شناسهٔ خبر: 32918648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ترفند‌هايي براي حفظ محرمانه‌هاي شما در موبايل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - در مطلب زير چند راهکار کاربردي در استفاده از گوشي‌هاي هوشمند را براي شما گردآوري کرده ايم.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، هرچه تکنولوژي بيشتر پيشرفت کند و گوشي‌هاي هوشمند بيشتر در زندگي ما نقش داشته باشند، نياز داريم تا بيشتر راهکار‌ها و ترفند‌هاي آن‌ها را ياد بگيريم. البته که هرکدام از گوشي‌هاي هوشمند يا ديگر وسايل هوشمند در زندگي ما ترفند‌هاي زيادي دارند که حتي نمي‌توانيم آن‌ها را بشماريم، اما بهتر است کم‌کم با چند تا از عمومي‌ترين اين ترفند‌ها آشنا شويم يا از ميان آنها، هرکدام که به کارمان مي‌آيد را ياد بگيريم. اين‌جا چند راهکار و ترفند براي راحت‌تر کارکردن يا حل بعضي از مشکلات شما با گوشي‌هاي اندرويد و آيفون را مي‌گوييم و حتما که اين بحث به قسمت‌هاي ديگر و روز‌هاي ديگري نيز نياز داشته باشد.
فايل‌هاي شخصي را مخفي کنيد
هر کاربر فايل‌هاي کاملا شخصي و مهمي دارد که به منظور دسترسي‌نداشتن افراد متفرقه به آنها، بايد اقدامي براي مخفي‌کردن فايل‌هاي يادشده انجام دهد. حال به معرفي راهکار‌هاي مختلف مخفي‌کردن فايل‌هاي شخصي کاربران در سيستم عامل اندرويد، iOS و ويندوز 10 خواهيم پرداخت. در اين صورت حتي اگر کودکان يا افراد غريبه به دستگاه مورد استفاده شما دسترسي داشته باشند، قادر به مشاهده فايل‌هاي شخصي و سري شما نخواهند بود.
اندرويد
درصورتي که دارنده گوشي هوشمند يا تبلت سامسونگ هستيد، نرم‌افزار پيش‌فرض Gallery موجود در دستگاه بهتر از ساير نرم‌افزار‌هاي متفرقه مي‌تواند از تصاوير و ويديو‌هاي شخصي کاربران به‌طور کاملا ايمن محافظت کند. براي اين منظور بايد پس از انتخاب تصاوير يا ويديو‌هاي مورد نظر خود که قصد مخفي‌کردن آن را داريد، دکمه منويي به شکل سه نقطه عمودي را لمس کنيد، سپس بايد گزينه Move to Secure Folder را بزنيد و رمز پوشه مورد نظر را وارد کنيد تا محتواي شما به داخل آن منتقل شود. هيچ شخصي بدون داشتن رمز عبور ويژه پوشه ايمن (Secure Folder)، نمي‌تواند به آن ورود کند.
دارندگان تبلت يا گوشي هوشمند هواوي هم بايد پس از قراردادن تصوير يا ويديوي مورد نظر درحالت انتخاب، روي دکمه سه نقطه عمودي تحت عنوان More که در بخش پاييني و سمت راست صفحه قرار دارد، ضربه زده و گزينه Move to Safe را لمس کنند. درصورت فعال‌نبودن قابليت گاوصندوق يا Safe، بايد دکمه ENABLE موجود در کادر محاوره‌اي ظاهرشده را لمس کنيد. درنهايت بعد از انتخاب حافظه مورد نظر براي استفاده به‌عنوان گاوصندوق، بايد رمز عبور جديدي متشکل از 6 تا 16 کاراکتر ترکيب‌شده از اعداد و حروف را به سيستم معرفي کرده و روي دکمه DONE ضربه بزنيد تا داده مورد نظر به فايل امن منتقل شود.
