شناسهٔ خبر: 32932461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفره گسترانی چهارفصل طبیعت در جاده «خلخال به پونل»+تصویر

جاده «خلخال به پونل» در حقیقت بهشتی بی‌مثال با چهار فصلی از زیبایی سفره گسترانیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ سرویس اجتماعی: جاده خلخال به پونل در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل هم مرز با استان گیلان و شهرستان رضوان‌شهر در فصل بهار تلفیقی از زیبایی‌های چهار فصل طبیعت را در خود جای داده و این روزها کلمه  بهشت در وصف این جاده رویایی و زیبا گزافه گویی نیست.

اسم جاده خلخال به پونل شاید مخاطبان  را  به یاد یخ و برف و زمستان و بهمن بیاندازد ولی به برکت همین برف و یخ و بوران و کولاک در فصل زمستان اکنون سفره‌گسترانی بهاری این جاده با درختان سربه فلک کشیده در این جاده هر رهگذری را از ادامه سفر بازداشته و تماشای زیبایی خلقت در این جاده بی‌مثال و بهشتی دل از هر مسافری می‌رباید.

 

می‌توان در هر طرف از این جاده در حوزه‌های استحفاظی گیلان و اردبیل زیبایی خاص را متصور و به نظاره نشت. در سمت خلخال که ارتفاع دو هزار تا دو هزار ششصد متری عبور این جاده از کنار گردنه الماس را شاهد هستیم آسمانی آبی، توده‌های برف در میان دره‌های پرارتفاع، رمه‌ها و گله‌های گوسفندان در ییلاقات و گشایش چتر و برگ درختان در آغازین نقطه این مسیر را شاهد هستیم و با گذر از کنار آبشارهای زیبا که از دل جنگل در کنار جاده سراریز است ثبت خاطرات را هر لحظه برای رهگذران ممکن ساخته است.

 

در کنار ییلاق زیبای زندانه خانه‌های ییلاقی روستانشینان شهرستان رضوان‌شهر با زیرساخت‌های بومی منطقه و درختان خود زیبایی خاصی به این جاده بخشیده است.

با عبور از حوزه خلخال و ورود به حوزه گیلان هر چه‌قدر جلوتر می‌روی بیشتر و بیشتر می‌شود و در نقطه‌ای که ارتفاع به کمتر از 500 متر می‌رسد پیچ در پیچ جاده در پایین دست جنگل‌های پونل و سمت روستاهای ارده و رضوان‌شهر گردشگران را به میهمانی جاده و جنگل می‌برد و ساعت‌ها تماشای زیبایی نرگس‌های جنگلی و تمشک در این منطقه خستگی را از تن گردشگران می‌رباید.

گردشگران در این مسیر ضمن ابراز خوشحالی از وجود چنین طبیعت زیبایی در استان اردبیل و گیلان اذعان داشتند که در هیچ جای ایران نمی‌توان چهار فصل زیبایی‌های خداوند را از نزدیک دید.

 

با طی 70 کیلومتر از شهرستان رشت تا سمت جاده پونل و حرکت در مسیر جاده خلخال که جمعا با طی فاصله 143 کیلومتری در اوایل جاده مه زیبای خفته در بالای جنگل، درختان تنومند جنگل،  زندگی ییلاق‌نشینان در میان جنگل  و زیبایی آبشارهای روان و رودخانه‌های پرخروش ادامه مسیر را برای مسافران آسان می‌سازد.

و اگر به معنای واقعی در نگاه گردشگری  در وصف این جاده بخواهیم کلمه‌ای بنوسیم؛ آن کلمه چیزی جز بهشت پنهان نیست.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این جاده زیبا با این توصیف به علت اینکه در مسیری برف‌گیر و ارتفاعات قرار گرفته، متاسفانه 6 ماه از سال با اولین بارش از سمت گیلان مسدود می‌شود و هر سال از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت باید منتظر تلاش راهداران برای بازگشایی این جاده زیبای و رویایی بود.

 گزارش از؛ سید مصطفی مرادخانی

انتهای پیام/3463/131/ر

نظر شما