شناسهٔ خبر: 32920058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اوپک: 45 هزار بشکه کاهش؛ریاض: 20 هزار بشکه افزایش

تردید در میزان تولید روزانه نفت عربستان

گروه اقتصادی / درحالی عربستان متعهد شده ظرفیت تولید نفت خود را بعد از برقراری تحریم نفتی ایران در بازارهای جهانی افزایش دهد که منابع معتبر نفتی از اختلاف در میزان تولید نفت این کشور خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ما، میان ارقام اعلامی این کشور از تولید نفت خام با میزان گزارش شده از سوی منابع ثانویه اختلافی به اندازه 65 هزار بشکه در روز وجود دارد.  برپایه گزارش ماهانه اوپک، سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که در ماه آوریل 2019 (فروردین-اردیبهشت) روزانه 9 میلیون و 807 هزار بشکه تولید نفت خام داشته‌اند که این میزان 20 هزار بشکه بیشتر از رقم اعلامی ماه قبل است. اما آمار منابع ثانویه که از منابع مختلف نظیر رصد نفتکش‌ها و اطلاعات گمرکی به دست می‌آید، از کاهش 45 هزار بشکه‌ای تولید نسبت به ماه مارس(اسفند-فروردین) خبر می‌دهد.
 بنا بر اعلام منابع ثانویه عربستان در ماه آوریل(فروردین-اردیبهشت) روزانه 9میلیون و 742 هزار بشکه در روز تولید داشته است.
اگر قرار باشد که عربستان بخشی از صادرات نفت ایران را جبران کند، باید حدود 500 هزار تا 800 هزار بشکه در روز افزایش تولید بدهد.
 برخی کارشناسان معتقدند که عربستان توان این افزایش تولید برای جایگزینی نفت ایران را ندارد.
سید مهدی حسینی، کارشناس انرژی به «ایران» گفت: «بعید است که «ریاض» توان این افزایش تولید را داشته باشد. به نظرم آنها در ظرفیت تولیدشان بزرگنمایی می‌کنند و توان پر کردن خلأ نفت ایران را در بازار ندارند. امارات متحده عربی که در این زمینه با عربستان و امریکا هم پیمان شده نیز شرایط مشابه‌ای دارد. آنها در حال افزایش تولید هستند و ممکن است که بخشی از نیاز بازار را نیز تأمین کنند. اما در مورد میزان توان تولید خود بلوف می‌زنند.»
به گفته حسینی، عربستان برای تأمین بودجه خود در سال‌جاری میلادی به دنبال قیمت‌های بالاتر از 80 دلار برای هر بشکه نفت است و این موضوع نیز روی تولید این کشور اثر می‌گذارد. چراکه در صورت افزایش عرضه قیمت نفت خام کاهش خواهد یافت.
در همین حال، بر اساس گزارش منابع ثانویه امارات در ماه آوریل 3 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت خام داشته است. سه میلیون و 60 هزار بشکه رقم اعلامی برای تولید این کشور است.
عربستان و امنیت تأمین
در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین به ایستگاه‌های پمپاژ نفت عربستان در روزهای اخیر، شرکت سعودی آرامکو از توقف فعالیت خط لوله انتقال نفت شرق به غرب واقع در غرب ریاض خبرداد. این موضوع در کنار حوادث نفتکش‌های عربستانی در بندر فجیره امارات یک موضوع را به خریداران نفت گوشزد کرد. اینکه نباید تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت و سهم نفت عربستان را در سبد خرید به گونه‌ای افزایش داد که این کشور اولین تأمین کننده باشد.
کابینه عربستان سعودی هم بلافاصله پس از دیدار با ملک سلمان، پادشاه این کشور در بیانیه‌ای رسمی مدعی شدند که حمله‌ به تأسیسات نفتی عربستان امنیت عرضه نفت و اقتصاد جهانی را به مخاطره می‌اندازند.
اتفاقات اخیر مانع افت قیمت نفت خام در پی شدت گرفتن جنگ تجاری چین و امریکا شد. البته روز گذشته قیمت نفت پس از آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت امریکا و رشد کمتر از حد انتظار تولید صنعتی چین را نشان داد، کاهش پیدا کرد. به‌طوری که در زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت 70 دلار و 74 سنت معامله می‌شد که حدود 50 سنت کمتر از روز قبل بود. این درحالی است که همچنان قیمت‌ها از تحولات اخیر خاورمیانه و تحریم نفت ایران پشتیبانی می‌شوند.
آمار تولید نفت ایران محرمانه ماند
بنا بر گزارش منابع ثانویه در ماه آوریل تولید نفت خام ایران 2 میلیون و 554 هزار بشکه در روز بوده است که 164 هزار بشکه کمتر از ماه قبل است. در مورد رقم اعلامی برای صادرات نفت خام ایران از سوی منابع ثانویه یک نکته وجود دارد؛ اینکه در دوران تحریم، بخشی از صادرات نفت کشور چراغ خاموش انجام می‌شود و امکان ذکر نشدن آن در آمارها وجود دارد. این موضوع ممکن است روی خروجی منابع ثانویه اثر بگذارد.  وزارت نفت ایران از زمانی که تحریم‌های امریکا بازگشته است، آمار تولید را به دبیرخانه اوپک اعلام نمی‌کند و در گزارش ماهانه این سازمان جای تولید اعلامی ایران خالی است. این ماه نیز آمار تولید محرمانه ماند. چراکه با کم کردن مصرف پالایشگاه‌های داخلی که حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز است، می‌توان میزان صادرات را محاسبه کرد.
کشورهایی که افزایش تولید داشتند
در این ماه کشورهای عراق، لیبی، نیجریه، امارات و ونزوئلا افزایش تولید داشتند. بیشترین افزایش تولید متعلق به عراق است. این کشور 113 هزار بشکه در روز نفت خام بیشتری را نسبت به ماه قبل به بازار عرضه کرده است. بر اساس اطلاعات منابع ثانویه تولید عراق در ماه آوریل 2 میلیون و 630 هزار بشکه گزارش شده است.
نیجریه و لیبی نیز از فرصت معافیت از توافق کاهش تولید اوپک و همین‌طور تحریم‌های ایران استفاده کرده‌اند و به ترتیب 92 هزار بشکه و 71 هزار بشکه در روز افزایش تولید داده‌اند.

کلمات کلیدی

اوپک

کاهش نفت

نفت عربستان

نظر شما