شناسهٔ خبر: 32920704 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مهدوی: ویلموتس را با کی‌روش مقایسه نکنید

خبرآنلاین

مدافع اسبق سرخابی‌ها درباره حضور مارک ویلموتس در ایران گفت: او با افکار جدیدی به تیم ملی خواهد آمد. او فوتبال نوین را بیشتر و بهتر از کی‌روش می‌داند. به نظرم او داشته‌های جدید بیشتری از کی‌روش دارد چرا که همین چند سال پیش فوتبال را کنار گذاشته است.

صاحب‌خبر -

مارک ویلموتس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران انتخاب شد. او امروز از کمپ تیم ملی بازدید کرد و به نظر می‌رسد به زودی قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران را نهایی خواهد کرد. با محمدرضا مهدوی، مدافع اسبق استقلال و پرسپولیس که سابقه بازی در شارلوا را دارد درباره فوتبال بلژیک، مارک ویلموتس و آینده او در تیم ملی ایران گفتگو کرده‌ایم.

شما با فوتبال بلژیک آشنایی دارید. آن‌ها در چه سطحی بازی می‌کنند؟
فوتبال بلژیک بسیار فیزیکی است و قدرت بدنی ملاک اصلی فوتبال آن‌ها است. شاید بتوان از نگاه فیزیکی، بلژیکی‌ها را به انگلیس مقایسه کرد با این حال از نگاه فنی و کیفی، فوتبال بلژیک از انگلستان ضعیف‌تر است و چند سطح‌تر پایین قرار می‌گیرد. اما با شکوفایی تیم‌های پایه در چند سال اخیر، بلژیک بسیار پیشرفت کرده است. حالا از نگاه تاکتیکی وضعیت بهتری دارند.

نقش مارک ویلموتس را در این موفقیت چه می‌دانید؟
مارک ویلموتس یکی از زحمتکشان فوتبال بلژیک است. او در دوران بازیگری شرایط بسیار خوبی داشت و به شالکه رسید. در قامت مربی هم در تیم ملی بلژیک حضور داشت. بعد‌ها هم سرمربی تیم ملی بلژیک شد. او نقش زیادی در شکوفایی تیم ملی بلژیک داشت و سطح فنی آن‌ها را از یک تیم درجه دو اروپایی به یکی از بهترین‌های اروپا ارتقا داد. با این حال در آن جا دوام نیاورد. هر چند چهار سال آن جا حضور داشت. اما سرمربی جوانی و باانگیزه‌ای است. به نظرم کارلوس کی‌روش انتظارات از تیم ملی را بالاتر برده است. حالا سرمربی کم‌تجربه‌تر و جوان‌تری جانشین او شده است. شاید این مقداری سخت باشد. امیدوارم مارک هم بتواند با بزرگان فوتبال ایران هم‌اندیشی کند تا نتیجه بهتری بگیرد. در آسیا بهترین هستیم، در جام جهانی هم نتایج بهتری می‌خواهیم.

فدراسیون فوتبال، ویلموتس را به عنوان یک گزینه موقت آورده یا قرار است سال‌ها سرمربی ایران باشد؟
فکر نمی‌کنم آقای تاج و همکارانش برای یک دوره کوتاه مدت هدایت تیم ملی را به ویلموتس واگذار کنند. وقتی یک سرمربی به تیمی وارد می‌شود، همه شرایط را می‌سنجد. در حال حاضر ما تیم ملی نداریم. ویلموتس باید از یادگاری‌های کی‌روش استفاده کند تا تیم ملی را به خوبی بشناسد. او به زودی تیم ملی را برای بازی‌های دوستانه تحویل می‌گیرد بنابراین نباشد پیش‌داوری کنیم، اما کی‌روش برای هشت سال سرمربی ایران بوده و دیگر انتظار نداریم ویلموتس را بعد از چند ماه اخراج کنیم. او می‌تواند نظم خوبی به تیم ملی ببخشد. باید به او فرصت داده شود.

تیم ملی با ویلموتس هم دفاعی بازی می‌کند؟ او در بلژیک هم دست به عصا و با احتیاط بازی می‌کرد.
همه چیز به داشته‌های سرمربی بازمی‌گردد. او باید مهره‌هایش را بسنجد و سپس تاکتیک‌هایش را مرتب کند. کی‌روش با توجه به مهره‌هایی که داشت تصمیم گرفت دفاعی بازی کند، اما شاید نظر ویلموتس به شکل دیگری باشد. او باید خودش تصمیم بگیرد چه آینده‌ای برای تیم ملی ایران متصور است. او هم مثل کی‌روش مسیر خودش را در تیم ملی ایران پیدا خواهد کرد. فقط باید به او فرصت زیادی داده شود. کی‌روش فرصت خوبی در ایران داشت و اگر این شرایط برای ویلموتس هم فراهم شود، من فکر می‌کنم او به خوبی نتیجه خواهد گرفت.

کی‌روش یک سبک بازی اختصاصی، یک کمپ مجهز و شخصیتی تازه را به تیم ملی ایران تقدیم کرد. آیا ویلموتس هم می‌تواند میراثی مشابه را به یادگار بگذارد؟
مارک ویلموتس از کارلوس کی‌روش کم‌تجربه‌تر است. این حقیقتی است که باید بپذیریم. شاید زمانی که ویلموتس از ایران می‌رود، به اندازه زمانی که کی‌روش به ایران آمد تجربه داشته باشد، اما این به معنای ضعف او نیست. به هر حال ویلموتس انگیزه بسیار زیادی برای درخشیدن در نیمکت تیم ملی ایران دارد. او با افکار جدیدی به تیم ملی خواهد آمد. او فوتبال نوین را بیشتر و بهتر از کی‌روش می‌داند. به نظرم او داشته‌های جدید بیشتری از کی‌روش دارد چرا که همین چند سال پیش فوتبال را کنار گذاشته است. نباید او را با کی‌روش مقایسه کرد. اما اگر زمان خوبی به او بدهیم، شرایط متفاوت خواهد شد؛ و سخن پایانی؟
امیدوارم فرصت خوبی برای ویلموتس فراهم شود تا از شرایط به نحو احسن استفاده کند تا او در خدمت کشور ما باشد، نه کشور ما در خدمت او.

نظر شما