شناسهٔ خبر: 32926772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۶ اردیبهشت

همکاری های تهران و باکو در حوزه ارتباطات/پرونده مسکن مهر به زودی بسته می شود

پرونده مسکن مهر به زودی بسته می شود، طلا گرمی ۴۵۶ هزار تومان، همکاری های تهران و باکو در حوزه ارتباطات، اضافه شدن ۶۲۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۶ اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

پرونده مسکن مهر به زودی بسته می شود/ شاهد اتفاقات خوب و تاثیر آن در بازار مسکن هستیم

«مازیار حسینی» شب گذشته (چهارشنبه 25 اردیبهشت) با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره متعادل سازی بازار مسکن به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه با تکمیل و واگذاری 500 هزار مسکن مهر و اجرای طرح اقدام ملی به زودی شاهد اتفاقات خوب و تاثیر آن در بازار مسکن هستیم، گفت: با اقدامات در حال انجام درصدد هستیم گذشته را جبران کنیم و نگاهمان به آینده است.

 

معاون وزیر مسکن با بیان اینکه به زودی پرونده مسکن مهر بسته می شود، گفت: 500 هزار واحد مسکونی مهر تحویل می شود، با تکمیل مسکن مهر بخشی از عقب افتادگی ها جبران می شود.

 

وی در ادامه به طرح اقدام ملی اشاره کرد و درباره این طرح گفت: در این طرح 400 هزار واحد مسکونی را هدف گذاری کرده ایم تا تحویل مردم بدهیم و می دانید که تکیه صرف به بازار پولی و منابع مالی راه گشا نیست و باید از بازار سرمایه نیز کمک بگیریم.

 

حسینی با بیان این که ما در بخش ساختمان کمترین وابستگی را به خارج داریم، افزود: اگر بازار سرمایه را کنار بازار پول قرار دهیم می توانیم 70 درصد سرمایه خرید مسکن را فراهم کنیم و بانک مسکن بسته ای جدید از تامین مالی را در بازار سرمایه تعریف کرده است که به مرور این اقدامات بر بازار مسکن موثر خواد بود و بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند.

 

رونق تولید در کشور به جزء با رونق دادن به حقوق کارگران و معلمان امکان پذیر نیست

«محمدرضا مرتضوی» شب گذشته (چهارشنبه 25 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درخصوص وضعیت تولیدات و صنایع داخلی به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه بی توجهی به تولید کنندگان و پتانسیل های به تجارت و صنعت کشور آسیب می زند، گفت: پیشرفت در زمینه صنایع دفاعی به دلیل وجود تحریم ها و نبود مراودات کالایی خارجی ها به ایران است به این اساس در حوزه صنایع دفاعی اختیار و عزم بزرگ و منفعت و سود کشور و شاغلین در چنین پروژه هایی در اتکا به پتانسیل و ظرفیت های داخلی است.

 

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان وقتی قصد واردات کالایی داشته باشیم باید پول را پیش بدهیم و 20 درصد هم اضافه تر به بانک ها بپردازیم که گارانتی نرخ ارز تامین شود، گفت: فروشنده های خارجی پولشان را نقد می گیرند و بانک ها هم 20 درصد گرو می گیرند تا در صورت نوسانات افرایش نرخ ارز، متضرر نشوند در نهایت کالا با 8 ماه تاخیر ارائه می شود این در حالی است که اگر مشابه همان کالا را از تولید کننده داخلی تامین کنیم، تولید کننده با دو سال تاخیر پولش را دریافت می کند جالب اینکه تولید کنندگان کشوری پولشان را با دو سال تاخیر دریافت می کنند که سود بانکی بالای 20 درصد است، در این جا مشکل ساختاری و اساسی وجود دارد.

 

وی در ادامه درباره مشکلات حوزه خودرو کشور گفت: زمانی که 260 هزار خودرو در 10 دقیقه ثبت نام می شود و پولش را هم نقد دریافت می کنند چرا پول تولید داده نمی شود. اکثر تولید کنندگان قطعات خودرو دو یا سه سال معطل دریافت پولشان هستند، بی شک این اتفاق به تولید کنندگان آسیب خواهد زد، در حالی است که وقتی همین قطعات از چین وارد می شود،​ هزینه اش نقداً پرداخت می شود.

