شناسهٔ خبر: 32926623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سم ضد عفونی کننده برای باغات سیل زده لرستان تهیه شد

R41450/P/S6,72/CT1 / R41450/P1336/S6,72/CT1

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه سیل به ۵ هزار هکتار از باغات لرستان خسارت زده است گفت: سم ضدعفونی‌کننده برای ریشه و تنه درختان آسیب دیده تهیه شده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در رابطه با خسارت سیلاب به بخش کشاورزی و باغات استان اظهارداشت: سیلاب حدود 1500 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان لرستان خسارت زد و در مجموع حدود 5 هزار هکتار از باغات استان آسیب دید.

وی با بیان اینکه خسارت سیلاب به باغات استان بین 20 تا 100 درصد است افزود: در برخی از مناطق گل و لای درخت‌ها را گرفته و در مناطقی دیگر به طور کلی آب باغات را برده و اکنون زمین سنگلاخی شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان لرستان بیشترین خسارت را مربوط به باغات پلدختر و معمولان دانست و عنوان کرد: در معمولان حدود 950 هکتار باغ انجیر داریم که در این منطقه بخشی از باغات را آب برده  و برخی را گل و لای گرفته است.

وی مشکل دیگر باغات سیل زده را مربوط به حوزه آبرسانی دانست و بیان کرد: از آنجا که آبرسانی این باغات مشکل پیدا کرده است هم اکنون جهاد کشاورزی بخشی از لوله‌ها را خریداری کرده و در اختیار باغداران گذاشته است.

احمدوند گفت: جهاد کشاورزی در حال تعمیر ترانس‌ها، تابلوها و الکتروپمپ‌های این باغات است و در برخی جاها که آب  ترانس را برده، مشغول انجام ترانس جایگزین است.

وی تصریح کرد: هم اکنون مشغول احیا باغاتی هستیم که با بحران مواجه شده‌اند و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مشکل تمام باغات استان را حل کنیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به بازدید خود از انارستان تنگ سیاب کوهدشت اظهارداشت: برخی از قسمت‌های این انارستان در حدود 150هکتار گل و لای گرفته که نیاز به لایروبی دارد از طرفی مشکل آبرسانی دارد چون یک بند انحرافی آن مشکل پیدا کرده است که برطرف می‌شود، هم اکنون نیز بیل مکانیکی در حال انجام کار است تا آبرسانی انجام شود، همکاران حوزه جهاد کشاورزی نیز برای لایروبی باغاتی که گل و لای دارند حضور دارند.

وی افزود: در این زمینه جهاد کشاورزی هم به خاطر باغاتی که صدمه دیده‌اند و هم از لحاظ مسائل ریشه‌ای و تنه درختانی که گل و لای گرفته‌اند سم ضد عفونی تهیه کرده است.

احمدوند عنوان کرد: جهاد کشاورزی مقدار زیادی کود تهیه کرده تا باغاتی که شستشوی خاک داشته‌اند مسائل تغذیه‌ای آنها برطرف شود، حتی مسائل بعد از تغذیه که ممکن است بر اثر آفات و بیماری‌ها مشکل پیدا کنند نیز در نظر گرفته شده که به همین منظور سم تهیه شده تا به موقع در اختیار باغاتی که دچار خسارت شدند بگذارند و مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام شود.

وی بیان کرد: برای احیا بخش کشاورزی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی چه در رشته باغبانی و سایر رشته‌ها همگی پای کار هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان لرستان در رابطه با بیمه باغات خسارت دیده  استان نیز گفت: بخشی از باغات بیمه دارند و بخشی هم بیمه ندارند اما دولت برنامه دارد به همه رسیدگی کند تا باغداران بتوانند خسارت سیل را جبران کنند.

انتهای پیام/ ت

نظر شما