شناسهٔ خبر: 32920479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«عبدالحی میرزاعلی»، امام جمعه اهل سنت آق‌قلا از جلسه رئیس جمهوری با نخبگان اهل سنت می‌گوید

روحانیون اهل سنت و شیعه از اشتراکات بگویند

صاحب‌خبر -
مرتضی گل پور
خبرنگار حوزه دولت
اینکه در دهه اول ماه مبارک رمضان، یکی از افطاری‌های رئیس جمهوری به دیدار با علما و نخبگان اهل سنت اختصاص پیدا کند، اتفاقی مهم و نشانه یک رویکرد در دولت است، رویکردی که تلاش دارد تا کاستی‌ها و مشکلات این بخش از جمعیت ایران را شنیده و مطالبات آنان را برآورده سازد. انتخاب دو سفیر از اهل سنت و انتخاب فرمانداران و معاونان وزرا و استانداران از این بخش از جمعیت ایران، مؤید همین رویکرد است. درباره این جلسه، محتوا و پیامدهای آن، با عبدالحی میرزاعلی، امام جمعه اهل سنت آق‌قلا که خود از سخنرانان این مراسم بوده است، گفت و گو کردیم که می‌خوانید.

فضای نشست علمای اهل سنت با رئیس جمهوری را چطور ارزیابی کردید و این جلسه چطور برگزار شد؟
فضای جلسه بسیار خوب بود، بویژه اینکه این نشست تنها مختص علمای اهل سنت بود. تاکنون سابقه نداشت که به این صورت یک گروه 400-500 نفره که فقط هم از اهل سنت باشند، در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری شرکت کنند. جلسات پیشین شاید با حضور تعداد به مراتب کمتری از علما شاید 100 تا 150 نفر برگزار می‌شد، اما این بار جلسه بسیار گسترده، عالی و خوب بود و همه علما رضایت کامل داشتند.
چه مطالبی هم از سوی رئیس جمهوری و هم علمای اهل سنت مطرح شد؟
اولاً حقیقتاً مطالب  مطرح شده را خوب ارزیابی می‌کنیم، به جهت اینکه اهل سنت جزو پیکره ایران اسلامی هستند و نظام خود را دوست دارند. کما اینکه در جلسه گفتم که ما نیز انقلاب و نظام خود را دوست داریم، رهبر معظم انقلاب را دوست داریم، امنیت کشور را دوست داریم و در 8 سال دفاع مقدس نیز همه اهل سنت ایران، به همراه برادران شیعه، در دفاع از کشور حضور داشتند. گفتیم که در جنگ تحمیلی هیچ وقت شیعه و سنی مطرح و ملاک نبود و همچنان هم در کشور ملاک نخواهد بود، در هیچ جای ایران اسلامی نباید باشد که ان‌شاءالله هم نیست. گفتیم هزاران شهید، جانباز و آزاده اهل سنت در جهت حفظ آرمان‌های نظام، اسلام و انقلاب مجاهدت کردند و در ادامه هم اشاره کردیم که اهل سنت انتظاراتی هم از مسئولان کشور دارند.
این انتظارات چیست؟
اینکه از نخبگان و شایستگان اهل سنت در مناصب مختلف دولتی، اعم از استاندار، وزیر، معاون وزیر، سفیر یا فرماندار استفاده شود. یا دست‌کم در استان‌های اهل سنت نشین که اکثریت یا قریب به اتفاق آنها اهل سنت هستند، می‌شود از نخبگان اهل سنت به عنوان استاندار یا فرماندار استفاده کرد. البته من در جلسه گفتم که نسبت به دولت‌های قبل، عملکرد این دولت واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. نظام جمهوری اسلامی همیشه مقتدر است و ما با اعتقاد آن را قبول داریم، اما نسبت به رؤسای جمهوری گذشته، حقیقتاً در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی، فرمانداران اهل سنت زیاد شدند، یا اینکه پیش از این سفیر از اهل سنت نداشتیم، اما حالا دو سفیر از اهل سنت داریم، قبلاً فرمانداران اهل سنت بسیار اندک بودند، اما امروز تعداد آنان افزایش یافته است، مثلاً در استان گلستان پیش از این تنها 2 فرماندار اهل سنت بود، اما حالا 4 فرماندار اهل سنت داریم. همچنان که قبلاً در استان مدیرکل اهل سنت نبود، اما امروز 3 مدیرکل اهل سنت در استان گلستان داریم. این حرکت‌ها بسیار قابل ستایش است و جای تشکر دارد. اما ضمن تشکر بابت این انتصاب‌ها، گفتیم که اهل سنت انتظار دارد در جاهای دیگر هم، از ظرفیت‌های نخبگان آنان استفاده شود، نخبگانی که مورد قبول نظام باشند و تخصص مسئولیت را داشته باشند.
اشاره کردید که در جنگ هشت ساله تفاوتی میان اهل سنت و اهل تشیع نبود. آیا در حادثه سیل آق‌قلا هم چنین وضعیتی را تجربه کردید؟ زیرا برخی در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کردند که به اهل سنت،  توجه نمی‌شود.
من یک شهروند آق‌قلایی و امام جمعه این شهر هستم. در همین جلسه، من از مقام معظم رهبری حتی با تعبیر «تقدیر و تشکر جانانه از مقام معظم رهبری» تشکرکردم، همچنین از رئیس جمهوری، مسئولان نظام، نیروهای نظامی و انتظامی، سپاهی، ارتشی و بسیجی و حتی نیروهای جهادی که برای کم کردن آلام مردم سیل زده آق‌قلا و گمیشان یاری و همراهی کردند، تشکر کردم. گفتم که سیل مصیبتی برای سیل زدگان است، اما نعمت بزرگی در آن وجود داشت و آن اینکه اخوت، برادری، همدلی، همفکری، همیاری به وضوح و آشکارا خود را نشان داد.
