شناسهٔ خبر: 32934162 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مرکز رشد استعدادهای درخشان و نخبگان وزارت بهداشت:

باید خود را با بالاترین دانشگاه‌های دنیا مقایسه کنیم

71624

رئیس مرکز رشد استعدادهای درخشان و نخبگان وزارت بهداشت با بیان اینکه ما باید خود را با بالاترین دانشگاه‌های دنیا مقایسه کنیم گفت که این امر فقط با ارتباطات بین‌المللی ممکن می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پروین پاسالار در گردهمایی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: آئین نامه‌هایی برای حمایت از دانشجویان در رشد تحصیلی تهیه شده و علاوه بر آن‌ها آئین نامه‌های مربوط به شرکت در آزمون‌های ارشد و دکترا تهیه شد. از جمله فعالیت‌های این مرکز، تدوین و ابلاغ کمیسیون ویژه استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها و همچنین برگزاری جلسات هم اندیشی مسئولان دفاتر و کمیسیون ملی استعدادهای درخشان است.


وی درباره فعالیت‌های مرکز رشد استعدادهای درخشان وزارت بهداشت در امسال گفت: استفاده از بستر مناطق آمایشی برای استفاده حداکثری دانشجویان از جمله فعالیت‌های ما بود. این فعالیت با این هدف انجام شد که دانشگاه‌های کوچک‌تر بتوانند از امکانات دانشگاه‌های بزرگ‌تر استفاده کنند و همچنین دانشگاه‌های بزرگ‌تر این شانس را داشته باشند که علاوه بر دانشجوهای خود، در خدمت دانشجویان دیگر هم باشند.


وی افزود: تدوین و ابلاغ آئین نامه امکان تحصیل همزمان دانشجویان نیز از جمله دیگر فعالیت‌های این مرکز است. بچه‌هایی که رتبه‌های برتر المپیاد دارند فارغ از اینکه المپیاد در رشته آموزش پزشکی باشد یا نه می‌توانند در رشته ارشد آموزش پزشکی، با در نظر گرفتن آئین نامه‌های مختلف شرکت کنند. باید توجه داشت در گذشته چنین امکانی فقط برای رتبه‌های یک تا سه شش حیطه المپیاد وجود داشت.


پاسالار درباره فعالیت‌هایی که این مرکز باید در آینده انجام بدهد، گفت: تصویب نهایی سند سیاستی، تشکیل درگاه کشوری مربوط به اطلاعات استعدادهای درخشان، ایجاد ارتباط بیشتر با وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان، امکان جابجایی دانشجو بین دو وزارتخانه بهداشت و علوم در شرایط خاص و همچنین توانمند کردن دانشجویان به طور کلی و مستعدین به طور ویژه از طریق ایجاد جشنواره‌های مختلف کارآفرینی و ایده پردازی از جمله فعالیت‌هایی است که باید انجام بگیرد.


وی افزود: ما باید خودمان را با بالاترین دانشگاه‌های دنیا مقایسه کنیم، اما ممکن این نمی‌شود مگر با ارتباطات بین المللی. اینکه گفته می‌شد آدم‌های باهوش فقط به سراغ تجربی و ریاضی می‌روند غلط بود. استعدادهای برتر یک کشور باید به سراغ علوم انسانی بروند دانشجویانی که می‌توانند در رشته دوم انتخاب کنند به رشته‌های علوم انسانی توجه داشته باشند و بقیه هم سعی کند مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهند.


پاسالار اظهار کرد: باید با افراد استثنایی، استثنایی رفتار شود و همچنین عناوین استعدادهای درخشان و نخ به بیهوده خرج نشود. ما باید توجه جدی به ملیت ایرانی خود داشته باشیم.


در ادامه این گردهمایی نمایندگان دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حضور وزیر بهداشت و مسئولان آموزش پزشکی به بیان انتقادات و پیشنهادات خود در خصوص بهتر شدن وضعیت تحصیل پرداختند.

نماینده دانشجویان phd با بیان اینکه اولین دغدغه ما استخدام است گفت: کوچک‌ترین تضمینی برای ما که دانشجوی استعدادهای درخشان هستیم در زمینه استخدام وجود ندارد چه برسد به دیگران.


وی در ادامه صحبت‌های خود به لزوم در اولویت بودن دانشجویان برای استخدام، اهمیت به شماره نظام پزشکی دانشجویان و آسان‌تر کردن روند آزاد سازی مدارک اشاره کرد.


