شناسهٔ خبر: 32921748 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

60 درصد صادرات ريلي کشور از مرز خراسان رضوي انجام مي گيرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوي گفت: بيش از 60 درصد صادرات ريلي کشور از طريق مرز اين استان انجام مي شود اما مشکلات 20 ساله کمبود واگن در اين حوزه برطرف نشده است.

محمد حسين روشنک در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوي افزود: بيش از 20 سال است که کمبود واگن بخش صادرات اين استان را دچار مشکل کرده و خواسته هاي صادرکنندگان مبني بر رفع اين مشکل محقق نمي شود.
وي عدم امکان سير واگن هاي ايراني در شبکه ريلي کشورهاي سي.آي. اس را مهمترين دليل کمبود واگن براي صادرات کالا از خراسان رضوي دانست و اظهار داشت: صدور مجوز تامين واگن براي اشخاص و شرکتهاي مختلف زمينه ساز افزايش قيمت واگن و در نتيجه افزايش هزينه هاي صادرات در استان شده است.
رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي ادامه داد: از سوي ديگر کاهش واردات ريلي، کندي سير واگن هاي روسي در کشور، نامشخص بودن متولي تامين واگن در استان، اضافه شدن ساير کالاها به سبد صادرات، روند خصوصي شدن راه آهن در کشورهاي آسياي ميانه بر مشکلات صادرات حوزه ريلي استان افزوده است.
وي با اشاره به راهکارهايي براي رفع مشکل کمبود واگن در استان گفت: تمديد نکردن هرگونه مجوز واردات براي واگن صادراتي از اول خرداد ماه امسال، تامين واگن صادراتي و زيرساخت مناسب حمل ريلي توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران ضروري است.
روشنک افزود: لازم است اخذ هر گونه تصميم گيري و ارائه مجوز براي تامين واگن توسط بخش خصوصي با نظر کميته نظارت بر سياستگذاري تامين و توزيع واگن مستقر در راه آهن با توجه به سهم صادراتي استان در حوزه صادرات ريلي کشور، انجام گيرد.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوي اظهار داشت: مشکلات حمل ريلي کالا به تاجيکستان به دليل مخالفت دولت ترکمنستان با ترانزيت ريلي از مسير اين کشور است لذا پيشنهاد مي شود توافقي بين راه آهن ايران و راه آهن ازبکستان مبني بر تعويض بارنامه واگن بدون تخليه و بارگيري به دليل هزينه هاي زياد آن منعقد شود و اين توافق نامه تا زماني که روابط دو کشور ترکمنستان و تاجيکستان به روال عادي برگردد، ادامه داشته باشد.
معاون بهره برداري و ناوگان اداره کل راه آهن خراسان نيز در اين نشست گفت: به موازات تامين واگن توسط بخش خصوصي، راه آهن جمهوري اسلامي ايران نيز اقدام به درخواست ورود 400 واگن امداد دولتي از کشور ازبکستان و 300 دستگاه از کشور تاجيکستان کرده است، ضمن اينکه کشور تاجيکستان نيز نسبت به تامين واگن مزبور قول مساعد داده است.
مصطفي نصيري افزود: با توجه به نياز بازار در تامين واگن امداد دولتي، مجوز ورود واگن امداد دولتي از مبادي کشورهاي سي.آي.اس با ارائه ضمانت نامه و تعهد کتبي به شرکتها داده شده است که مجوز اوليه از تاريخ 20 اسفند ماه پارسال تا 31 ارديبهشت ماه امسال اعتبار داشت که به علت استقبال مشتريان اين مجوز تا 30 آبان ماه سال جاري تمديد شده است.
وي اظهار داشت: تاکنون 15 شرکت براي ورود واگن امداد دولتي و خصوصي به شرکتهاي سي.آي.اس معرفي شده و هفت شرکت از اين تعداد 996 واگن دولتي و خصوصي وارد و بارگيري کرده اند.
وي گفت: تعداد واگن تامين شده از داخل شبکه براي صادرات استان از ابتداي سال جاري تا 23 ارديبهشت ماه، هزار و 500 واگن اما در مدت مشابه سال گذشته 500 واگن بود.
نصيري افزود: امسال مجوز ورود واگن هاي خصوصي به شرکتها و ارائه تخفيف 25 درصدي به ساير کالاها در واگن هاي خصوصي از سوي راه آهن داده شده که برابر همين بخشنامه شرکت سيمان شرق خراسان رضوي 587 واگن خصوصي وارد و بارگيري کرده است، ضمن اينکه تاکنون تا سقف هزار دستگاه واگن مجوز داده شده که به مرور زمان از مرز وارد، بارگيري و به مقصد اعزام مي شوند.
وي تشويق واردکنندگان به واردات کالا با واگن مسقف به جاي فله بر را از ديگر اقدامات راه آهن برشمرد و اظهار کرد: در همين راستا 30 درصد از واگن هاي مسقف حامل کالاهاي وارده به عنوان تشويق براي صادرات کالا به وارد کنندگان اختصاص داده مي شود.
وي گفت: سهم صادرات استان به تفکيک واگن تامين شده توسط راه آهن و بخش خصوصي در سال جاري شامل واگن امداد دولتي توسط راه آهن صفر درصد، واگن داخل شبکه 60 درصد، واگن امداد دولتي توسط شرکتها 18 درصد و واگن امداد خصوصي توسط شرکتها 22 درصد مي باشد.
معاون اداره کل راه آهن خراسان افزود: از ابتداي امسال تا 23 ارديبهشت ماه، 184 هزار تن کالا از طريق مرز سرخس به صورت ريلي صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 319 درصد از نظر حجم و 288 درصد از نظر تعداد واگن افزايش داشته است.
7489 / 6053
انتهاي پيام /*

نظر شما