شناسهٔ خبر: 32918550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

فوت و فن پرورش بیبی کرن (ذرت کوچک) در خانه

پرورش بیبی کرن‌های خوشمزه در آن خانه آنقدر آسان است که هر کسی هر چقدر هم که زمان آزاد کمی داشته باشد، می‌تواند آن را انجام دهد.

صاحب‌خبر -

فوت و فن پرورش بیبی کرن (ذرت کوچک) در خانه

حتی اگر فضایی کوچک در خانه دارید، باز هم می‌توانید این گیاه را پرورش دهید. اگر باغچه دارید می‌توانید بیبی کرن را در باغچه بکارید. در غیر این صورت می‌توانید گیاه را در گلدانی بزرگ بکارید و در بالکن یا حتی درون خانه قرار دهید. البته در صورتی که می‌خواهید بیبی کرن‌تان را درون خانه پرورش دهید باید فضایی با گردش هوای مناسب برایش فراهم کنید.

جوانه زنی بیبی کرن
بیبی کرن ذرت معمولی نیست که پیش از رسیدن کامل چیده شده باشد؛ این گیاه یک گونه دیگر از گیاه ذرت است که در حالت بلوغ و رسیدن کامل به این اندازه است.

برای شروع و کاشت دانه بیبی کرن هم می‌توانید دانه‌ها را درون سینی کاشت بکارید و هم می‌شود از گلدان‌های کوچک استفاده کنید. از هر چیزی که برای کاشت استفاده می‌کنید باید این نکته را به یاد داشته باشید که گلدان به صورتی باشد که بعدا گیاهان جوان را بتوان به راحتی از داخل آن بیرون آورد بدون اینکه به ریشه آنها آسیب وارد شود.

برای کاشتن بذرها از خاک جوانه زنی یا هر خاک سبک و بدون مواد غذایی استفاده کنید. مخلوط پرلیت و کوکوپیت هم گزینه خوبی است. کیفیت خاک باید خوب باشد. همچنین باید دقت کنید که خاک استریل و تمیز باشد و حاوی عوامل بیماری‌زا نباشد تا بذرها در درون خاک نپوسند.

اگر از قدرت جوانه زنی‌ بذرهایی که تهیه کرده اید مطمئن نیستید در هر گلدان دور بذر بکارید تا اگر یکی از آنها جوانه نزد دیگری جوانه زند. اگر هر دو بذر جوانه زدند و هر دو جوانه‌هایی سالم داشتند، دومین بذری که جوانه زده است را به گلدان دیگری منتقل کنید.

درست مانند همه بذرهای دیگر، بذر بیبی کرن هم برای جوانه زنی به رطوبت و گرما نیاز دارد پس بعد از کاشت دانه در اوایل یا اواسط بهار، گلدان را در لبه یک پنجره جنوبی قرار دهید و خاک آن را همواره مرطوب نگه دارید. حتی می‌توانید گلدان را در جایی قرار دهید که از کف گرما دریافت کند.

بذر بیبی کرن خیلی زود جوانه می‌زند و رشد می‌کند پس بعد از چند روز باید سر جوانه‌ها را ببینید. بعد از چند هفته سینی کاشت بذرتان پر از گیاهچه‌های تر و تازه و زیبا می‌شود!

مراقبت از گیاهچه بیبی کرن و انتقال به باغچه یا گلدان اصلی
مهم‌ترین چیزی که باید در هنگام پرورش بیبی کرن به یاد داشته باشید آن است که این گیاه عاشق گرما و نور است. پس بعد از جوانه زدن بذرها، سینی گیاهچه‌ها را در مکانی پر نور و گرم قرار دهید. در چنین شرایطی گیاهچه‌ها به سرعت رشد می‌کنند. بعد از اینکه گیاهچه‌ها به ارتفاع ۱۰ سانتی متر رسیدند زمان انتقال آنها به جای اصلی‌شان است.