ابریشم افزود: فرصت مطالعاتی حذف شده که با توجه به شرایط کشور به این مورد حق می‌دهیم. گفته می‌شود دانشجویان پس از فارغ التحصیلی کار آفرینی کنند. ما هیچ دوره‌ی مرتبط با کارآفرینی ندیدیم و حتی یک واحد کارآفرینی پاس نکردیم. چطور کارآفرینی کنیم؟


در ادامه، مرضیه محمودی نماینده دانشجویان دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: متأسفانه شاهد تقابل جامعه پزشکی با عمومی هستیم. چگونه انتظار داریم با افزایش سهمیه‌ها شاهد تغییر کیفیت نباشیم؟ آیا وجود سهمیه‌های غیرمنصفانه تا قبل از آزمون دستیاری کافی نیست؟ تا کی باید سرنوشت دانشجویان به تصمیمات آنی مسئولان بازگردد؟


محمودی ادامه داد: بین آموزش سرپایی و بستری تعادلی وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم درصد آموزش سرپایی را که مهمتر است بیشتر کنید. حقوق یک دانشجوی پزشکی از یک کارگر کمتر است در حالی که دانشجویان پزشکی کشیک‌های طولانی دارند و دروس فشرده‌ای را می‌خوانند.


در بخش دیگری از این برنامه، نماینده دانشجویان کارشناسی ارشد علوم پزشکی تهران، گفت: اصلی‌ترین دغدغه ما بحث استخدام است. ردیف شغلی برای دارندگان مدرک ارشد تعریف نشده است یا باید تعداد دانشجویان کاهش یابد یا مسئولیت وضعیت شغلی دانشجویان را بر عهده بگیرید.


سجادی افزود: استادان از دانشجویان ارشد به عنوان ابزارهایی برای تولید مقاله استفاده می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که تفاوت میان‌کمک‌هزینه‌های دانشگاه‌ها از کجا ناشی می‌شود، گفت: نگذارید نور امید در دل جوانان خاموش شود.

در بخش دیگری از این مراسم نماینده دانشجویان دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی صرفاً جنبه ابلاغی پیدا کرده و هر دانشکده با نظر رئیس گروه تصمیم می‌گیرد چه برنامه‌ای برگزار شود و چه برنامه‌ای نه.

وی با انتقاد از دانشجویان تکمیلی که از خارج از کشور می‌آیند گفت این دانشجویان در زمان اصولی و از راه‌های روتین وارد دانشگاه نمی‌شوند. با توجه به شرایط کشور قیمت مواد دندانپزشکی سه برابر شده و ما مدام این استرس را داریم که آیا با توجه به مواد و وسایل می‌توانیم فعالیت خود را انجام بدهیم یا نه. در برخی دانشگاه‌های تازه تأسیس برخی از استادان تجربه کافی کلینیکال را ندارند و از تجربه کافی برای آموزش یک دانشجو برخوردار نیستند.


در ادامه نماینده دانشجویان داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواستار اهمیت بیشتر به دانشجویان استعدادهای درخشان شد و گفت: دروسی که ما می‌خوانیم چندان ارتباطی با بالین ندارند. خوب است اگر یک واحد درسی سه واحدی به نام دارودرمانی در بیمارستان و به صورت عملی آموزش داده شود.


هنرچیان گفت: با آزمون جامع ۱۸۰ واحدی که اخیراً ابلاغ شده سطح سواد دانشجو سنجیده نمی‌شود. ۹۰ درصد دانشجویانی به پایان‌نامه می‌رسند نمی‌دانند چه کنند و روش تحقیق بلد نیستند. کاهش سهمیه‌ها و ثابت شدن ظرفیت ورودی‌ها هم از دیگر خواسته‌های ما است.


در بخش دیگری نماینده دانشجویان دستیاری گفت: دانشجویان phd داروسازی بالینی از هیچکدام از مزیت‌های phd و تسهیلات بنیاد نخبگان نمی‌توانند استفاده کنند.


پوریا سلیمانی نماینده دانشجویان کارشناسی نیز در این مراسم، گفت: افزایش عجیب ظرفیت‌های کارشناسی باعث می‌شود وضعیتی مشابه آنچه فارغ‌التحصیلان مهندسی دارند به وجود بیاید.


وی با اشاره به قانون‌گذاری‌های غیر منطقی، از نبود نظام علوم آزمایشگاهی برای دانشجویان این رشته انتقاد کرد.

انتهای پیام

نظر شما