IOS
بدون شک سيستم فايل iOS بسيار محافظه‌کارانه و محدودتر از سيستم عامل اندرويد است؛ بنابراين بسيار بعيد است که فايل‌هاي متفرقه‌اي به جز تصاوير و ويديو را به صورت پراکنده در داخل سيستم‌عامل اپل مشاهده کنيد. نرم‌افزار Files جديد اپل فايل‌هاي درايو آي‌کلاد کاربران را به صورت مجزا نمايش مي‌دهد؛ اما متاسفانه هيچ گزينه‌اي براي مخفي‌کردن آن‌ها وجود ندارد. با اين حال هنوز مي‌توانيد با استفاده از نرم‌افزار Photos سيستم‌عامل iOS، اقدام به مخفي‌کردن تصاوير و ويديو‌هاي شخصي خود بکنيد تا از چشمان افراد کنجکاو دور باشند. فايلي را که قصد مخفي‌کردن آن را داريد، باز کرده و در ادامه روي دکمه هم‌رساني (Share) واقع در گوشه پاييني سمت چپ ضربه بزنيد. درنهايت بعد از لمس گزينه Hide، فايل تصويري مورد نظر از بخش‌هاي Years، Moments و Collections حذف خواهد شد.
يکي ديگر از گزينه‌ها اين است که تصاوير مورد نظر را داخل نرم‌افزار Notes قرار دهيد. متاسفانه اين روش براي فايل‌هاي ويديويي قابل استفاده نخواهد بود، براي اين منظور ابتدا بايد رمز عبوري متشکل از 8 تا 16 کاراکتر ترکيب‌شده از اعداد و حروف را در بخش Notes موجود در نرم‌افزار تنظيمات (Settings) سيستم‌عامل iOS معرفي کنيد. در ادامه بايد يادداشت مورد نظر خود را باز کنيد و پس از لمس دکمه هم‌رساني (Share) واقع در گوشه بالايي سمت راست صفحه، گزينه Lock Note را لمس کنيد. براي تکميل فرآيند حتما بايد اقدام به حذف تصاوير اصلي موجود در نرم‌افزار فوتوز بکنيد.
بک‌آپ‌گرفتن از پيامک‌هادر اندرويد
با اين‌که رشد اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان و رواج استفاده از آن‌ها موجب کاهش استفاده از سيستم پيامک شده است؛ اما همواره پيامک‌هايي وجود دارند که ارزش ذخيره‌شدن دارند؛ مثلا ممکن است بخواهيد پيامک خاصي را به دليل خاطره‌انگيزبودن آن نگه داريد يا پيامک‌هاي دريافتي از بانک‌ها را جهت اشراف به دخل و خرج خود ذخيره کنيد.
در اندرويد 8.1، به‌طور پيش‌فرض امکان بازگرداني داده‌ها، شامل پيامک‌ها وجود دارد. متاسفانه حق انتخاب درخصوص اين‌که کدام آيتم از داده‌هاي بک‌آپ‌گيري‌شده بازگرداني شوند، وجود ندارد؛ اما درصورت تمايل به استفاده از اين گزينه در اندرويد 8.1 بعد از اتمام تنظيمات اوليه و بعد از بالاآمدن دستگاه براي نخستين‌بار به قسمت تنظيمات رفته و روي اولين گزينه يعني Finish Setting up بزنيد تا مجددا وارد صفحه‌اي مشابه صفحه تنظيمات اوليه شويد. در اين مرحله مي‌توانيد پيامک‌هايي که قبلا از آن‌ها بک آپ گرفته‌ايد، بازگرداني کنيد.
