شناسهٔ خبر: 32922504 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مبارزه با ملخ صحرايي در جنوب کشور به 205 هزارهکتار افزايش يافت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بندرعباس- ايرنا - مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از دهم بهمن ماه پارسال تاکنون بيش از 205 هزار هکتار از مناطق آلوده استانهاي جنوبي با ملخ صحرايي مبارزه شيميايي انجام شده است.

سعيد معين نميني روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از بهمن ماه پارسال تاکنون 145 مورد ريزش ملخ صحرايي در شش استان جنوبي ( خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس) داشته ايم که تعداد 135 مورد آن مربوط به 35 روز گذشته (از بيستم فروردين ماه تاکنون) است.
وي ابراز داشت: با توجه به گزارش هاي دريافتي از گروه هاي ردياب بيشترين ريزش ها از استانهاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان گزارش شده است.
نميني ادامه داد: براساس اعلام ` فائو` بايد تا خرداد ماه امسال در سطح 250 تا 300 هزار هکتار از زمين هاي ايران با ملخ هاي صحرايي مبارزه انجام شود.
به گفته اين منبع، با توجه به وزش باد شمال شرقي خليج فارس ( از شبه جزيره عربستان به سمت ايران) بيشترين ريزش ها و همچنين سطوح مبارزه شيميايي با ملخ هاي صحرايي مهاجر از هرمزگان، سيستان و بلوچستان و جنوب کرمان گزارش شده است.
** همکاري نيروهاي مسلح براي مبارزه با ملخ صحرايي
مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: کارمبارزه همه جانبه با اين آفت خطرناک توسط 2هزارنفر نيروي تمام وقت و همکاري نيروهاي بسيج، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمين هاي آلوده شش استان جنوبي (خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان) درحال انجام است.
اين مقام مسوول در سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: همکاري لجستيک نيروهاي تحت فرمان ارتش و سپاه پاسداران باعث افزايش سطح مبارزه با اين آفت خطرناک در استانهاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب کرمان شده به طوري که وسعت سطح مبارزه شده در کمتر از يک ماه به بيشتر از سه برابر رسيده است.
نميني ادامه داد: از هفتم بهمن ماه پارسال تا سوم ارديبهشت امسال تنها 50 هزار هکتار از زمينهاي آلوده به اين آفت مبارزه شيميايي صورت گرفته درحاليکه از چهارم ماه جاري تاکنون اين رقم به حدود 205 هزار هکتار افزايش يافته است.
**زمان مناسب مبارزه با ملخ صحرايي
مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات کشورخاطرنشان شد: مبارزه با ملخ هاي بالدار بالغ شبها تا قبل از روشن شدن هوا و پوره ها (بچه ملخ ها) که به دليل درنياوردن بال روي زمين حرکت مي کنند روزها انجام مي شود.
نميني ياد آور شد: هم اکنون با استفاده از 10 فروند هواپيماي مخصوص و يک هزار دستگاه انواع سم پاش ازجمله 100دستگاه سم پاش پشت وانتي و تراکتوري هرروز بطورمتوسط در سطح هشت هزار هکتار از زمين هاي آلوده به دسته هاي ملخ صحرايي بالغ و پوره ها (بچه ملخ ) مبارزه انجام مي شود.
** ريزش، تکثيرو پراکنش ملخ هاي صحرايي
وي در اين گفت و گو از ارديبهشت به عنوان ماه پرخطر ريزش هاي فراوان ملخ صحرايي دراستانهاي هرمزگان ، سيستان و بلوچستان، جنوب کرمان و حتي بوشهر نام برد و گفت: بيشترين گزارش از ريزش اين آفت خطرناک درهمين ماه از اکيپ هاي ردياب دريافت شده است.
به گزارش ايرنا، جمعيت هر دسته ملخ بالدار صحرايي بين 40 تا 300 ميليون عدد تخمين زده شده که مي توانند روزانه بين 200 تا 400 کيلومتر تا ارتفاع کمتر از 1700متر پرواز کنند.
هر ملخ افزون بر قادر به گذاشتن حداقل سه کپسول حاوي بين 80 تا 120 تخم است (درمجموع 300 تا 400 عدد )که اگر نتوانيم جلوي تخم ريزي را بگيريم، افزايش آنها غير قابل تصور خواهد بود زيرا هر عدد کپسول دردماي 10درجه اي داخل خاک ( 2 تا 8 سانتيمتر عمق خاک) 30 روز و در دماي 32 درجه نيز مدت 14 روز زمان مي برد تا به پوره و سپس ملخ بالغ تبديل شود.
سازمان جهاني فائو(وابسته به سازمان ملل متحد) که نظارت مستقيمي روي ملخ صحرايي در سطح جهان دارد، از غرب و شمال آفريقا، کشورهاي حاشيه درياي سرخ و خليج فارس، شبه جزيره عربستان، پاکستان، هند و جنوب و جنوب شرق ايران به عنوان مهم ترين مناطق پراکنش اين آفت نام برده است.
در ايران نيز استان‎هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کانون دائمي و هميشگي توليد مثل آفت ملخ صحرايي هستند.
با توجه به اينکه اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و ‎روزانه مي‎تواند تا 150 کيلومتر پرواز کند، موجب مهاجرت از کشوري به کشور ديگر و از استاني به استان ديگر مي‎شود.
به گفته مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه با ملخ صحرايي در ايران تا اواخر تيرماه و هفته ابتدايي مرداد ماه امسال پايان مي يابد و نيمه دوم دي ماه نيز فعاليت ها مجدد آغاز مي شود.
6149/ 6048
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما