شناسهٔ خبر: 32934197 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

14 هزار ورزشکار کشتی پهلوانی و زورخانه ای در کشور فعال هستند

ئیس فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه ای گفت: اینک 14 هزار ورزشکار ساماندهی شده در رشته کشتی پهلوانی و زورخانه ای در کشور فعال هستند که به طور رسمی در مسابقات و برنامه های ورزشی شرکت دارند.

صاحب‌خبر -
مجتبی جوهری اظهار داشت: این در حالی است که جمعیت اصلی این رشته که به صورت سنتی و خودجوش در زورخانه ها فعال هستند بسیار بیشتر از این است.
وی افزود: بسیاری از ورزشکارانی که به صورت سنتی در این رشته از گذشته فعال بوده اند تمایل چندانی به استفاده از بیمه ورزشی ندارند.
وی گفت: با این وجود برای تمامی ورزشکارانی که قصد شرکت در مسابقات دارند سخت گیری زیادی برای بیمه می شود تا در مسابقات حتما بیمه شده باشند.
جوهری افزود: هم اکنون افزون بر یکهزار زورخانه در کشور داریم که از این تعداد حدود 120 باب بتازگی احداث شده است.
وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته سالانه افزون بر 50 باب زورخانه نیز در نقاط مختلف استان احداث می شود تا تمامی شهرستان های استان دارای زورخانه شوند.
وی با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت های ورزشی این رشته در سطح کشور و خراسان شمالی، گفت: بر این اساس وزارت ورزش، دستگاه های دولتی، دانشگاه ها و مدارس و ادارات کارگری به مساله ایجاد فضای زورخانه ای در فضاهای در اختیار خود وارد شده اند و توجه جدی به این ورزش شده است.
رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه ای بیشترین مشکلات این حوزه را در برگزاری رویدادهای ورزشی و ایجاد انگیزه در بین نسل جوان دانست و گفت: کشتی پهلوانی و زورخانه ای از ورزش های کهن و آیینی کشور ما است که قدمت بالایی دارد و ضرورت دارد بیش از این بویژه در بین نسل نونهال و نوجوان توجه داده شود.
وی افزود: این ورزش با فرهنگ و تاریخ ما عجین شده و ورزشکاران ما در سطح جهانی بی رقیب هستند به طوری که هم اینک مقام اول دنیا را داریم.
جوهری خاطرنشان کرد: در گذشته ورزشکاران حرفه ای این رشته از امتیازات لازم در حوزه های خدمت سربازی، استخدام و ... برخوردار نبودند ولی اکنون این امتیازات با پیگیری های انجام گرفته به قهرمانان این رشته داده می شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر کشتی سنتی ایران زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی فعالیت دارد تا جمعیت کشتی گیران دنیا افزایش یابد.
رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه ای برای شرکت در مجمع انتخاباتی هیات کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای خراسان شمالی و دیدار با کوروش بهادری مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

نظر شما