شناسهٔ خبر: 32921176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام خشنود:

حضرت زهرا(س) پاداش خدمات حضرت خدیجه کبری(س) به اسلام بود

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری گفت: خداوند به‌پاس خدمات حضرت خدیجه(س) به ایشان دختری به عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) به او عنایت کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حسین خشنود به مناسبت سالگرد وفات همسر باوفای پیامبر اکرم(ص) حضرت خدیجه کبری(س) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ساری، حمایت اندیشه‌های توحیدی پیامبر (ص) برای تثبیت و گسترش اسلام را هدف ازدواج حضرت خدیجه(س) با حضرت محمد(ص) دانست.

وی اظهار کرد: عظمت شخصیت حضرت خدیجه(س) در ازدواج با پیامبر(ص) بود، چون علاوه بر اینکه همسر پیامبر بزرگ خدا شد، از طرفی سرچشمه کرامت و پیدایش ائمه اطهار(ع) هم لقب گرفت.

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری یکی از خصوصیت‌های خدیجه(س) را شمّ اقتصادی و روح بازرگانی او بیان کرد و گفت: خدیجه کبری(س) مایه مباهات ائمه است که لقب کبری را خود حضرت محمد(ص) به این بزرگوار عطا کرد، در همین راستا امام سجاد(ع) در دمشق برای معرفی خود فرمودند: «أنا ابن محمدالمصطفی، أنا ابن فاطمه‌الزهرا، أنا ابن خدیجه‌الکبری» یعنی من فرزند محمد مصطفی، فرزند فاطمه زهرا، فرزند خدیجه کبری هستم.

خشنود بیان کرد:‌ این نشان‌دهنده شخصیت عظیم بانوی بزرگ اسلام است که در شرایط بحرانی بعد از ازدواج همه ثروت خود را در اختیار پیامبر برای تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام قرار داد تا وفاداری خود را به رسول خدا(ص) ثابت کند.

وی فرزندان حضرت خدیجه(س) را هاشم و عبدالله که به این دو «طاهر» و «طیب» می‌گفتند، رقیه، زینب، ام‌کلثوم و فاطمه(س) برشمرد و افزود: ثمره ازدواج رسول خدا و حضرت خدیجه(س)، 6 فرزند بود. رقیه بزرگ‌ترین دخترش بود و زینب، ام‌کلثوم و فاطمه به ترتیب پس از رقیه قرار داشتند. پسران خدیجه (س) پیش از بعثت پیامبر(ص)، وفات یافتند، ولی دخترانش، نبوت پیامبر(ص) را درک کردند.

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در مورد خدمات حضرت خدیجه(س) به اسلام اظهار کرد: حضرت خدیجه (سلام‌الله علیها) در بیش از 20 سال زندگی مشترک با پیامبر(ص) خدماتی ازجمله حمایت‌های مالی، روحی، عاطفی داشت و پیامبر را تصدیق کرد و پشتیبان او در برابر آزار مشرکان بود.

خشنود تصریح کرد: بزرگ‌ترین خدمت حضرت خدیجه(س) به پیامبر(ص) بخشش دارایی‌هایش بود و خداوند به‌پاس خدمات حضرت خدیجه(س) به ایشان دختری به عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) به او عنایت کرد تا ولایت از دامن دختر این بانوی بزرگ اسلام تداوم داشته باشد و این هدیه بزرگ خداوند در مقابل گذشت و وفاداری حضرت خدیجه (س) بود.

به گزارش آنا، حضرت خدیجه(س) در سن 65 سالگی دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابوطالب جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. پیغمبر خدا(ص) شخصاً خدیجه(س) را غسل داد و با پارچه‌ای که جبرئیل از طرف خداوند برای خدیجه (س) آورده بود، کفن کرد.

رسول خدا(ص) شخصاً درون قبر رفت، سپس خدیجه(س) را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت. رحلت خدیجه (س) برای پیغمبر(ص) مصیبتی بزرگ بود؛ زیرا خدیجه یاور پیغمبر خدا(ص) بود و به احترام او بسیاری به حضرت محمد(ص) احترام می‌گذاشتند و از آزار وی خودداری می‌کردند.

آرامگاه حضرت خدیجه کبری (س) در «حجون» مکه واقع شده است.

انتهای پیام/4121/4062/

نظر شما