 

طلا گرمی ۴۵۶ هزار تومان/دلار ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان

امروز (پنجشنبه 26 اردیبهشت) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۵۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۹۴  دلار معامله می‌شود. همچنین سکه بهار ازادی طرح جدید با قیمت 5 میلیون تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 799 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 780 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون تومان مبادله می شود.

 

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را امروز (پنجشنبه 26 اردیبهشت) ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰  خریداری می‌کنند. یورو در این صرافی ها با قیمت 16 هزار و 750 تومان خریداری و با قیمت 16 هزار و 850 تومان به فروش می رسد. در بازار آزاد نیز امروز دلار با قیمت 14 هزار و 900 تومان، یورو با قیمت 16 هزار و 700 تومان، پوند با قیمت 19 هزار و 400 تومان، درهم با قیمت 4 هزار و 50 تومان، لیر با قیمت 2 هزار و 490 تومان، یوان چین با قیمت 2 هزار و 200 تومان، دلار کانادا با قیمت 11 هزار و 150 هزار تومان، دلار استرالیا با قیمت 10 هزار و 450 تومان و کرون سوئد با قیمت 1606 تومان ارزشگذاری شده است.

 

بررسی راه های توسعه همکاری تهران و دمشق برای تامین کالاهای اساسی

ایران و سوریه توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود را پس از پایان جنگ در سوریه با جدیت بیشتری دنبال می کنند. بر همین اساس چندی پیش همایش تجاری ایران و سوریه برای بررسی ظرفیت های همکاری میان دو کشور برگزار شد و در این همایش که با حضور مسئولان و متولیان حوزه اقتصادی دو کشور برگزار شد طرفین راه های توسعه مناسبات اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند و رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و سوریه تاکید داشت که حالا نوبت به ساخت و ساز و توسعه اقتصادی سوریه رسیده است که امیدواریم سال ۲۰۱۹، سال رونق و توسعه سوریه باشد البته در این میان هنوز هم وجود برخی ازمشکلات به ویژه در زمینه روابط بانکی و مبادلات پولی وعدم وجود ضمانت‌های بیمه‌ای ومشکلات حمل ونقل همچنان مانع از دستیابی به حجم مطلوب مناسبات اقتصادی شده است از این رو لازم است دولت‌های دوکشور زیرساخت‌های لازم برای افزایش مبادلات را ایجاد کنند.

 

 بنابراین گزارش، امضای موافقتنامه سند همکاری‌های درازمدت اقتصادی ایران وسوریه توسط معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوریه اقدامی مهم در جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای هموار کردن مسیر بخش خصوصی برای توسعه تجارت و همکاری‌های صنعتی محسوب می شود از این رو انتظار می‌رود مسئولان و مقامات عالیرتبه دو کشور هرچه سریعتر زمینه اجرائی شدن این موافقتنامه را فراهم کنند از این رو در راستای اجرای این موافقتنامه تجاری و فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای آن امروز (پنجشنبه 26 اردیبهشت) مشاور معاون اول رئیس جمهوری اسلامی و رئیس کمیته توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق در دیدار با وزیر تجارت داخلی و حمایت مصرف کنندگان سوریه درباره راه های توسعه و تحکیم بیشتر همکاری های اقتصادی دو کشور گفت وگو کرد.

 

همکاری های تهران و باکو در حوزه ارتباطات

جمهوری آذربایجان در سال 2018 هشتمین شریک عمده جمهوری اسلامی ایران در حوزه های غیر نفتی بود. حجم تجارت غیر نفتی میان جمهوری آذربایجان و ایران در آوریل تا دسامبر سال 2018 (فروردین تا دی ماه سال 1397) 702 هزار و 62 تن و معادل 326.91 میلیون دلار بوده است. حجم تجارت غیر نفتی میان ایران و جمهوری آذربایجان در مقایسه با یک سال قبل 32.7 درصد از نظر وزنی و 35.49 درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش یافته است .

