شناسهٔ خبر: 32928414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در آستانه امضای توافقنامه همکاری استراتژیک

مقامات بلندپایه اروپایی فعال در حوزه روابط بین‌الملل از آمادگی برای امضای توافقنامه همکاری استراتژیک بین «بروکسل» و کشورهای آسیای مرکزی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از «کرتگ»، «فدریکو موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اطلاعیه‌ای رسمی از علاقه‌مندی «بروکسل» برای امضای توافقنامه همکاری استراتژیک با کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان خبر داد.

در این اطلاعیه رسمی آمده است: در توافقنامه مذکور روش‌های جدید برای تقویت همکاری اتحادیه اروپا با 5 کشور آسیای مرکزی قرار دارد زیرا این منطقه همواره فضایی مهم از لحاظ تاریخی، فرهنگی و پل ارتباطی بین شرق و غرب بوده است.

امروز با توجه به شرایط جهانی و همچنین رشد چالش‌های بین‌المللی باید به سمت تقویت مشارکت حرکت کرد و این اقدام نیز نقش استراتژیک دارد.

«نیوین میمیسا» کمیسر اتحادیه اروپا در بخش همکاری بین‌المللی و توسعه نیز اعلام کرد: اتحادیه اروپا شریک راهبردی آسیای مرکزی در بخش توسعه است و در سال‌های 2014- 2020 کمک‌های مالی جهت حمایت از تجارت، دفاع از محیط زیست و منابع آبی این منطقه توسط اروپا بیشتر از یک میلیارد دلار خواهد بود.

در چارچوب توافقنامه جدید قرار است روابط اتحادیه اروپا با کشورهای آسیای مرکزی تقویت شود و همکاری بین دولت‌های منطقه توسعه یافته و ثبات و پیشرفت در این فضا حاکم شود.

مقامات اروپایی در اطلاعیه مشترکی پیشنهاد استفاده از 2 روش از جمله افزایش ظرفیت مقابله کشورهای آسیای مرکزی با چالش‌های داخلی و خارجی همراه با اجرای اصلاحات و پیشرفت از طریق نوسازی اقتصادی، برقراری روابط محکم و سرمایه گذاری در حوزه جوانان را دادند.

علاوه بر این بروکسل از آمادگی برای سرمایه گذاری جهت کمک به دولت‌های آسیای مرکزی خبر داد.

اطلاعیه مشترک مسئول سیاست خارجه و کمیسر اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا بررسی می‌شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما