شناسهٔ خبر: 32925316 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌هفته با کتاب؛

خبرهایی از واردات کاغذ و درگذشت دو چهره ادبی کشور

دو خبر درباره کاغذ و ارز واردات آن و همچنین دو خبر از درگذشت چهره‌های ادبی کشور از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: دو هفته پس از پایان سی‌ودومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بازار اخبار حوزه کتاب و نشر کشور همچنان آرام و راکد بوده و روندی نزولی دارد. به‌این‌ترتیب، از نظر کمّی، گزارش «یک‌هفته با کتاب» هفته گذشته با ۱۳ خبر، بالاتر از گزارش ۱۲ خبری این هفته قرار می‌گیرد.

بین اخبار مهم این هفته، ۲ خبر درباره کاغذ و واردات آن، دیدار قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران و رئیس نمایشگاه کتاب تورین در محل این نمایشگاه، اعلام سرانه مطالعه ایران، خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران، ۲ خبر درگذشت و چند خبر دیگر از رویدادهای ادبی به چشم می‌خورد.

گزارش این هفته، همچنین از نظر کمیت خبرهای بین‌المللی باز هم پایین‌تر از گزارش هفته پیش قرار دارد که ۲ خبر را در این زمینه شامل می‌شد. «یک هفته با کتاب» این هفته، تنها یک خبر خارجی درباره کتاب و کتابخوانی در کشور بلاروس دارد.

در ادامه مشروح گزارش مرور خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، می‌خوانیم:

انتشار جدیدترین جدول کارگروه ساماندهی کاغذ

جدیدترین جدول کارگروه ساماندهی کاغذ روز دوشنبه این هفته ۲۳ اردیبهشت، توسط دبیرخانه کارگروه ساماندهی کاغذ منتشر شد. بر اساس این جدول، در زمینه واردات کاغذ چاپ و تحریر ۱۹۶ پرونده در کارگروه با حجم بیش از ۱۸۰ هزار تن و ارزش بیش از ۱۸۴ میلیون دلار مورد بررسی قرار گرفته که از این میزان بیش از ۹۱ هزار تن با ارزش ۹۶ میلیون دلار در وزارت صنعت تصویب شده و در بانک مرکزی نیز بیش از ۵۲ هزار تن از آن به ارزش بیش از ۵۵ میلیون دلار تأمین ارز شده است.

خبر انتظامی درباره حفظ ارز واردات کاغذ

خبر دیگری که این هفته درباره کاغذ منتشر شد، به نقل از حسین انتظامی رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ بود که روز دوشنبه با اشاره به جلسه‌اش در آن روز با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: ارز تخصیصی به کاغذ نشر و مطبوعات ۴۲۰۰ تومانی باقی می‌ماند.

به گفته انتظامی در جلسه مذکور، همچنین مقرر شد کاغذهای موجود در گمرک، ظرف دو هفته ترخیص و توزیع شوند.

دیدار قادر آشنا و رئیس نمایشگاه کتاب تورین

قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حاشیه حضور ایران در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تورین روز شنبه ۲۱ اردیبهشت با سیلویو ویاله رئیس این نمایشگاه دیدار و گفتگو کرد.

آشنا در این دیدار از رئیس نمایشگاه کتاب تورین دعوت کرد سال آینده در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کند.

اعلام تازه‌ترین سرانه مطالعه ایران

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه این هفته، نتایج گزارشی با عنوان رصد فرهنگ رفتاری خانوادۀ ایرانی در سال ۱۳۹۶ منتشر کرد. طبق بررسی انجام‌شده، حدود ۵۸ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر باسواد (معادل ۳۰۷۸۶۷۲۶ نفر) طی سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد ۱۵ ساله و بیشتر، ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه مطالعه قرآن و ادعیه، ۳ ساعت و ۷ دقیقه بوده است.

حدود ۱۹ درصد (معادل ۱۱۴۱۱۹۷۹ نفر) از افراد ۱۵ ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به سینما رفته‌اند، حدود ۱‏/۵ درصد (معادل ۳۰۹۵۹۸۱ نفر) از افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به تئاتر رفته‌اند و ۴‏/۹۱ درصد (۵۵۱۳۲۸۶۰ نفر) افراد ۱۵ ساله و بیشتر برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کرده‌اند که ۵‏/۹۹ درصد مخاطبین در روزهای غیرتعطیل و ۹۴ درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کرده‌اند.

خرید جدید ارشاد از ناشران

دیروز چهارشنبه خبر خرید جدید هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد نیز منتشر شد. به موجب اطلاعات این خبر، در جلسه ۶۰۸ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید ۴۳۳ عنوان کتاب در ۴۶ هزار و ۴۰ نسخه به مبلغ کل ۱۲ میلیارد و۶۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تصویب شد.

سه انتصاب جدید در کتابخانه ملی

آئین تودیع و معارفه جمعی از مدیران کل و معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز شنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور اشرف بروجردی رئیس این سازمان برگزار شد و به موجب آن، فریبرز خسروی معاون کتابخانه، سمیه توحید لو معاون آموزش و پژوهش منابع دیجیتال، داریوش عالی مدیر کل اداره حراست و غلامرضا امیرخانی به عنوان مشاور ریاست سازمان مذکور منصوب شدند.

برگزاری نمایشگاه نسخ خطی قرآن در کتابخانه مجلس

این‌هفته خبری هم از کتابخانه مجلس، منتشر شد که درباره برگزاری نمایشگاه نسخ خطی موجود در این کتابخانه در ایام ماه مبارک رمضان بود. به‌این ترتیب کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نمایشگاهی از نسخ خطی قرآن کریم موجود در بخش خطی کتابخانه را برپا کرده که در آن، نسخه خطی قرآن به خط دختر فتحعلیشاه نیز ارائه شده است.

شهادت جانباز نویسنده

محسن صالحی نویسنده کتاب مجموعه طنز «جغله‌های جهادی» و رمان «رقص سنگ»، روز یکشنبه این‌هفته بر اثر جانبازی و عوارض شیمیایی جنگ به شهادت رسید.

صالحی متولد ۱۳۴۸ در روستای حاجی آباد اصفهان بود و حدود ۳ سال در جبهه حضور داشته است. او پس از تحمل سال‌ها درد و رنج، در زادگاه خود به شهادت رسید.

درگذشت شاعر بوشهری

خبر دیگر درگذشت این هفته هم مربوط به سیدمحمدرضا هاشمی زاده، شاعر و پژوهشگر اهل خورموج، بود که روز شنبه ۲۱ اردیبهشت پس از مدت‌ها رنج بیماری دیابت و مشکلات قلبی بر اثر سکته قلبی درگذشت. او متولد سال ۱۳۳۰ در خورموج بود و اولین مجموعه‌شعرش با عنوان «درنگه» در سال ۱۳۶۹ منتشر شد. مجموعه شعر آئینی «از خاک تا افلاک»، «سوز و ساز»، «ساحت سرخ اجابت: شهدای روحانی استان بوشهر»، «همصدا با نخل‌های تشنه»، «شقایق‌های ساحل» و… از دیگر آثار او هستند.

اعلام نتایج فراخوان آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از اجرای آزمایشی طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی در دو استان تهران و البرز و تهیه دستورالعمل تعیین محدوده‌های خدمتی، با انتشار فراخوانی از دانشگاه‌ها، نهادها، مؤسسات و تمامی اشخاص حقوقی دعوت کرده بود پیشنهاده‌های خود را برای پیاده‌سازی «دستورالعمل تعیین محدوده خدمت کتابخانه‌های عمومی» در سایر استان‌های کشور، ارائه کنند.

طبق خبری از اخبار سه‌شنبه این هفته، اعلام شد در پی فراخوان مذکور، ۷۰ پیشنهاده از ۲۸ استان دریافت شده که ۱۸ پیشنهاده از ۱۸ استان با کسب حداقل‌های لازم انتخاب شدند.

معرفی نامزدهای دومین جایزه ادبی ارغوان

۳۰ نامزد راه‌یافته به بخش نهایی دومین جایزه ادبی ارغون، روز یکشنبه این هفته توسط هیئت داوران این جایزه معرفی معرفی شدند.

این دوره جایزه ارغوان، با پذیرش داستان کوتاه، با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوان و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، از اول دی‌ماه ۹۷ و با موضوع شب به همت نشر هفت رنگ آغاز به کار کرده است‌.

اعلام آمار انتشار کتاب در بلاروس

تنها خبر بین‌المللی و خارجی گزارش این هفته هم مربوط به کتاب و کتابخوانی در کشور بلاروس است. طبق خبری که با بررسی سرشماری سایت آمار بلاروس به مناسبت روز چاپ (۵ می) منتشر شد، این اعداد و ارقام اعلام شدند که در سال گذشته، ۹۷۰۰ کتاب و کتابچه با تیراژ کلی ۲۵۶۰۰۰۰۰ نسخه، یعنی تقریباً ۳ نسخه به ازای هر شهروند این کشور چاپ شده است. منابع آموزشی و علمی-ترویجی سهم عمده‌ای در تیراژ کل کتاب‌های بلاروس دارند. این آثار در حجم کلی کتاب‌ها و کتابچه‌های چاپ شده در بلاروس، در ردیف اول قرار دارند.

نظر شما