کاشت بیبی کرن در بیرون از خانه
بگذارید همین حالا خیال‌تان را از یک بابت راحت کنم! بر خلاف ذرت معمولی که برای داشتن میوه‌هایی آبدار و شیری نیاز به گرده افشانی شدن دارد، بیبی کرن بدون گرده افشانی هم میوه‌های خوشمزه‌اش را تولید می‌کند پس نیاز نیست به فکر گرده افشانی‌اش باشید.

بیبی کرن‌هاتان را در هر جایی که دلتان بخواهد می‌توانید بکارید البته به شرط آنکه آفتاب کامل داشته باشد. اگر بذرها را در گلدانی کاشته باشید که بتوان گیاهچه را به راحتی از داخل آن درآورد دیگر مشکلی ندارید. در خاک باغچه یا گلدانی که می‌خواهید بیبی کرن را در آن بکارید حفره‌ای کوچک ایجاد کنید، به راحتی گیاهچه‌ها را از سینی کشت یا گلدان در آورید، به سیستم ریشه‌ای سالم و جذاب‌شان نگاه کنید و آنها را در حفره‌ای که در خاک ایجاد کرده اید بکارید و اگر ریشه ای بیرون از خاک مانده روی آن خاک بریزید و بیبی کرن‌های کوچک‌تان را به خوبی آبیاری کنید به طوری که عمق زیادی از خاک خیس شود.

بیبی کرن‌ها باید در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری از هم کاشته شده باشند. آنها نهایتا تا ۱۵۰ سانتی متر یا بلندتر از این، خواهند شد. بعد از کاشت در جای اصلی‌شان، گیاهان، نگهداری خیلی کمی نیاز دارند. ممکن است گیاه‌ جوان‌تان توسط حلزون‌ها یا دیگر آفات نرم تن مورد حمله قرار بگیرد چون برگ‌های گیاه در این مرحله ترد و آبدار هستند اما رفته رفته با بالاتر رفتن سن گیاه برگ‌ها سخت‌تر می‌شوند و آفات علاقه‌شان را به بیبی کرن‌تان از دست می‌دهند! اگر مشکل آفت در گیاه‌تان جدی نیست از آفت کش‌ها استفاده نکنید و در غیر این صورت سعی کنید تا حد امکان از آفتکش‌های ارگانیک استفاده کنید. در آب و هوای گرم گیاه‌تان را منظم آبیاری کنید. اگر می‌خواهید می‌توانید از کودی ارگانیک برای تغذیه گیاه استفاده کنید اما در صورتی که خاک‌تان غنی از مواد غذایی است کود دهی الزامی ندارد.

برداشت محصول بیبی کرن
تنها مورد سخت در پرورش بیبی کرن برداشت محصول آن است چرا که باید زمان بندی‌تان دقیق باشد و بدانید دقیقا کی آن را برداشت کنید. اگر بیبی کرن را بیش از اندازه روی گیاه نگه دارید اندازه‌اش بزرگ‌تر نمی‌شود و فقط به بیبی کرنی سفت و بدمزه تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که باید مراقب باشید تا زحمت‌تان هدر نرود و بیبی کرن‌های ترد بخورید.

همینطور که فصل تابستان می‌گذرد، گیاه بیبی کرن‌تان که دارد به سرعت رشد می‌کند بیبی کرن‌هایی کوچک تولید می‌کند. حسابی حواس‌تان به این کرن‌ها باشد و زمانی که طول‌شان در حدود ۱۵ سانتی متر شد بچینیدشان (نباید بیش از ۲۰ سانتی متر درازا پیدا کنند).

برای چیدن کرن‌ها سر آنها را بگیرید و به آرامی به سمت پایین خم‌شان کنید تا بدون هیچ له شدنی از شاخه کنده شوند. ممکن است در هنگام چیدن کرن‌ها چند عدد از برگ‌های گیاه‌تان را هم بکنید، اشکالی ندارد. وقتی برگ‌های رویی کرن را جدا می‌کنید و به میوه می‌رسید از تراکم دانه‌ها و آبدار بودن کرن‌تان شگفت زده می‌شوید!


 
منبع: فوت و فن 

نظر شما