شناسهٔ خبر: 32924887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

کشف ژن های مرتبط با بیماری روانی

محققان موفق به کشف ۷۰ ژن جدید شده اند که با ابتلا به اختلالات روانی مانند شیزوفرنی، دو قطبی، افسردگی و کم‌ توجهی -بیش ‌فعالی ارتباط دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا وبه نقل از شینهوا، محققان در یک مطالعه متوجه شدند که چگونه ۷۰ ژن جدید با کمک ۲۶۱ ژن دیگری که قبلا ارتباط آنها با ابتلا به بیماری های روانی شناسایی شده بود، خطر ابتلا به یک بیماری را افزایش می دهند.

این تحقیق مدرک دیگری است در یک مجموعه در حال افزایش از مدارک که نشان می دهند عوامل خطرساز ژنتیکی به همراه عوامل زیست محیطی مانند استرس و تروما می توانند باعث ابتلا اختلالات روانی شوند.

 

محققان خاطر نشان کردند: براساس مطالعات جدید ارتباطی میان این اختلال ها و نواحی بزرگی از ژنوم وجود دارد اما این مطالعات ژن های خاص عامل ابتلا به این بیماری ها و یا نحوه تاثیرگذاری فعالیت این ژن ها بر خطر ابتلا به یک بیماری روانی را مشخص نکردند.

 

محققان در این مطالعه با بررسی داده های ژنتیکی ده ها هزار نفر و مقایسه داده های ژنتیکی افراد مبتلا به بیماری های روانی با افرادی که به این بیماری ها مبتلا نبودند، موفق به شناسایی ۲۷۵ ژن شدند که فعالیت آنها با خطر ابتلا به شیزوفرنی ارتباط داشت، همچنین بیان ۱۳ ژن با ابتلا به اختلال دو قطبی، ۳۱ ژن در ابتلا به افسردگی و ۱۲ ژن در ابتلا به اختلال کم‌ توجهی - بیش‌ فعالی دست داشتند، از این ژن ها ۷۰ ژن جدید و ارتباط مابقی آنها با این بیماری ها قبلا مشخص شده بود.

 

این مطالعه مدارک بیشتری دال بر پایه های ژنتیکی این بیماری ها ارائه می دهد؛ همچنین این مطالعه به محققان کمک می کند تا بهتر متوجه شوند که چه دارو و درمانی برای این بیماری ها مناسب تر هستند.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما