شناسهٔ خبر: 32934316 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استاندار گيلان: حذف ارز دولتي چاي، منجر به رونق بازار آن شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - استاندار گيلان گفت: حذف اختصاص ارز دولتي در محصول چاي و حمايت‌هاي دولت منجر به رونق بازار چاي شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا مصطفي سالاري عصر پنجشنبه در نشستي با دست اندرکاران صنعت چاي با اشاره به اينکه حذف اختصاص ارز دولتي در محصول چاي و حمايت‌هاي دولت منجر به رونق بازار چاي شد، افزود: زماني مي توانيم اين رونق را حفظ کنيم که با بهزراعي شاهد توليد برگ سبز با کيفيت تر باشيم.
وي با بيان اينکه چاي با کيفيت داخلي قدرت رقابت با صنعت چاي دنيا و نيز افزايش ميزان صادرات را دارد، اظهار داشت: توليد چاي با کيفيت اقبال عمومي مردم را براي استفاده از چاي توليد داخل را به دنبال دارد.
نماينده عالي دولت در گيلان با بيان اينکه رقابت ميان کارخانه داران بايد تقويت شود گفت: فعاليت کارخانه‌‌هاي توليد چاي در گروي حضور با رغبت چايکاران در باغ چاي است.
وي فرصت رونق چاي در سالجاري را بهترين زمان براي گام برداشتن در تقويت توليد چاي داخلي در يک مدت 5 ساله عنوان کرد و گفت: در اين مسير وظايف دولت، سنديکاي چاي و اتحاديه چايکاران بايد به وضوح مشخص باشد.
استاندار گيلان با اشاره به اينکه براي پايدار ماندن صنعت چاي نيازمند همکاري، وفاق و همدلي درون استاني هستيم افزود: بايد با ايجاد ساز و کار مناسب همچون نوع نرخ گذاري، ايجاد منابع براي آبياري نوين و پشتيباني از سياست کيفي سازي، چايکاران را به چيدن برگ سبز با کيفيت اميدوار و ترغيب کنيم.
وي خاطرنشان کرد: تلاش ما بر اين است تا در جهت حفظ صنعت چاي انتظارات دست اندرکاران توليد اين محصول را محقق کنيم.
استان هاي گيلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چاي دارند که 90 درصد اين باغ ها در گيلان قرار دارند.
در فصل زراعي جاري، قيمت خريد تضميني هر کيلوگرم برگ سبز چاي درجه يک 32 هزار و 750 ريال و برگ سبز درجه دو ، 18 هزار و 492 ريال تعيين شده که نسبت به سال قبل، به ترتيب 20 و 21 درصد افزايش دارد.
برداشت برگ سبز چاي هر ساله در سه چين بهاره، تابستانه و پاييزه صورت مي گيرد که چين بهاره از اوايل ارديبهشت ماه، تابستانه از نيمه دوم خردادماه و چين پاييزه در شهريور و مهرماه انجام مي شود.
158 کارخانه براي خريد تضميني برگ سبز چاي با سازمان چاي کشور قرارداد منعقد کرده اند.
7296/2007/
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما