شناسهٔ خبر: 32932546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

گزارش العربی الجدید؛ سه مسئول عراقی مأمور کاهش تنش میان ایران و آمریکا

یک روزنامه نزدیک به قطر اعلام کرد که نخست وزیر عراق به وزیر خارجه، رئیس سرویس اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی دستور داده است که برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا رایزنی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، اقدامات تنش‌زای آمریکا در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران که به اعتقاد برخی کارشناسان، بیشتر جنبه جنگ روانی و رسانه‌ای دارد، در کانون اهتمام رسانه‌ها قرار گرفته است.

عراق یکی از کشورهایی است که از آغاز این اقدامات آمریکا اعلام کرده که حاضر است بین تهران و واشنگتن میاجی‌گری کند تا مانع از بروز هر گونه درگیری در منطقه شود.

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- به نقل از دو مسئول عراقی که یکی از آنان نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور توصیف شده است، گزارش داد که «سه مسئول در بغداد تحرکات گسترده‌ای برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بین واشنگتن و تهران آغاز کرده‌اند».

یکی از این دو مسئول، احتمال داده که بازگشایی سفارت عمان در عراق –دقیقا در این برهه- با تلاش برای یکسان‌سازی تلاش‌ها بین مسقط و بغداد «به منظور دور کردن سایه جنگ و کاهش میزان خطرناک‌ترین تنش در منطقه از زمان حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال 20033» ارتباط نزدیکی داشته باشد.

عمان یکشنبه گذشته اعلام کرد که سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرده است. سفارت عمان در عراق سال 1990 و در پی حمله بغداد به کویت بسته شده بود.

این مسئول نزدیک به عبدالمهدی به العربی الجدید گفت که وی به سه مسئول در دولت خود دستور داده است که با میانجیگری، تنش بین ایران و آمریکا را متوقف کنند؛ چرا که این تنش «تأثیر مستقیمی از نظر امنیتی بر کشور (عراق) دارد».

وی «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه، «مصطفى الکاظمی» رئیس سرویس اطلاعات و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را سه نفری دانست که عبدالمهدی مأمور این میانجیگری کرده است.

این مسئول ادامه داد: «آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها فهمیده‌اند که عراق در حال حاضر مایل است حلقه ارتباطی بین آنان باشد تا دیدگاه‌ها نزدیک شده و مانع از رسیدن پیامهای اشتباه به هر یک از دو طرف شود؛ به ویژه اینکه طرف سومی وجود دارد که می‌کوشد منطقه را به سمت جنگ سوق دهد».

وی با بیان این مطلب افزود: «در این خصوص، عملاً با مسئولان آمریکا و ایران تماس برقرار شده است. نشست‌هایی نیز با سفرای کشورهای غربی و اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه برگزار شد تا از اقدمات جدید عراقی‌ها اطلاع پیدا کنند».

این مسئول همچنین تأکید کرد که «ایران از مسئله میانجی‌گری عراق برای حل مشکل خود با آمریکا استقبال کرده و بر این باور است که هیچ همسایه‌ای مطمئن‌تر از آن پیدا نمی‌کند... و سفر ناگهانی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به بغداد در هفته گذشته، باب میانجی‌گری عراق را باز کرده است».

یک مسئول عراقی دیگر نیز ضمن تأیید اظهارات مذکور، گفت که آمریکا در عین حال به ایران و آنچه این کشور «بازوان آن در عراق» می‌نامد هشدار داده است.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تأکید کرد که «میانجی‌گری، تلاشی از سوی بغداد نیست تا نقش منطقه‌ای ایفا کند، بلکه برای دور نگه داشتن عراق از سناریویی است که اگر به ایران حمله شود، احتمالا بدتر از حمله داعش به کشور در سال 2014 خواهد بود».

این مسئول تصریح کرد که وزیر خارجه عراق از سوی نخست وزیر این کشور اختیار تام دارد تا بین تهران و واشنگتن وساطت کنند و «ایران نیز هیچ شرطی به جز بازگشت به توافق هسته‌ای سابق ندارند».

وزارت خارجه عراق روز گذشته اعلام کرد که الحکیم دو تماس تلفنی داشته است: نخست با «عبدالله بن زاید» همتای اماراتی خود و «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجی.

در بیانیه نخست بغداد آمده است که الحکیم و طرف اماراتی «روابط دوجانبه و راههای گسترش آن... و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند».

در بیانیه دوم وزارت خارجه عراق اعلام شد که الحکیم در جریان تماس با الجبیر، «افقهای گسترش روابط دوجانبه... و آخرین تحولات منطقه و راههای حفظ امنیت و ثبات را بررسی» کرده است.

الفیاض نیز اعلام کرد که موضع دولت عراق از روز نخست درباره بحران تحریم‌ها مشخص بود، مبنی بر اینکه مخالف این تحریم‌هاست و «ما به تعامل با ایران و تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی متعهد هستیم».

الفیاض درباره سفر پامپئو نیز گفت که «آمریکایی‌ها از احتمال واکنش‌های ایران نگران هستند و به بغداد آمدند تا اطمینان پیدا کنند که آنان (ایران) قصد انجام اقدام نظامی ندارند».

جریان صدر عراق: کشورهای عربی هر گونه حمله آمریکا به منافع ایران در منطقه را دور کنند

در همین ارتباط، «حاکم الزاملی» از رهبران جریان صدر عراق گفت که «درگیری بین ایران و آمریکا فقط مشمول این دو نخواهد بود، بلکه همه منطقه را در بر خواهد گرفت و اگر به درگیری نظامی بدل شود، همه را خواهد سوزاند».

الزاملی تصریح کرد که «آمریکا در عراق پایگاهها، سفارت بزرگ و حضور مشخصی دارند. ایرانیها نیز در عراق، سوریه، لبنان و سایر مناطق حضور دارند... و هر گلوله‌ای که از سوی هر یک از طرفین شلیک شود، منطقه را به صحنه‌ای از رنج و دردهای عظیم بدل خواهد کرد».

وی با بیان اینکه باید کشورهای عربی هر گونه حمله آمریکا به منافع ایران در منطقه را دور کنند، خاطر نشان کرد که در صورت حصول چنین امری، ایران از همه توان خود در عراق و گروههای وابسته به خود و سلاحهای آنان استفاده خواهد کرد تا منافع آمریکا را در کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس هدف قرار دهد.

نظر شما