شناسهٔ خبر: 32921640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف با نخست وزير ژاپن ديدار کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران امروز - پنجشنبه - با شينزو آبه نخست وزير ژاپن در توکيو ديدار و گفت و گو کرد.

به گزارش اداره کل اطلاع رساني و سخنگويي وزارت امور خارجه، در ديدار ظريف با شينزو آبه در خصوص روابط دو جانبه، مهمترين مسائل منطقه اي و بين المللي، به ويژه برجام گفت وگو و تبادل نظر شد.
نخست وزير ژاپن بر عزم دولت اين کشور براي حفظ و گسترش روابط ديرينه دو کشور تاکيد کرد.
وي برجام را دستاورد مهمي خواند که بايد حفظ شود. شينزو آبه همچنين نقش و جايگاه ايران را در ثبات و امنيت منطقه بسيار مهم و مثبت ارزيابي کرد.
محمد جواد ظريف که به دعوت همتاي ژاپني خود - تارو کونو - به توکيو سفر کرده است صبح پنجشنبه با وي نيز ديدار و گفت وگو کرد.
در اين ديدار دو طرف با اشاره به روابط تاريخي ايران و ژاپن بر لزوم توسعه و تعميق آن و تداوم رايزني هاي سياسي ميان مقامات دو کشور تاکيد کردند.
آخرين تحولات برجام و اقدام قانوني جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با بد عهدي و قانون شکني دولت آمريکا و عدم اقدام قابل قبول اروپايي ها در اجراي برجام از محورهاي اصلي گفت وگوهاي دو وزير بود که طي آن وزير امور خارجه کشورمان مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران را در اين زمينه به تفصيل تشريح کرد.
بررسي ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترين مسائل منطقه اي و بين المللي از ديگر محورهاي گفت وگوي دو وزير خارجه بود.
محمد جواد ظريف پس از ديدار با همتاي ژاپني خود در گفت وگويي اظهار کرد: در اين ديدار درباره شرايط کنوني منطقه، اقدامات آمريکا، نحوه حفاظت از برجام اگر جامعه بين المللي تمايلي به حفظ آن داشته باشد، صحبت کرديم.
وي يادآور شد: تارو کونو وزير امور خارجه ژاپن در اين ديدار گفت متعهد به برجام بوده و ژاپن علاقه مند است اقدامات ديپلمات خودرا براي کاهش تنش در منطقه ادامه دهد.
ظريف تاکيد کرد: در اين ديدار روش هاي کاهش تنش در منطقه و توقف اقدامات جنگ طلبانه آمريکا را توضيح دادم و اينکه جمهوري اسلامي به دنبال درگيري در منطقه نيست اما همواره از منافع خودش با تمام قدرت دفاع کرده و اکنون نيز اين کار را انجام خواهد داد.
ظريف عنوان کرد: همچنين تاکيد شد اگر قرار است جامعه بين المللي برجام را حفظ کند بايد در زمينه عادي سازي روابط اقتصادي ايران که هدف برجام بوده تعهد و اقدام کند و جز اين راه روشي براي حفظ برجام وجود ندارد.
رييس دستگاه ديپلماسي پيش از سفر به ژاپن به کشورهاي ترکمنستان و هند سفر کرده و پس از مذاکره با همتايان ترکمنستاني و هندي خود عازم ژاپن شده بود.
هند و ژاپن از شرکاي اقتصادي و خريداران سنتي نفت ايران هستند.
سخنگوي دولت ژاپن پيش از اين گفته بود توکيو مايل است از روابط سنتي خود با ايران براي ايفاي نقشي در آرام کردن تنش ها با آمريکا استفاده کند.
وزير امور خارجه ايران نيز در بدو ورود به توکيو گفته بود: پس از اقدامات تنش زاي آمريکا و به دعوت وزيرخارجه ژاپن که علاقه مند به گفت و گو در اين باره بود، به ژاپن آمدم.
سيام**1751
انتهاي پيام /*

نظر شما