
وي بازآفريني شهري را از ديگر اولويت هاي استان دانست و بيان کرد: با توجه به اينکه 700 هکتار از بافت تاريخي بيرجند بافت فرسوده است، اين منطقه از زيرساخت هاي لازم برخوردار نيست.
معتمديان ادامه داد: فرسودگي، استهلاک منازل و نداشتن زيرساخت هاي لازم در بخش هاي آموزشي، تفريحي، فضاي سبز از ديگر مشکلات اين منطقه است که در اين زمينه با انتصاب اخير معاون عمراني استانداري دستور داديم طرح توسعه شمال شهر بيرجند تهيه شود.
وي گفت: در طرح توسعه شمال شهر بيرجند به دنبال احداث منازل جديد و اجراي طرح بازآفريني هستيم، همچنين زيرساخت هاي آموزشي، درمانگاه ها، فضاي سبز، مدارس، کتابخانه و ساير تدوين و اجرايي خواهد شد که تغييرات محسوسي در زندگي مردم شاهد خواهيم بود.
استاندار خراسان جنوبي بيان کرد: خراسان جنوبي 20 سال خشکسالي را پشت سر گذاشته و در اين مدت يکي از مشکلات جدي و اساسي و مطالبات مردم از دولت تامين آب بوده است.
وي بيان کرد: پروژه هايي بلندمدت در زمينه تامين آب استان طراحي شده و در حال پيگيري است اما اجراي طرح هاي کوتاه مدت از جمله آبخيزداري و آبخوان داري در اولويت استان است.
معتمديان ادامه داد: در سال هاي گذشته 2 هزار و 300 بند با ظرفيت 80 ميليون متر مکعب آب توسط مجموعه منابع طبيعي استان با هزينه کرد کمتر از 60 ميليارد تومان ايجاد شده است که بارندگي هاي اخير سبب جمع آوري و مهار 60 ميليون متر مکعب در اين سازه ها شد.
وي عنوان کرد: هزينه هايي که در اين زمينه انجام گرفته به نسبت ساير روش هاي ذخيره سازي آب بسيار کمتر است و زمان احداث سازه ها نيز کوتاه مدت است و مردم نيز نتايج آن را مي بينند چون تاثير بسزايي در احياي قنوات پايين دست دارد.
استاندار خراسان جنوبي اظهار داشت: در مقابل هفت سد مخزني با ظرفيت حدود 70 ميليون متر مکعب آب نيز در استان احداث شد و در بارش هاي اخير در مجموع 25 ميليون متر مکعب آب در اين سدها جمع آوري شد که نصف آن مربوط به گذشته بوده است.
وي با بيان اينکه 300 ميليارد تومان براي احداث سدهاي مذکور در استان هزنيه شده است يادآور شد: از طرفي هزينه بر بودن سدهاي مخزني و از سويي کم هزينه بودن سازه هاي آبخيزداري سبب شد در برنامه توسعه ميان مدت رقم قابل توجهي در سند توسعه براي اجراي طرح هاي آبخيرداري ديده شود.
معتمديان گفت: مجلس شوراي اسلامي در سال جاري از محل صندوق توسعه ملي اعتبارات خوبي را براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در کشور در نظر گرفت که در وهله نخست سهم استان 160 ميليارد ريال بود اما در ملاقات با رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري اين رقم به 600 ميليارد ريال افزايش يافت.
وي با بيان اينکه رقم اختصاص يافته به اجراي طرح هاي آبخيزداري بيشتر از اعتبارات 14 سال گذشته استان است افزود: يک ميليون هکتار زمين در استان براي اجراي طرح هاي آبخيزداري آمايش شده و مشخص شده است که پروژه هاي مربوطه تا پايان سال عملياتي و اجرايي خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبي بيان کرد: سال گذشته اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان عملکرد بسيار خوبي در زمينه اجراي طرح هاي آبخيزداري داشته که قابل قدرداني است.
وي اظهار داشت: يکي از اولويت هاي استان در بحث زيرساخت ها، وضعيت جاده، راه ها، بزرگراه ها و مطالبه عمومي مردم شامل اتصال استان به شبکه ريلي است.
