شناسهٔ خبر: 32922875 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

امکان ارتقای تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی بدون برنامه وجود ندارد

نورانی گفت: اگر مسئولان دولتی در راستای حمایت از تولید داخل و تحقق شعار سال نقشه راهی را ترسیم نکنند، امکان ارتقای تولید و توسعه صادرات وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار کرد: با توجه به آنکه همه ساله مقام معظم رهبری شعاری را برای سال تعیین می کند، از این رو مسئولان دولت باید نقشه راهی را برای  تحقق شعار در نظر بگیرند.

وی افزود: برای تحقق شعار سال و حمایت از تولیدکنندگان داخل،  وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت صمت و سایر دستگاه ها و وزارت خانه ها باید نقشه راه و برنامه مدونی را در خصوص تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی داشته باشند، در غیر این صورت بخش خصوصی نمی تواند کاری انجام دهد.

نورانی ادامه داد: اگر مسئولان دولتی در راستای حمایت از تولید داخل و تحقق شعار سال نقشه راهی را ترسیم نکنند، امکان ارتقای تولید و توسعه صادرات وجود ندارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلات صادرات کماکان پابرجاست، بیان کرد: با توجه به موانع متعدد پیش روی صادرات اعم از بازگشت ارز به سامانه نیما، صادرات  توجیه اقتصادی ندارد. جز اینکه همانند سال گذشته استفاده از کارت های یکبار مصرف رواج یابد.

وی در ادامه افزود: با توجه به آنکه صادرات امر تخصصی است، از این رو با در نظر گرفتن تمامی جوانب تولید و مصرف باید به صادرات مازاد بر نیاز داخل پرداخت چرا که با افزایش یکباره قیمت کالا و ازدیاد تقاضا از سوی تجار ترکیه و عراق امکان مدیریت صادرات وجود ندارد.

نورانی تحقق شعار سال را منوط به اجرای برنامه مدون از سوی وزارتخانه های مختلف دانست و گفت: مسئولان ذی ربط در راستای تحقق شعار سال  در بخش های مختلف تولید و صادرات باید  برنامه مدونی را بکار گیرند تا همانند سال های گذشته این شعار در حد حرف باقی نماند.

این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که با بخشنامه  و آیین نامه ها یک شبه صادرات راه به جایی نمی برد، بیان کرد: اگر قرار است در سال رونق تولید، صادرات رونق یابد، بدون تردید مسئولان دولتی باید به حرف تشکل های صادراتی گوش دهند، در غیر این صورت اتفاق خاصی در صادرات رخ نمی دهد.

وی  افزود: با توجه به شرایط مناسب اقلیمی و بارش های اخیر، وزارت جهاد کشاورزی باید نقشه راهی را در تمامی زیر بخش ها ترسیم کند و با اعطای راهکارها و مشوق های مختلف زمینه را برای تحقق شعار سال فراهم کند چرا که در شرایط فعلی تحریم،  بدون برنامه دستیابی به شعار سال میسر نیست.

نورانی در پایان تصریح کرد: اگرچه مسئولان دولتی در سال رونق تولید،  شعار حمایت از تولید و رونق صادرات را می دهند، اما در عمل بر واردات توجه بیشتری دارند. در حالیکه اگر قرار است شعارها در حد حرف باقی نماند و عملیاتی شود، از این رو دولتمردان باید برنامه های تشویقی را در تمامی زیر بخش های تولید و صادرات به کار گیرند.

 

نظر شما