شناسهٔ خبر: 32931192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مسئولان نقده‌ای عزیز، شما در عروسی خودتان شام نداده‌اید؟

صاحب‌خبر -

واقعا هر روزی که چنین اخباری منتشر نمی‌شود، انگار چیزی را کم داریم. خبر امروز این است که تصویر نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد دستور امام جمعه نقده در آذربایجان‌غربی و سرپرست اداره ارشاد برای برگزاری مراسم عروسی شرایطی را تعیین کرده‌اند. در این نامه‌ها اعلام شده، عروسی‌ها باید کمتر از سه‌ساعت و بدون شام برگزار و قبل از ساعت 24 نیز تمام شود و ارشاد از مراکز چاپ و نشر خواسته از چاپ کارت‌های عروسی بیش از سه‌ساعت خودداری کنند.
طبیعی است که در اینگونه موارد کاربران واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند این جور اوامر دخالت در زندگی مردم است، اما سرپرست اداره ارشاد نقده گفته، این واکنش‌ها شیطنت رسانه‌ای است: «این موضوع به این شکل صحت ندارد، چون در جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوب شد که مراسم عروسی پیش از ساعت 12شب به پایان برسد و تا دیروقت طول نکشد.» جل‌الخالق! معلوم نیست که جناب سرپرست وزارت ارشاد چه چیزی را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند صحت ندارد! پس معلوم است ماجرا واقعیت دارد و دوستان در نقده بند را آب داده‌اند.
درهمین حال ابراهیمی امام جمعه نقده نیز توضیحاتی به خبرگزاری حوزه ارایه کرده و گفته‌اند: «برای کاهش هزینه‌های عروسی که از عوامل افزایش طلاق است، پیشنهاد شد که اهالی شهرستان هزینه‌های اضافه عروسی‌ها را حذف کنند. پیشنهادی که مطرح شد، این است که مردم برای تسهیل ازدواج جوانان از مهریه بیش از 114 سکه و خرید طلا بیش از 10 مثقال خودداری و شام و ناهار را در عروسی‌ها حذف کنند و فقط به نزدیکان ولیمه بدهند. به گفته او با توجه به مفاد قانون، طول‌کشیدن عروسی‌های بیش از ساعت 24شب غیرقانونی است و با آن برخورد می‌شود. وی حاشیه‌سازی‌های به وجود آمده را کار کسانی دانسته که منافع‌شان با عروسی‌های ساده به خطر افتاده است.» خب ماجرا خیلی پیچیده شد و گیج شدیم. اجازه بدهید چند پرسش مطرح کنیم تا شاید بزرگواران بخواهند جواب بدهند بلکه کمی روشن شویم.

 اول: کاش جناب ابراهیمی می‌فرمودند کجای مفاد قانون ذکر شده که طول‌کشیدن عروسی بعد از ساعت 24 غیرقانونی است. یعنی الان در شهرهای دیگر بعد از ساعت 24 در عروسی می‌مانند، دارند کار مجرمانه‌ای انجام می‌دهند یا نقده برای خودش قانون ویژه‌ای دارد؟ بعد هم این‌که مردم در تمام دنیا عروسی می‌گیرند. در همین مملکت، در سرزمین‌های اسلامی هزاران‌ سال است مردم عروسی می‌گیرند و ممکن بوده مراسم چند روز طول بکشد یا شب تا صبح ادامه پیدا کند و تا حالا نشنیده‌ایم برای عروسی محدودیت سه ساعته گذاشته باشند؟ یعنی به عقل‌شان نرسیده؟ چی بوده مشکل‌شان؟
دوم:  این‌که توصیه کنیم عروسی‌هایتان را ساده‌تر بگیرید و ریخت‌وپاش نکنید و مهریه‌ها سبک باشد، همه توصیه‌های قشنگی است و همیشه به جوان‌ها و خانواده‌هایشان گوشزد می‌شود، اما این چه ربطی دارد به این‌که بگوییم شام ندهید؟ آن‌وقت چرا فقط برای عروسی؟ اگر موضوع کاهش هزینه‌هاست، چرا توصیه نشده مراسم فوت و ترحیم ساده‌تر و با میهمان کمتر برگزار شود؟ یا درباره ولیمه حجاج چرا توصیه‌ای نشده؟ می‌دانید که در سنت ما برای دادن ولیمه بین اینها فرقی گذاشته نشده، پس بزرگان نقده چرا دلشان خواست بعضی مراسم را از بقیه جدا کنند؟ الان فکر کنید به عروسی دعوت شده‌اید و به شما شام ندهند و بگویند خودتان گفته‌اید، ناراحت نمی‌شوید؟ برای اموات باعث و بانی‌اش صلوات نمی‌فرستید؟ شما در عروسی خودتان شام نداده‌اید؟
سوم: این قوانین و محدودیت‌ها فقط برای شهروندان درجه دو و سه است یا شامل درجه یک‌ها هم می‌شود. یعنی واقعا الان یکی از مسئولان شهر نقده بخواهد عروسی بگیرد، به او توصیه می‌شود شام ندهد یا عروسی‌اش سه‌ساعت بیشتر طول نکشد و زودتر هم بساط میهمانی و سوروسات را جمع کند، یا این فشارها فقط برای ما مردم عادی است؟
چهارم: کسی که چنین توصیه‌هایی را می‌کند، واقعا متوجه است که موجب دلخوری همه می‌شود؟ این‌جا دیگر مومن و غیرمومن و انقلابی و غیرانقلابی هم مطرح نیست. انصافا کی دلش می‌خواهد که به این امر و نهی تن بدهد و براساس قانون خودنوشته نقده عروسی برگزار کند؟ بعد اگر گلایه و نارضایتی مطرح می‌شود، حاشیه‌سازی و شیطنت رسانه‌ای است؟ هیچ‌وقت فکر کرده‌ایم که ممکن است تصمیمات خلق‌الساعه و ایده‌های فکرنشده ما ممکن است باعث چنین گرفتاری‌هایی شود؟ راستش بنا داشتیم درباره دوچرخه‌سواری در اصفهان هم بنویسیم و از دوستانی که هر روز به مسأله تازه‌ای دامن می‌زنند، تشکر کنیم که جا و فرصت نشد. شاید بعدا نوشتیم.

نظر شما