معتمديان ادامه داد: در سند ميان مدت به اين اولويت ها پرداخته شده است و خوشبختانه با رايزني و جلساتي که با رئيس سازمان برنامه و بودجه، معاونان سازمان و وزير راه و شهرسازي داشتيم، مطالبات استان مطرح شد.
وي يکي از دغدغه هاي استان را مباحث مربوط به استانداردسازي سيستم هاي گرمايشي در مدارس دانست و گفت: در اين زمينه دستور صادر کرديم تا توسط بخش هاي مختلف از جمله شهرداري ها، دهياري ها، بخشداري ها و مجموعه آموزش و پرورش آمار دقيقي از وضعيت مدارس را ارايه دهند.
استاندار خراسان جنوبي گفت: جمع بندي آمار در زمينه سيستم هاي گرمايشي استان نگران کننده بود و حتي در مرکز استان آمار قابل توجهي از بخاري هاي نفتي و غيراستاندارد موجود است.
وي ادامه داد: در اين زمينه تلاش هايي انجام شد و مجلس شوراي اسلامي هم اعتبار خوبي براي اين موضوع گذاشتند و براي استان نيز حداقل 45 ميليارد تومان نياز بود که در ديدار با رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور اين رقم به استان اختصاص يافت.
معتمديان گفت: اين رقم اعتباري بايستي طي 2 سال از ناحيه وزارت آموزش و پرورش به استان اختصاص يابد که اولين تخصيص 25 ميليارد تومان به استان اختصاص يافت که تفاهم نامه دوجانبه است و بخشي از نيازمندي ها از طريق اعتبارات استاني و سازمان برنامه و بودجه تامين خواهد شد.
وي از افزايش سهميه سوخت مرزنشينان استان خبر داد و گفت: تقويت نگاه فرصتي به مرزها از اولويت هاي مهم ما در استان بود چراکه ظرفيت هاي بالقوه از جمله در مرزهاي استان داريم.
استاندار خراسان جنوبي افزود: شايد در هفت سال گذشته از ظرفيت قانوني فروش سوخت استفاده شده بود و سهميه ماهيانه استان 1.5 ميليون ليتر بود که گاهي اوقات جذب نشده است.
وي بيان کرد: مجموع سودي که به حساب مرزنشينان ساکن در شعاع 25 کيلومتر استان واريز مي شد، کمتر از سه ميليارد تومان بود و با ديداري که اسفندماه گذشته با وزير نفت داشتيم پيشنهاد داديم از فرصت مرز به عنوان کمک به کشور استفاده شود.
معتمديان اظهار داشت: محدوديت هاي سهميه سوخت مرزنشينان برداشته شد و در اين زمينه درخواست 10 ميليون ليتر سوخت معادل هفت برابر سهميه را داشتيم که در سامانه ملي مزايده فراخوان عمومي شد و از همه کشور تقاضا کرديم شرکت کنند که در ماه نخست 6.5 ميليارد تومان سود مرزنشنان بود و در اسفندماه پرداخت شد.
وي ادامه داد: فروردين ماه امسال نيز درخواست 15 ميليون ليتر را داشتيم که اين اتفاق هم افتاد و بدون شک مسيرهاي جديد براي فروش سوخت کشور ايجاد مي کند.
معتمديان گفت: اين موضوع سبب شد جلساتي در مرکز و با حضور وزير نفت و استانداران استان هاي مرزي تشکيل شود و اکنون به دنبال اين هستيم ارديبهشت ماه سهميه را به 20 ميليون ليتر افزايش دهيم.
وي با بيان اينکه افزايش سود حاصل از فروش سوخت توسط مرزنشينان تحول خوبي در حوزه حمل و نقل ايجاد مي کند اظهار داشت: حداقل 600 تانکر در اين مدت در مرز تردد داشتند.
استاندار خراسان جنوبي با تاکيد بر اينکه استمرار و گسترش اين طرح اولويت ماست گفت: اين موضوع به استقرار روستاييان در مناطق مرزي کمک مي کند و از آن به عنوان يک مسکن ياد مي کنيم.
وي يادآور شد: به دنبال آن سعي داريم زمينه هاي اشتغال مردم مناطق مرزي را نيز فراهم کنيم با توجه به بارندگي هاي خوب استان و تخصيص اعتبارات مناسب در حوزه هاي احياي قنوات و ايجاد سازه هاي آبخيزداري به مردم نويد مي دهيم در روستاهاي خود ساکن شوند تا چرخه توليد در اين مناطق فعال شود.
