شناسهٔ خبر: 32924324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واعظی: از مهلت ۶۰ روزه کوتاه نمی‌آییم

صاحب‌خبر -

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به قدس تأکید کرد از مهلت ۶۰ روزه به کشور‌های اروپایی کوتاه نمی‌آییم و در پایان این مهلت گام دوم اقدامات ایران را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از قدس آنلاین، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اظهارات مشاور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا مبنی بر اینکه اروپا برای اجرای اینستکس و اقدام عملی که نشان دهد به برجام پایبند است، حداقل به ۱۲۰ روز یعنی دو برابر مهلت ۶۰ روزه ایران زمان نیاز دارد، گفت: به نظر من، حرف درستی نیست. آن چیزی که ثبت شده و سازوکارش مشخص است، اجرایش نباید بیش از یک هفته طول بکشد.

وی تصریح کرد: ما به هیچ وجه از مهلت ارائه شده کوتاه نمی‌آییم و در زمان ۶۰ روز به آنچه که اعلام کردیم، اقدام می‌کنیم که این زمان شروع هم شده است و در ۶۰ روز دوم هم آنچه در مرحله دوم است، اجرایی خواهد شد.

شرط ایران برای صادرات ۵/۱ میلیون بشکه نفت
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره خبر‌های غیررسمی منتشر شده مبنی بر اعلام شرط از سوی ایران برای تضمین صادرات روزانه ۵/۱ میلیون بشکه نفت برای ماندن در برجام نیز اظهار داشت: چیزی که در بیانیه و در صحبت‌های چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری بود، این است که تعهدات برجامی طرف مقابل باید اجرایی شود که اگر اجرایی شود، این مطلب در آن وجود دارد.

لایحه شفافیت نهایی شد
واعظی در بخش دیگری از این گفتگو در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات جلسه دیروز دولت اظهار کرد: لایحه بسیار مهم شفافیت را تمام کردیم که بیش از ۴۰ ماده دارد و موضوع مهمی است و ما آن را هرچه زودتر به مجلس ارائه می‌کنیم. همچنین آقای روحانی بخشی از جلسه را به دستورات سه شنبه رهبری اختصاص دادند که درباره مسائل اقتصادی، رونق تولید، ایجاد کردن فضا برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و اینکه چگونه بنگاه‌های اقتصادی که در تصدی دولت و نیرو‌های نظامی است را به مردم واگذار کنیم، بود.
وی افزود: در مجموع مقداری از وقت جلسه‌مان به عملیاتی کردن دستورات رهبری اختصاص یافت. همچنین به این موضوع که در این شرایط برای مقابله با فشار‌هایی که آمریکا ایجاد می‌کند، چطور باید به یک مدیریت قدرتمند و متمرکز برسیم تا شجاعت در تصمیم‌گیری را عملی کنیم، پرداخته شد.

کالابرگ اگر در آینده لازم باشد استفاده خواهد شد
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مباحثی که درباره کالابرگ الکترونیکی مطرح شده است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با همان تصمیم‌گیری سال گذشته به قوت خودش باقی است و مسائلی که درباره کالابرگ الکترونیکی مطرح است یا روش‌های دیگر، پیشنهاداتی است که سازمان برنامه و بودجه یا سایر دستگاه‌ها مطرح کردند و در کارگروهی بررسی می‌شود که اگر در آینده لازم شد و کارآمدتر بود از آن‌ها استفاده کنیم.
واعظی درباره انتخاب سخنگوی دولت، گفت: این موضوع بررسی شده است و یک نفر هم نامش مطرح است که خود آقای رئیس جمهور ان‌شاءالله اعلام می‌کنند.

سهمیه‌بندی بنزین در آرامش
وی با بیان اینکه درباره سهمیه‌بندی بنزین فعلاً با شرایط پیش آمده، دولت قصد اعلام تصمیم‌گیری نهایی را ندارد، گفت: در این موضوع قبل از اینکه دولت تصمیم بگیرد و هماهنگ شود، به علت مشکل پیش آمده در اطلاع‌رسانی و یک اشتباه در خبررسانی، مسائلی به وجود آمد، اما مسئولان واقعیت را گفتند که هنوز ما تصمیم‌گیری در این زمینه انجام نداده‌ایم و فعلاً تصمیم‌گیری نهایی را به زمانی سپردیم که آرامشی ایجاد شود.

نظر شما