اگر مي‌خواهيد پيامک‌هاي خود را جايي غير از حافظه گوشي خود ذخيره کنيد، + SMS Backup مي‌تواند انتخاب مناسبي براي شما باشد. اين اپليکيشن متن‌باز اس‌ام‌اس‌ها، ام‌ام‌اس‌ها و تاريخچه تماس‌هاي شما را به صورت خودکار در حساب جيميل شما ذخيره مي‌کند. پيامک‌هاي شما در جيميل با برچسب SMS و در قالب يک گفت‌وگوي ايميلي ذخيره مي‌شوند تا از هرجايي و توسط هر دستگاهي قابل دسترسي باشند. اپليکيشن اس‌ام‌اس بکاپ پلاس رايگان است و روند راه‌اندازي تنظيم برنامه کاملا
ساده است.
اقدامات قبل از فروش گوشي قديمي
چطور مي‌توان گوشي قديمي که احتمالا حاوي اطلاعات شخصي و محرمانه، سلفي‌هايي که دوست نداريد هيچ‌گاه ديده شوند و... است را به يک غريبه فروخت؟
آيفون
دارندگان گوشي‌هاي آيفون براي حذف تمام اطلاعات خود کار چنداني پيش‌رو ندارند. ابتدا بايد اتصال گوشي خود را با ساعت اپل قطع کنيد که هنگام اتصال گوشي جديد دچار مشکل نشويد. سپس بايد اقدام به تهيه پشتيبان از تمام اطلاعات خود کنيد. مرحله بعد خارج‌شدن از آي‌کلود است. به‌منظور اين کار، کافي است در بخش تنظيمات گوشي روي آي‌کلود تپ کرده، صفحه را به پايين کشيده و روي (Sign Out) کليک کنيد. بعد از وارد کردن اپل‌آيدي خود و گذرواژه، گزينه Turn Off را انتخاب کنيد. براي پاک‌کردن تمام داده‌هاي ذخيره‌شده در گوشي به صفحه اول تنظيمات بازگرديد. با وارد شدن به بخش General، انتخاب Reset و سپس Erase All Content and Setting همه داده‌ها را
پاک کنيد.
اندرويد
انجام کار در گوشي‌هاي اندرويدي تا حدودي متفاوت است. اگر گوشي جديد شما نيز داراي سيستم عامل اندرويد است، ابتدا بايد براي همگام‌سازي حساب کاربري خود و برنامه‌هاي گوشي اقدام کنيد. بدين منظور به تنظيمات برويد. در قسمت Users and Accounts روي گزينه Sync کليک کنيد. سپس از تمامي اطلاعات پشتيبان بگيريد. براي اين کار دوباره به تنظيمات رفته و بعد از فشردن System و Back Up گزينه Back Up to Google Drive را فعال کنيد. اين‌گونه مطمئن خواهيد بود که همه اطلاعات تا انتقال به گوشي جديد حفاظت مي‌شود و ايمن خواهند بود. اکنون که همه اطلاعات را ايمن کرده‌ا‌يد، زمان پاک کردن داده‌هاي ذخيره شده روي حافظه گوشي است. به تنظيمات برويد و از بخش تنظيمات سيستم گزينه Reset را انتخاب کنيد. آخرين کار باقيمانده براي خلاص‌شدن از همه اطلاعات کليک روي Factory Data Reset خواهد بود.
بدون باز کردن قفل راهتان را پيدا کنيد
اگر نياز به استفاده از مسيريابي گوگل در گوشي آيفون خود داريد، اما بازکردن قفل صفحه و اجراي برنامه گوگل مپ براي شما وقت‌گير است، با يک ابزارک کاربردي، ميانبر بزنيد!
ويجت يا ابزارک گوگل مپ براي صفحه نمايش قفل آيفون مي‌تواند يک ميانبر عالي محسوب شود و کاربران مي‌توانند از اين برنامه بدون باز کردن قفل صفحه به‌راحتي استفاده کنند. شما مي‌توانيد بدون باز کردن قفل گوشي از صفحه ابزارک‌هاي آيفون استفاده کنيد تا امکان دسترسي به راهنمايي‌هاي مسيريابي را بدون
باز کردن هيچ پنجره‌اي داشته باشيد. کاربران آيفون براي ايجاد اين ابزارک اختصاصي بايد چند مرحله ساده را که در ادامه توضيح مي‌دهيم، دنبال کنند:
مرحله اول: اول از همه، کاربران بايد انگشت خود را روي صفحه اصلي آيفون، که درحال قفل است، به سمت چپ بکشند. بعد از اين مرحله، شما مي‌توانيد نمايشگر را با تمام ابزارک‌هاي نصب‌شده موجود، مشاهده کنيد.
