شناسهٔ خبر: 32926019 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انجام ۶۰درصد صادرات ریلی کشور از مرز خراسان رضوی

بیش از ۶۰درصد صادرات ریلی کشور از طریق مرز خراسان رضوی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت:بیش از 60 60 درصد صادرات ریلی کشور از مرز خراسان رضوی انجام می گیرددرصد صادرات ریلی کشور از طریق مرز این استان انجام می شود اما مشکلات 20ساله کمبود واگن در این حوزه برطرف نشده است.
محمدحسین روشنک در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: بیش از 20سال است که کمبود واگن بخش صادرات این استان را دچار مشکل کرده و خواسته های صادرکنندگان مبنی بر رفع این مشکل محقق نمی شود.
وی عدم امکان سیر واگن های ایرانی در شبکه ریلی کشورهای سی.آی. اس را مهمترین علت کمبود واگن برای صادرات کالا از خراسان رضوی دانست و اظهار داشت: صدور مجوز تامین واگن برای اشخاص و شرکت های مختلف زمینه ساز افزایش قیمت واگن و در نتیجه افزایش هزینه های صادرات در استان شده است.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش واردات ریلی، کندی سیر واگن های روسی در کشور، نامشخص بودن متولی تامین واگن در استان، اضافه شدن سایر کالاها به سبد صادرات و روند خصوصی شدن راه آهن در کشورهای آسیای میانه بر مشکلات صادرات حوزه ریلی استان افزوده است.
وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکل کمبود واگن در استان گفت: تمدید نکردن هرگونه مجوز واردات برای واگن صادراتی از اول خرداد ماه امسال، تامین واگن صادراتی و زیرساخت مناسب حمل ریلی توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضروری است.
روشنک افزود: لازم است اخذ هر گونه تصمیم گیری و ارائه مجوز برای تامین واگن توسط بخش خصوصی با نظر کمیته نظارت بر سیاستگذاری تامین و توزیع واگن مستقر در راه آهن با توجه به سهم صادراتی استان در حوزه صادرات ریلی کشور، انجام گیرد.
معاون بهره برداری و ناوگان اداره کل راه آهن خراسان نیز در این نشست گفت: به موازات تامین واگن توسط بخش خصوصی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به درخواست ورود 400واگن امداد دولتی از کشور ازبکستان و 300دستگاه از کشور تاجیکستان کرده است، ضمن اینکه کشور تاجیکستان نیز نسبت به تامین واگن قول مساعد داده است.
مصطفی نصیری افزود: با توجه به نیاز بازار در تامین واگن امداد دولتی، مجوز ورود واگن امداد دولتی از مبادی کشورهای سی.آی.اس با ارائه ضمانت نامه و تعهد کتبی به شرک تها داده شده است که مجوز اولیه از تاریخ 20 اسفند ماه پارسال تا 31 اردیبهشت ماه امسال اعتبار داشت که به علت استقبال مشتریان این مجوز تا 30آبان ماه سال جاری تمدید شده است.
وی اظهار داشت: تاکنون 15 شرکت برای ورود واگن امداد دولتی و خصوصی به شرکتهای سی.آی.اس معرفی شده و هفت شرکت از این تعداد 996 واگن دولتی و خصوصی وارد و بارگیری کرده اند.
وی گفت: تعداد واگن تامین شده از داخل شبکه برای صادرات استان از ابتدای سال جاری تا 23 اردیبهشت ماه، هزار و 500واگن اما در مدت مشابه سال گذشته 500واگن بود.
نصیری افزود: از ابتدای امسال تا 23 اردیبهشت ماه، 184 هزار تن کالا از طریق مرز سرخس به صورت ریلی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 319درصد از نظر حجم و 288درصد از نظر تعداد واگن افزایش داشته است.

نظر شما