معتمديان از خراسان جنوبي به عنوان استاني برخوردار ياد کرد و گفت: اين استان داراي ظرفيت ها و توانمندي هاي زيادي از جمله مرز، معادن، محصولات استراتژيک، صنايع دستي، گردشگري و ميراث فرهنگي است که ناشناخته مانده است.
وي معرفي ظرفيت هاي خراسان جنوبي را از اولويت هاي استان دانست و افزود: صدا و سيماي مرکز استان در ماه هاي اخير با رويکرد هوشمندانه خود در معرفي بخشي از ظرفيت ها تلاش کرد.
استاندار خراسان جنوبي بيان کرد: تلاش هايي که در استان در حال انجام است، حاصل کار جمعي است و مسئولان استان شبانه روز سعي مي کنند و همه هم قسم شده ايم تا رشد و توسعه را براي استان رقم بزنيم.
وي اظهار داشت: هدف از سفرها و ديدارها با مقامات ارشد کشور معرفي ظرفيت ها و توانمندي هاي استان است و همه ملاقات ها براي بودجه نيست، همين که شناخت از استان پيدا کنند، بسيار مهم است.
معتمديان گفت: در ملاقاتي که با رئيس مجلس شوراي اسلامي داشتيم گزارشي از وضعيت استان ارايه شد و مجمع نمايندگان استان نيز تلاش هاي زيادي انجام داد و پيرو تلاش نمايندگان درخواست کرديم رئيس مجلس به استان سفر کند و با مشکلات و کمبودها آشنا شوند.
وي از سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از ماه مبارک رمضان به استان خبر داد و گفت: همچنين با وزير ارتباطات جلسه اي با حضور مديران استاني برگزار شد تا مصوبات سفر بهمن ماه 96 به استان را پيگيري کنيم.
استاندار خراسان جنوبي ادامه داد: يکي از ويژگي هاي کار ما اين است که پيگيري ها حتما بايد به نتيجه برسد و صرف ملاقات يا مصوبات نيست لذا مصوبات سفر وزير ارتباطات به استان پيگيري شد.
وي بيان کرد: بخش قابل توجهي از اين مصوبات انجام و بخشي اجرايي نشده بود که دستور سريع داده شد تا پايان ماه مابقي مصوبات عملياتي شود و مقرر شد بعد از ماه رمضان در استان حضور پيدا کنند.
معتمديان اظهار داشت: در برخي مناطق جاده اي استان پوشش تلفن همراه نداريم همچنين در روستاها نياز به گسترش پوشش تلفن همراه است و در برخي جاده ها، تلفن هاي ثابت و اينترنت پرسرعت نياز به گسترش دارد که با اين سفر جهش خوبي در حوزه ارتباطات خواهيم داشت.
وي تاکيد کرد: اولويت ها را در استان احصا کرده ايم و بر اين اساس رايزني ها را انجام مي دهيم، اوايل تيرماه وزير نيرو به استان سفر خواهد کرد و سند جامع آب استان در حال تدوين است.
استاندار خراسان جنوبي گفت: در اين زمينه برنامه هاي ميان مدت در دستور کار قرار مي گيرد و از ظرفيت هاي جهاد کشاورزي، منابع طبيعي و ساير دستگاه هاي مربوط استفاده خواهد شد.
وي با بيان اينکه سند جامع آب در برگيرنده نيازهاي استان خواهد بود يادآور شد: با توجه به پرت آب و هدررفت 700 ميليون متر مکعب روان آب ها در کويرها و خروج از استان، برنامه داريم بخشي از آن را مهار کنيم.
معتمديان يکي از اضلاع توسعه استان را صنايع دستي و گردشگري دانست و گفت: با توجه به زيرساخت ها، آثار ملي و فاخر در استان ملاقاتي با رئيس سازمان ميراث فرهنگي داشتيم که بنا بود قبل از ماه رمضان به استان سفر کنند اما جزو اولويت هاي ايشان سفر به استان است و به زودي محقق خواهد شد.
7557*3028
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما