شناسهٔ خبر: 32921961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ریچارد نفیو: دیدار پمپئو با اروپا نمایش شکست کاخ سفید بود

عضو تیم مذاکراتی آمریکا در توافق هسته ای ایران گفت: دیدار 'مایک پمپیو' با رهبران اروپایی نمایش شکست مفتضحانه کاخ سفید برای جلب پشتیبانی اتحادیه اروپا علیه ایران بود.

صاحب‌خبر -

'ریچارد نفیو' روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی ایرنا درباره دیدار اخیر وزیرخارجه آمریکا و سران اروپایی به منظور جلب حمایت آنها علیه تهران افزود: می توان گفت که (دیپلماسی آمریکا) شکستی مفتضحانه بوده است. هیچ کسی از سیاست ایالات متحده در قبال ایران پشتیبانی نمی کند.

وی افزود: البته این به معنای حمایت اروپا از همه سیاست های ایران نیست اما در مجموع ایالات متحده نتوانسته است که متحدان خود در اروپا و دیگر نقاط جهان را درباره سیاست هایش قانع کند. ریشه این مشکل به کشمکش بر سر برجام باز می گردد که اروپایی ها از آن دفاع می کنند.

محقق مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیای آمریکا تصریح کرد: بر این اساس، دیپلماسی (دولت آمریکا) بد و ناموفق بوده است.

**اینستکس کافی نیست
نفیو درباره تصمیم ایران برای فعالیت های هسته ای خود خاطرنشان کرد: اگر ایران برنامه هسته ای خود را از سر گیرد، به موفقیت سیاست دولت ترامپ کمک خواهد کرد. این کار، وضعیت را برای اروپایی ها دشوار می کند.

ایرنا پرسید که 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از سفر مایک پمپئو اعلام کرده است که نخستین تبادل مالی در چارچوب سازوکار اینستکس (سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران) به زودی با ایران انجام خواهد گرفت.

ارزیابی شما از این واکنش اتحادیه اروپا به اولتیماتوم تهران درباره کاهش تعهدات برجامی چیست؟
این دیپلمات دوره دولت اوباما جواب داد: اروپایی ها تلاش دارند که انگیزه ای برای ایران به وجود آورند که در برجام بماند. به باور من آنها تمام تلاش خود را می کنند. به اعتقاد من هر چند اینستکس با نیت خیر ایجاد شده است اما در عمل برای ایران کافی نخواهد بود.

نفیو افزود: به این ترتیب، مقام های ایرانی باید تصمیم بگیرند که انتظارشان از کاهش فشارها تا چه اندازه است. با توجه به اینکه اینستکس کفایت نمی کند، پرسش این است که سطح انتظار تهران چیست؟ این سوالی است که جوابش را مقام های ایرانی باید بدهند.

** فشار حداکثری موفق نبوده است
این عضو مذاکره کننده آمریکا در توافق هسته ای ایران درباره اثرگذاری تحریم های یکجانبه آمریکا هم گفت: تحریم ها تاثیر بسیار جدی بر اقتصاد ایران داشته و بر واحد پولی ایران و انگیزه های سرمایه گذاری در این کشور تاثیری مخرب داشته است.

نفیو افزود: اما روشن نیست که آیا این فشار حداکثری به تغییر سیاست تهران می انجامد یا نه. در واقع هدف هم همین بوده است نه آثار مخرب آن. اگر برنامه هسته ای ایران از سرگرفته شود، نشانه شکست تحریم ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحریم ها روندی طولانی هستند و در بلند مدت اثر خواهند داشت، ادامه داد: هرچند که شخصا فکر می کنم تحریم ها آنگونه که دولت ترامپ می گوید، اثر نخواهد داشت.

محقق مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیای آمریکا در پاسخ به اینکه با ناکامی سیاست فشار حداکثری چه سرنوشتی در انتظار جان بولتون معمار اصلی این فشارها خواهد بود، گفت: نمی دانم. این رییس جمهوری (ترامپ) کلا به اخراج افراد عادت دارد. شاید اگر این سیاست جواب ندهد، کاری مشابه در این باره صورت گیرد.

نفیو تصریح کرد: از سوی دیگر، بولتون در راس پرونده های مختلف مهمی قرار دارد. اگر به وی اینگونه نگاه شود، مساله شکست سیاست ضد ایران، تاثیر خاصی بر جایگاه وی نخواهد داشت اما دشوار بتوان پیش بینی کرد.

** آمریکا نگران واکنش تهران
این دیپلمات سابق آمریکا درباره چرایی دستور تخلیه بخش بزرگی از کارمندان سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل تخلیه گفت: برای سال ها گزارش های متعددی وجود داشته است که به نیروهای آمریکایی در عراق و دیگر مناطق حمله می شده است. بنابراین به باور من این دستور، ناگهانی و بدون پایه و اساس نبوده است. من فکر می کنم این نگرانی فزاینده وجود دارد که شاهد افزایش حملات در پاسخ به فشارهای تحریمی ایالات متحده باشیم.

نفیو در پاسخ به این سوال که همواره ارزیابی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا با توجه به دروغ پردازی آنها برای جنگ عراق مورد تردید بوده است، افزود: بین دستکاری اطلاعات و ارزیابی غلط انداز با حملات به نیروهای آمریکا در طول 10 سال گذشته در عراق تفاوت وجود دارد.

این دیپلمات سابق آمریکا اظهار کرد: من فکر می کنم در حال حاضر مساله بیشتر به چرایی افزایش این حملات در این مرحله مرتبط است که سطح تنش میان ایران و ایالات متحده را افزایش داده است.

نظر شما