 

 ایران در این مدت گاز طبیعی مایع، فلزات و لوله های فولادی به جمهوری آذربایجان صادر کرده است . واردات ایران از جمهوری آذربایجان در این مدت نیز 36 هزار و 255 تن محموله به ارزش 13 میلیون و 650 هزار دلار بوده که در سنجش با بازه زمانی مشابه یک سال قبل 15.5درصد از نظر وزنی و 16.85 درصد از لحاظ ارزشی افزایش یافته است . محصولات عمده وارداتی ایران از جمهوری آذربایجان در ماه های فروردین تا دی ماه امسال آهن کربن، خوراک دام و جو بوده است.

 

حجم روابط تجاری دو کشور نشاندهنده عزم راسخ آنها برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی است و به تازگی نیز توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب دومین کارگروه دو کشور در باکو در حال بررسی است.

 

این کارگروه 2 روزه از روز گذشته (چهارشنبه 25 اردیبهشت) به سرپرستی «حسین جوشقانی»، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورمان و «المار ولی زاده»، معاون وزیرراه، ارتباطات و فنآوری پیشرفته جمهوری آذربایجان با حضور هیات کارشناسی دو کشور آغاز شد

 

اضافه شدن ۶۲۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور

بنا به گفته وزیر نیرو ایران قدرت نخست تولید برق منطقه است و همچنین دانش متخصصان و سطح فناوری جمهوری اسلامی در حوزه انرژی و برق زبانزد و فراتر از سطح کشور است. صنعت برق از مزیت های مهم کشور است و مهمتر از آن، منابع انسانی و نیروهای کارآمد می باشد زیرا عرصه فعالیت متخصصان ایرانی از عرصه فرامنطقه ای نیز عبور کرده است بر این اساس کشورمان با بهره‌برداری از 12 هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی رتبه ۱۹ دنیا، ششم آسیا و دوم منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

 

بنابراین گزارش، کشورمان بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد و این میزان ظرفیت نصب شده نسبت به چهار دهه قبل، بیش از 11 برابر رشد کرده است. دولت دوازدهم با حمایت های خود توانسته است در زمینه تولید برق اقدامات مناسبی را انجام دهد به طوری که رفع محدودیت‌های تولید و افزایش ظرفیت‌های موجود در نیروگاه‌ها به‌همراه راه‌اندازی 11 واحد جدید نیروگاه حرارتی باعث شد در مجموع 6264 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

 

تقویت بخش عرضه با حمایت از سازندگان مسکن از طریق افزایش تسهیلات

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است هدف گذاری این وزارتخانه در سال 98 این است که قیمت مصالح ساختمانی کاهش پیدا کند و به دنبال آن زمینه ایجاد تعادل در بازار مسکن فراهم شود. همچنین برای متعادل سازی بازار مسکن افزایش تسهیلات از برنامه های این وزارتخانه است.

 

بنا به گفته «محمد اسلامی» ایجاد تعادل در جریان عرضه و تقاضای مسکن از وظایف وزارت راه و شهرسازی است و ایجاد این تعادل تنها در شرایطی رخ می دهد که جریان تولید مسکن برای جامعه هدف رونق بگیرد و برای این هدف بخش خصوصی هم فعال شود اما در حال حاضر بازار مسکن تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور است و بر این اساس این وزارتخانه سه عامل پشتیبان، مشوق و تسهیل کننده در کنار تکمیل ۴۰۰ هزار واحد جدید و واگذاری و عرضه زمین با رویکرد ساده سازی را مد نظرقرار داده است. افزایش وام مسکن از ۶۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان و افزایش ۲ برابری برای زوجین و انتقال به خریدار نیز از دیگر تسهیلاتی است که برای خرید مسکن از سوی این وزارتخانه درنظر گرفته است.

 

در همین راستا افزایش عرضه و حمایت از بخش تقاضای بازار مسکن به عنوان مهمترین راهبرد دولت برای منطقی کردن قیمت ها در بخش مسکن در دستور کار قرار گرفته است./

 

 

 

نظر شما