این نعمت قبلاً هم بوده، اما در سیل اخیر خود بسیار بیشتر خود را نشان داد. زیرا از جای جای ایران اسلامی برای کمک به مردم آق‌قلا آمدند و اصلاً بحث تشیع و تسنن مطرح نبود. منطقه سیل‌زده، منطقه اهل تسنن بود، اما کمک‌هایی نقدی و غیرنقدی که به این منطقه ارسال شد، فقط از مناطق سنی نشین نبود، بلکه از آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، همدان، زنجان، فارس، خراسان و استان‌های بسیاری برای کمک آمدند که همه این استان‌ها اهل سنت نیستند، بلکه اکثر برادران اهل تشیع هستند. همین حالا هنوز هم از سوی مقام معظم رهبری، مسئولان و مردم برای مردم این مناطق کمک ارسال می‌شود که البته کمک‌های نقدی و مالی بیشتر است.
حالا وضعیت شهر آق‌قلا و نیازهای مردم چیست؟
آب در شهر آق‌قلا فروکش کرد، اما گل و لای و بوی نامطبوع آن، هنوز در شهر است. بسیاری از خانه‌ها همچنان بوی رطوبت دارد، به طوری که هنوز همه مردم به خانه‌های خود نرفتند و بسیاری در حیاط خانه چادر برپا کرده و داخل چادر زندگی می‌کنند.
در این شرایط، مردم آق‌قلا مشخصاً به چه چیزی نیاز دارند؟
حالا آب از شهر خارج شده است، اما انتظار داریم مسئولان نظام مردم این شهر را از یاد نبرند، انتظار داریم همچنان در منطقه حضور داشته و کمک حال مردم باشند. به این دلیل که زیرساخت‌های آق‌قلا به طور کامل از بین رفته است، به عنوان مثال امروز جاده آسفالت شهر با جاده شوسه تفاوتی ندارد، خود شهر هم 35 روز داخل آب بود که باعث شد راه‌ها و جاده‌های شهر تخریب شود، استحکام بناهای شهر از بین برود و امروز با کم‌ترین زلزله امکان ریزش ساختمان‌ها و خانه‌های مردم وجود دارد.
اشاره کردید که کمک‌های نقدی همچنان به منطقه ارسال می‌شود، اما به عنوان کسی که از نزدیک درگیر مشکلات مردم هستید، حالا آق‌قلایی‌ها مشخصاً به چه چیزی نیاز دارند؟
برخی از مردم به اقلامی مانند فرش نیاز دارند، برخی هم به یخچال و اجاق گاز، اما در کنار همه این‌ها، بسیاری از خانه‌های سیل زده شهر باید تعمیر شوند. برخی از اهالی که تمکن مالی دارند، می‌توانند خودشان خانه خود را تعمیر کنند، اما بسیاری اصلاً توان تعمیر خانه‌ها را ندارند، بسیاری از اینان کارگر بودند و با پول سال‌ها کارگری توانسته بودند خانه ای برای خود تهیه کنند، حالا نمی توانند 10، 20 یا 30 میلیون تومان برای خانه‌های خود هزینه کنند. چنین پولی ندارند. ضمن اینکه مردم اهل سنت، نسبت به وام‌هایی که گفته شد به آنان داده خواهد شد هم دغدغه دارند. مسئولان اعلام کردند برای دوباره ساختن خانه‌های تخریبی، 10 میلیون تومان به صورت بلاعوض و 40 میلیون تومان به عنوان وام تعلق می‌گیرد. بسیاری از اهالی نسبت به این 40 میلیون تومان دغدغه دارند و می‌گویند ما این وام را نمی گیریم.
دلیلش این است که نسبت به سود یا کارمزد این وام دغدغه دارند؟
همین طور است. ما در جلسه‌ای با بنیاد مسکن، برای این مسأله راه حلی ارائه دادیم، به این معنی که 10 میلیون تومان بلاعوض، به جای مردم، به بانک‌ها داده شود و در عوض آن وام 40 میلیون تومان، به صورت قرض الحسنه و بدون درصد به مردم داده شود. اما مسئولان می‌گویند وام با کارمزد 4 درصد قرض الحسنه است، اما مردم در گرفتن چنین وام‌هایی پرهیز دارند.
آقای روحانی اشاره کرد که اهل سنت، مرزداران ما هستند و واقعیت سرزمینی و تاریخی هم مؤید این واقعیت است. دیدگاه شما درباره این نقش تاریخی اهل سنت چیست؟
همان طور که رئیس جمهوری گفتند، اهل سنت مرزداران ایران اسلامی هستند. به عنوان مثال در استان گلستان، ما هیچ گاه شاهد کوچک‌ترین اتفاقی در مرزها نبودیم. به این دلیل که اهل سنت، نظام، وطن و کشور خود را دوست دارند و هیچ گاه اجازه نمی‌دهند ناامنی در مرزها ایجاد شود. اگر در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان مسائلی ایجاد می‌شود، حاصل برخی گروهک‌هاست که ساخته و پرداخته استکبار جهانی هستند، همان طور که داعش و جبهه النصره استکبار جهانی هستند.
هدف این گروه‌ها ایجاد اختلاف میان اهل سنت و تشیع است، آن هم درحالی که مطابق قرآن، احادیث پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع) اهل تسنن و اهل تشیع در 95 درصد باورهای دینی با هم اشتراک دارند، اما متاسفانه گروهک‌های انحرافی و دشمنان اسلام، فقط به آن نقاط اندک اختلاف در فروع توجه کرده و آن را برجسته می‌کنند.
 متاسفانه در این میان برخی افراد غافل از دین، این برجسته‌ها را فقط می‌بینند. درحالی که وظیفه ما مسلمانان، اعم از تشیع و تسنن، به ویژه قشر روحانیت وظیفه داریم به مردم درباره اشتراکات بگوییم و وظیفه برادر روحانی شیعه هم همچنین.
گفتید که انتخاب دو سفیر یا معاونان وزرا و فرمانداران از اهل سنت خوب است، اما انتظار دارید که از نخبگان اهل سنت بیشتر استفاده شود، اشتغال و بیکاری هم جزو مسائلی است که عموم کشور درگیر آن است، غیر از این‌ها چه مسائلی از اهل سنت هست که باید گوشزد کرد؟
انتظار داریم که هر از چندگاهی نشست‌های این چنینی در مرکز کشور و جاهای دیگر، به اتفاق مسئولان نظام با علما و نخبگان اهل سنت برگزار شود. زیرا این نشست‌ها باعث می‌شود که نقشه‌های شوم دشمنان نظام نقش بر آب شود ، زیرا ما دوست داریم که بیشتر در تعامل باشیم.