مرحله دوم: حالا، براي افزودن ابزارک نقشه گوگل، بايد انگشت خود را به سمت پايين بکشيد و کليد Edit يا ويرايش را پيدا کنيد. اين گزينه در قسمت پايين تمام ابزارک‌هاي نصب‌شده قرار دارد.
مرحله سوم: بعد از کليک کردن روي کليد ويرايش، صفحه نمايش جديدي را مشاهده خواهيد کرد که حاوي تمام ابزارک‌هاي موجود است. اکنون مي‌توانيد به سمت پايين برويد و ابزارک مسيريابي گوگل را
پيدا کنيد.
مرحله چهارم: در اين مرحله، روي علامت سبزرنگ Add (افزودن) بزنيد تا ابزارک مسيريابي گوگل (Google Directions) به نماي Today در صفحه ابزارک‌هاي شما اضافه شود. از حالا به بعد، کاربران مي‌توانند مسير‌ها و زمان تقريبي براي مکان‌هاي جست‌وجو شده در نقشه گوگل را بدون بازکردن قفل صفحه نمايش آيفون چک کنند.
ماجراي پُربودن فضا در اندرويدي‌ها
بيشتر گوشي‌هاي اندرويد با گذشت زمان با خطاي کمبود فضاي ذخيره‌سازي قابل دسترس مواجه مي‌شوند. مي‌خواهيم اين خطا را رفع کنيم. با وجود اين‌که ممکن است فضاي ذخيره‌سازي زيادي در کارت SD گوشي هوشمند خود داشته باشيد، اما با گذشت زمان، سيستم عامل اندرويد از دانلود نرم‌افزار‌هاي جديد به دليل پر شدن حافظه گوشي هوشمند سر باز مي‌زند.
بهتر است اطلاعات حافظه داخلي گوشي هوشمند خود را طبقه‌بندي کنيد. با اين‌حال، اگر به‌طور مطلق خواستار حفظ همه اطلاعات خود هستيد، مي‌توانيد با استفاده از گزينه move، موسيقي‌ها، فيلم‌ها، تصاوير، اسناد مهم و... خود را به حافظه کارت SD منتقل کنيد. همچنين براي بهره‌مندي از فضاي ذخيره‌سازي بيشتر در حافظه داخلي گوشي مي‌توانيد به استفاده از فضا‌هاي ابري مانند گوگل درايو، دراپ‌باکس و موارد مشابه ديگر هم فکر کنيد. به‌علاوه، براي اين‌که از تجمع فايل‌هاي موسيقي در دستگاه هوشمند خود جلوگيري کنيد، مي‌توانيد از خدمات استريم موسيقي مانند اسپاتيفاي بهره ببريد. با وجود اين، نمي‌توان در همه دستگاه‌هاي هوشمند داده‌هاي کاربر را به‌راحتي به يک کارت اس‌دي منتقل کرد.
شما همچنين مي‌توانيد براي آزاد کردن حافظه اقدام به حذف نرم‌افزار‌هاي حجيمي که به اصطلاح فرنگي، bloatware ناميده مي‌شود، کنيد. گاهي اوقات به علت وجود پارتيشن‌هايي در حافظه داخلي، به نظر مي‌رسد فضاي خالي در دسترس براي نصب نرم‌افزار‌ها وجود دارد، اما اين پارتيشن براي فايل‌ها و نرم‌افزار‌هايي که عملکرد سيستم وابسته به آنهاست، اختصاص دارد.

نظر شما