شناسهٔ خبر: 32928321 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

آیت الله رئیسی:روشنفکران حقیقی جامعه ما شهداهستند

رئیس قوه قضائیه بیان اینکه گام اول انقلاب با خون شهدا و مجاهدات ایثارگران و هدایت‌های امام و رهبری طی شده است، گفت: گام دوم، گام آزمون و خطا نیست.

صاحب‌خبر -
آیت الله رئیسی:گام دوم، گام آزمون و خطا نیست/ روشنفکران حقیقی جامعه ما شهداهستندبه گزارش شهدای ایران؛ به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی با حضور در حوزه ریاست قوه قضائیه با آیت الله رئیسی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، لیالی پر فضیلت است؛ در این ضیافت الهی میزبان خداوند متعال است و مهمان همه بندگان هستند.

وی با بیان اینکه این سوال مطرح است که خداوند متعال چگونه و با چه چیزی از بندگان خود پذیرایی می‌کند، گفت: ما خلائق هرگاه مهمان داشته باشیم تلاش می‌کنیم او را با تمام وجود گرامی داریم و حتی از دیگران قرض می‌کنیم تا این مهمان را گرامی بداریم؛ حال حضرت حق از بندگان خود با هرآنچه دارد پذیرایی می‌کند و همه عالم و هرچه در زمین و آسمان است متعلق به خداوند است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مقام ربانی حضرت حق بهترین چیزی است که با آن در ضیافت الهی از بندگان پذیرایی می‌شود، گفت: انسان در این ماه با قیام و صیام و گره گشایی از زندگی دیگران، می‌خواهد به مقام ربانی برسد؛ که این مقام ربانی به تعبیر امام صادق (ع) حقیقت بندگی است و انسان می‌تواند با همه آنچه خداوند در این ماه فراهم کرده، به مقام ربانی برسد.

آیت الله رئیسی بیان داشت: از خداوند متعال می‌خواهیم که برکاتش را بر نظام مقدس ما و امت اسلامی نازل کند؛ برای همه این زمینه فراهم است به ویژه کسانی که می‌توانند گره‌ای از کار بندگان بگشایند و باید توجه داشت که گره گشایی از کار بندگان در این ماه فضیلت بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به وصیت نامه امیرالمومنین علی (ع) که به مثابه درس زندگی برای بشریت است، گفت: در این وصیت نامه بر توجه به نماز و قرآن و جهاد و نیازمندان و ایتام سفارش شده است و این ویژگی تربیت دینی است یعنی دگرخواهی در پرتو خداخواهی.

رئیس قوه قضائیه افزود: خداوند به ما توفیق دهد که در این ماه هم بر معنویت خود بیفزاییم و هم برای قرب به حق، در امر رسیدگی به امور مردم به ویژه نیازمندان کوشا باشیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه قرب به پروردگار برای خدمتگزاران مردم، مضاعف است، گفت: یک وقت، نوع نیاز مردم، نیاز مادی است و در مقطعی دیگر نیاز به اجرای عدالت بیش از پیش مطرح است و یک وقت نیز نیاز به یک حکم الهی است.

وی در ادامه با طرح این سوال که دانشجوی سیاسی و طلبه سیاسی به چه کسی اطلاق می‌شود، اظهار کرد: دانشجوی سیاسی صرفاً به آن فردی که عضو یک حزب یا جریان سیاسی باشد اطلاق نمی‌شود، ما دانشجوی سیاسی را کسی می‌دانیم که جامعه را بشناسد و نیاز جامعه را درک کند و متناسب با نیازهای جامعه به ایفای نقش بپردازد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه شهدا و ایثارگران ما کسانی بودند که جامعه را شناختند و نیازهای آن را درک کردند و متناسب با آن نیازها به ایفای نقش پرداختند، گفت: روشنفکران حقیقی جامعه ما شهدا و ایثارگران هستند. زندگی این بزرگواران پیش روی ما است باید ببینیم که این شهدای عالیقدر چطور نیازهای جامعه را شناختند و بر مبنای آن‌ها به ایفای نقش پرداختند.

آیت الله رئیسی گفت: بر همین اساس هر یک از آحاد جامعه چنانچه نیازهای جامعه را درک کند و با توجه به جایگاهش به ایفای نقش بپردازد، در مسیر پیشتازی و بصیرت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما در ابتدای مسئولیت خطیر دستگاه قضائی شنیدن نظرات و انتقادات مسئولان و قضات و حقوقدانان و صاحب نظران و دانشجویان و عموم مردم را یک امر ضروری می‌دانیم گفت: دانشجویان عزیز جامعه ما جزو نخبگان هستند و حفظ عدالت خواهی و حق خواهی و حس شکل دادن به یک جامعه با کمترین آسیب‌ها، در وجودشان موج می‌زند؛ لذا یکی از برنامه‌هایی که در ابتدای کار به نظر می‌رسید باید داشته باشیم برگزاری نشست صمیمانه با دانشجویانی با دیدگاه‌های سیاسی مختلف، اما وجه مشترکِ دغدغه مندی اصلاح امور است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: وجه مشترک همه ما این است که می‌خواهیم جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های الهی داشته باشیم که در آن بسیاری از فسادها و کجی‌ها نباشد.

آیت الله رئیسی گفت: برای نیل به این منظور علاوه بر مسئولیت‌های مسئولان در قوای مختلف، نقش آفرینی همه آحاد جامعه می‌تواند مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه گام اول انقلاب با خون شهدا و مجاهدات ایثارگران و هدایت‌های امام و رهبری طی شده است، بیان داشت: گام دوم، گام آزمون و خطا نیست. باید بر مبنای تجارب چهل سال گذشته یک حرکت تحولی صورت گیرد لذا ما هم در این دوره عنوان حرکت کاری خود در قوه قضائیه را به تعبیر مقام معظم رهبری و با پیشنهاد خودمان یک دوران تحولی نامیدیم که در آن تحول در همه عرصه‌ها ضروری است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برای ایجاد این تحول به همفکری همه نخبگان و همه آحاد جامعه نیازمندیم و حتماً نظرات دانشجویان گرامی در طی کردن این مسیر کمک خواهد کرد؛ نگاه ما نگاه امام محمدباقر (ع) است که می‌فرماید بهترین فرد را کسی می‌دانیم که کاستی‌ها را بنمایاند.

نظر شما