مولوی اسحاق مدنی، مشاور اهل سنت رؤسای جمهوری پیشین:
تعامل ادامه داشته باشد

ارزیابی شما از برگزاری چنین نشست‌هایی چیست و چه نتایجی می‌توان برای آن متصور بود؟
قطعاً چنین نشست‌هایی ثمرات بسیاری دارد، بویژه اینکه دومین مقام عالی کشور یعنی ریاست جمهوری آقایان علمای اهل سنت را مورد تفقد قرار می‌دهد. این امر مورد خوشحالی آقایان می‌شود و حتماً از این موضوع راضی خواهند شد. البته قبلاً هم چنین نشست‌ها و جلساتی بوده است که امیدواریم این تعامل ادامه داشته باشد، اما این ارتباط از سوی رئیس جمهوری را بسیار مفید و خوب ارزیابی می‌کنم، مضافاً اینکه این بار جلسه گسترده بود و با حضور تعداد زیادی از علمای اهل سنت برگزار شد و بسیاری فرصت یافتند مطالب خود را نزد رئیس جمهوری مطرح کنند.
رئیس جمهوری اهل سنت را مرزداران کشور توصیف کرد، نقش اهل سنت در صیانت از مرزهای کشور چیست؟
اهل سنت مردم بسیار وفاداری هستند. اساساً چه عشایر اهل سنت و چه غیر اهل سنت، در آنان مردانگی و وفای به عهدی را می‌توان دید که این امر هم برگرفته از طبیعت و فطرت سالم آنان است. از این رو اینان هیچ گاه راضی نمی‌شوند تن به خیانت به کشور بدهند یا از کشور خود رویگردان شوند. در همه حوادث تاریخی، ثابت شده است که اهل سنت همیشه از خاک کشور خود دفاع کرده است. معتقدم اهل سنت در کنار براداران اهل تشیع خود همیشه از کشور دفاع خواهند کرد و در هیچ شرایطی حاضر نیستند که به مسئولان و کشور خود خیانت بکنند.



نظر شما