شناسهٔ خبر: 32923056 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

برومند خبر داد:

فعالیت مناطق ویژه علم و فناوری توسط شورای عتف بازنگری می‌شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: شورای عتف و دبیرخانه تمامی فعالیت‌های مناطق ویژه علم و فناوری که نیاز به بررسی دارد را بازنگری خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود برومند در حاشیه یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات دستور این جلسه گفت: در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، گزارش عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فناورانه بررسی و دستاوردها و اقدامات صورت گرفته، در جمع حاضران جلسه اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور، همه اعضای حاضر در جلسه بر این باور بودند که تمامی سازمان‌ها باید در عرصه نوآوری، فناوری، کارآفرینی و توسعه، ماموریت‌های خود را بازنگری کنند. زیرا ممکن است حوزه‌هایی وجود داشته باشد که دیگران آن را پوشش می‌دهند و بلعکس؛ شاید برخی از حوزه‌ها نیز برای فعالیت خالی مانده باشد. چنین دیدگاهی در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بحث دوم این جلسه، مناطق ویژه علم و فناوری بود که پیش‌تر تحت عنوان کریدورهای علم و فناوری مطرح شده بود. آیین‌نامه‌های اجرائی برای این حوزه، نشان می‌داد این موارد با واقعیت‌هایی که باید در عمل و اجرا انجام شود، منطبق نیست. پیش‌تر گزارشی که از عملکرد 5 منطقه داشتیم نیز خوشایند نبود و به نظر می‌رسید این حوزه نیازمند ایجاد تغییرات است. در جلسه اخیر کمیسیون، آسیب شناسی روی این مسئله صورت گرفت و قرار شد در این خصوص یک مطالعه دقیق صورت گیرد که بر اساس آن پیشنهادات لازم برای شورای عتف آماده و ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر شده در منطقه اظهار کرد: بحث شرکت در این راستا مطرح نمی‌شود، مفهوم منطقه ویژه علم و فناوری این است که کانون‌ها و پهنه‌هایی باید فراهم شود و توسعه یابد که در آن، عناصر مهم نوآوری گرد یکدیگر آمده باشند. به این ترتیب بخش هایی از یک اکوسیستم نوآوری در کنار یکدیگر ایجاد خواهد شد.

برومند بیان کرد: در 5 استان فعالیت‌هایی صورت گرفته و به فراخور شرایط، این فعالیت‌ها موفق بوده است. این فعالیت‌ها در برخی موارد در حد هماهنگی بین دستگاه‌ها پیش رفته است. در برخی موارد از هر منطقه‌ای و بخشی از شهر به عنوان کاندید در نظر گرفته شده تا در آن کانون یا پهنه نوآوری شکل بگیرد که نیاز تشویق و تامین انگیزه برای این مناطق وجود دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد هم افزایی و توسعه‌ای که ما انتظار داریم پس از مدت طولانی در مناطق ویژه علم و فناوری صورت گیرد، نیازمند بازنگری است. شورای عتف و دبیرخانه عملا تمامی فعالیت‌هایی که نیاز به بررسی دارد را بازنگری خواهد کرد.گزارشات عملکرد در طرح ارائه می شود تا بتوانیم پیشنهادات بهبود و اقدامات اصلاحی را به خوبی انجام دهیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه مفهوم منطقه ویژه علم و فناوری با پارک علم و فناوری متفاوت است، تاکید کرد: پارک علم و فناوری یکی از عناصر اکوسیستم نوآوری محسوب می شود یعنی اگر یک کانونی ایجاد کند، ممکن است در آن دانشگاه، واحدهای تولیدی یا شرکت‌های دانش بنیان و کارگاه‌های ارائه خدمات وجود داشته و پارک علم و فناوری در این کانون ممکن است دارای پردیس باشد.

انتهای پیام/

31 / 31

نظر شما