شناسهٔ خبر: 32922204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اتریش: تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، اروپا را تنبیه می کند

رییس جمهوری اتریش با اشاره به اینکه «اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته مکانیزم کارآمدی را برای تجارت با ایران به اجرا گذارد»، تصریح کرد که «تحریم های آمریکا علیه ایران، حتی اروپایی ها را مورد تنبیه قرار خواهد داد و این از نظر اروپا حرکتی تحریک آمیز است».

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «الکساندر فان در بلن» رییس جمهوری اتریش در کنفرانس خبری خود با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه درسوچی گفت که در دیدار خصوصی دوجانبه به طور مفصل در مورد سفر «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا به روسیه و تحولات مرتبط با ایران و اروپا گفت وگو شد و «اتریش از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران به شدت ابراز تاسف کرد.»

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی حداقل 13 بار، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده ادامه داد: تحولات پس از این تصمیم که همان بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بود به طور غیرمستقیم، اروپا، اتریش و شرکت های اتریشی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و این اتفاق باعث تاسف بسیار است.

فان در بلن ضمن انتقاد از تصمیم آمریکا در مورد خروج از توافق بین المللی «بدون دلایل کافی» هشدار داد که این اقدام، اعتماد به توافق نامه های بین المللی را زیر سوال می برد.

وی در این باره توضیح داد: تحریم های آمریکا علیه ایران، حتی اروپایی ها را مورد تنبیه قرار خواهد داد و این از نظر اروپا حرکتی تحریک آمیز است. اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته است مکانیزم کارآمدی را برای تجارت با ایران و حمایت از شرکت های اروپایی در برابر خطر تحریم های آمریکا اجرایی کند و ما حدود یکسال است که بر سر این موضوع کار می کنیم.

رییس جمهوری اتریش تاکید کرد: «دیدار با رییس جمهور روحانی در وین را به خاطر می آورم و این مهم در گفت وگوی میان ما مطرح شد. سخت است که در این شرایط، بتوان ایران را جذب کرد.»

فان در بلن در ادامه با بیان اینکه «موضوع تنها مربوط به پایبندی به توافق نیست» گفت: موضوع این است که من احساس می کنم هر فشار اضافی بر ایران، می تواند شرایط سیاسی را وخیم تر کند و اقدام آمریکایی ها برای دمیدن در آتش جنگ با خطر همراه است.

وی بر این نکته تاکید کرد که اتریش و اتحادیه اروپا موافق حفظ و ادامه کامل توافق هسته ای هستند.

نظر شما