شناسهٔ خبر: 32918507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگاهي به روز ملي ارتباطات و روابط عمومي از آغاز

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-در حاشيه مراسم معرفي برترين‌هاي روابط عمومي در سال 1378، سال 1379 از سوي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ به نام «سال روابط عمومي» ناميده شد.
 

براي اولين بار و پيش از همه، شرکت سابق نفت ايران و انگليس تا سال 1330 يک دفتر اطلاعات و مطبوعات داشت که رابط بين اين شرکت و مطبوعات بود.

پس از ملي شدن صنعت نفت دفتري تحت همين عنوان در شرکت ملي نفت ايران تأسيس شد و عنوان همين دفتر بود که بعدها به روابط عمومي تبديل شد.

اگر مبناي شکل گرفتن انديشه‌هاي روابط عمومي را همان سال 1330 قرار دهيم، اين تشکل حرفه‌اي 56 سال انتظار کشيد تا در سال 1386 «اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط‌ عمومي» به همت شوراي اطلاع‌رساني دولت برگزار شد و اين روز در بين اهالي روابط عمومي «روز روابط عمومي» نام گرفت.

نامگذاري روزي به نام «روز روابط عمومي» در قالب روز ارتباطات و روابط عمومي موضوعي خلق‌الساعه و بدون پيشينه نبود.

در حاشيه مراسم معرفي برترين‌هاي روابط عمومي در سال 1378، سال 1379 از سوي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به نام «سال روابط عمومي» ناميده شد.

در سال 1382 مهدي باقريان، مدير وقت روابط عمومي دانشگاه خواجه نصير طوسي در يادداشتي با عنوان «تراژدي روابط عمومي ايران» پيشنهاد کرد روزي به نام «روز روابط عمومي» تعيين شود.

در «اولين کنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران» که از سوي مؤسسه کارگزار روابط عمومي برگزار شد و در بند 3 قطعنامه پاياني اين کنفرانس پيشنهاد شد، براي ارج‌گذاري و اعتلاي نام و جايگاه حرفه‌اي روابط عمومي، روزي به نام «روز روابط عمومي» نامگذاري شود.

طرح نامگذاري، يک روز در تقويم کشور با نام «روابط عمومي» که از سوي انجمن روابط عمومي استان کرمان به شوراي فرهنگ عمومي استان پيشنهاد شده بود مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد جهت طرح در جلسه شوراي فرهنگ عمومي کشور به اين شورا ارسال شود.

در سال 1385 و همزمان با برگزاري «سومين کنفرانس روابط عمومي ايران» مؤسسه کارگزار روابط عمومي در نظر داشت با تدارک برنامه‌هايي مفصل هفته روابط عمومي را برگزار کند و ويژه‌نامه‌اي هم در اين زمينه منتشر شد، اما با توجه به نامه اداره کل تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موضوع مسکوت ماند.

انجمن روابط عمومي، مؤسسه آرمان روابط عمومي و دبيرخانه همايش ملي روابط عمومي الکترونيک نيز در سال 1385 نامگذاري چنين روزي را در برنامه‌ها و همايش‌هاي خود مطرح کردند و پس از رايزني‌هاي مختلف و مشورت با صاحبنظران و کارشناسان روز 27 ارديبهشت با نام روز «ارتباطات و روابط عمومي» نام گرفت.

در روز 27/12/1384 و آخرين روزهاي اين سال، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به پيشنهاد مديرکل دفتر تبليغات و اطلاع رساني طي درخواستي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا با عنايت به لزوم توجه خاص به روابط عمومي در کشور و ضرورت توجه به اين مقوله از طريق نامگذاري يک روز خاص به اين نام، روزي به نام روز روابط عمومي نامگذاري شود. وي در اين نامه به پيگيري‌ها و پيشنهادات انجمن‌ها و مؤسسات فعال روابط عمومي در اين خصوص اشاره کرده بود و دلايل برجسته نامگذاري اين روز را اينگونه اعلام کرده بود:


ـ برجسته‌ سازي روابط عمومي در سطح افکار عمومي
ـ تبيين ضرورت توجه به مقوله روابط عمومي در سطح مديران ارشد و ارتقاي ديدگاه آن‌ها در اين خصوص.
ـ تجميع مراسم مختلف گرامي‌داشت روابط عمومي در يک روز معين
ـ جلوگيري از کنترل روابط اجتماعي و ضعف اخلاق اجتماعي در سطح کشور

در پاسخ به اين درخواست مدير کل دبيرخانه شوراي فرهنگي عمومي طي نامه‌ شماره 1555/الف مورخ 19/9/85 اعلام کرد: در خصوص پيشنهاد نامگذاري يک روز به عنوان «روز روابط عمومي» برابر مصوبه جلسه 590 مورخ 28/6/85 شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز 27 ارديبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومي» تعيين و اعلام مي‌گردد.

پس از آن در تاريخ 2/10/85 مدير کل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد: نامگذاري روز 27 ارديبهشت به عنوان روز روابط عمومي نشان از اهتمام جدي مسؤولان نسبت به اهميت و کارکرد نهاد روابط عمومي دارد و اميدواريم دست‌اندرکاران روابط عمومي کشور نيز با حضور مؤثر خود در نظام اطلاع‌رساني کشور، در راستاي پيشبرد اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و تحقق برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور به ايفاي نقش خود بپردازند.

روز جهاني روابط عمومي
مؤسسه کارگزار روابط عمومي با انتشار فراخواني در سال 1386 و همزمان با برگزاري «روز روابط عمومي» از همه انديشمندان، صاحبنظران، مديران و کارشناسان حوزه ارتباطات و روابط عمومي در داخل و خارج کشور خواست، نظرات خود را براي ثبت روز جهاني روابط عمومي به اين مؤسسه اعلام کنند. اين فراخوان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و آنان نيز اين پيشنهاد را نظر فوق‌العاده‌اي خواندند که مي‌تواند تمامي اعضاي اين جامعه بزرگ را در سرتاسر جهان به هم نزديک کند و آنها را قادر سازد که فرهنگ‌ها و ديدگاه‌هاي يکديگر را در مورد مسايل مختلف بدانند و با باز کردن کانال کار جديد ارتباطي، جايگاهي براي بحث‌ها و گفت وگوهاي سالم و مؤثر فراهم نمايند. آنها تأکيد کرده بودند که «نامگذاري روز جهاني روابط عمومي» باعث ايجاد روابط برادرانه و تفاهم ميان جوامع مختلف خواهد شد.

نگاهي به گذشته:
روز روابط عمومي: بزرگداشت روز روابط عمومي در صبح روز 14 سپتامبر 2005 ميلادي با صرف صبحانه بزرگان و حضور جيمز آرنولد APR و عضو انجمن روابط عمومي آمريکا (PRSA) آغاز شد. جمعي از کارگزاران برگزيده (با سابقه اي بيش از 16 سال) اين شانس را داشتند تا از نظرات يک متخصص معتبر و سخنران ارشد روز روابط عمومي بهره ببرند.

نامه اي از برگزارکننده روز روابط عمومي در سال 2005
خدا را شکر مي کنم که من موهايم را رنگ مي کنم وگرنه چند تار سفيد بيشتر روي موهاي ژوليده ام بود. برنامه ريزي روز روابط عمومي سال 2005 تجربه پرشور و شوق بود. مملو از اولين ها- اولين باري که، اولين حضور جيمز آرنولد، APR، و اعضاء PRSA (روابط عمومي آمريکاي جنوبي) در هوستون (Houston)، اولين باري که ما يک جلسه محلي PRSA برگزار کرديم و اولين حمله قلبي من (شوخي کردم.)

روز روابط عمومي سال 2005 کنتر از دو هفته پس از حادثه کاترينا و هجوم هزاران آواره به هوستون، برگزار شد. تقريبا تمام کارگزاران روابط عمومي که من مي شناختم، دو برابر وظايف خود، بدون ساعت ناهاري کار مي کردند و تعطيلات هفته بسياري را اضافه کاري مي ايستادند. در اين شرايط، سوزان ريچاردسون و من نفس هايمان را در سينه حبس کرده بوديم. در ذهن ما يک پرسش وجود داشت: آيا کسي مي توانست در اين مراسم شرکت کند؟

بيش از 200 کارگزار روابط عمومي در اين مراسم حضور يافتند. با توجه به آن تندباد کاترينا!

همانند هر کار گروهي، روز روابط عمومي در سال 2005، بدون تلاش هاي بي وقفه و جانفشاني اعضاء کميته و دانشجويان، برگزار نمي شد.

بدون کمک هاي زيربنايي آن ها، روز روابط عمومي وجود نمي داشت.

البته تشکر مخصوص براي حاميان مالي (اسپانسر) ما است که بيشترشان در طول سال ها همواره حامي روابط عمومي بودند.

اعضاي اصلي هيات روابط عمومي روز روابط عمومي در سال 2005 که براي دومين سال پياپي در اين هيات حضور داشتند، ميزبان يک سالن پر از حضار بودند. اين برنامه که توسط گروه متخصصين جديد روابط عمومي هوستون (PRSA Houston`s New Professionals) پشتيباني مالي مي شد، اين افراد را در هيات خود داشت: تري لارسون (اندبريج انرژي)، جف براون (آمرمن اکسپرينس)، کيمبرلي کامپل (SPACEHAB)، و برنادوت موريس (بلک پي آر واير/ ارتباطات سانشاين). فيل مورابيتو (Phil Morabito)، موسس ارتباطات پيرپونت هوستون، رياست جلسه را بر عهده داشت. هيات يک ساعت اول را به پرسش و پاسخ اختصاص داد و ديدگاه هاي شخصي درباره موضوعاتي همانند نحوه نفوذ در صنايع و اشتباهات رايج روابط عمومي مطرح شد.

در مجموع، بيش از 200 متخصص ارتباطات در بزرگداشت روز روابط عمومي سال 2005 شرکت کردند. با توجه به اين که اين همايش کمي بعد از حادثه کاترينا (کمتر از دو هفته) برگزار شد و تعهد و تلاش کارگزاران روابط عمومي، اين همايش يک شاهکار واقعي محسوب مي شود. از شما و تمام کساني که در اين همايش حضور داشتند تشکر مي نمايم.

13 سپتامبر را به خاطر بسپاريد
مراسم بزرگداشت روز روابط عمومي انجمن روابط عمومي آمريکا بخش هوستون، 13 سپتامبر 2007 برگزار مي شود.

همچنين روز روابط عمومي کالج يا دانشگاه از ديگر برنامه هايي است که در ايالات متحده برگزار مي شود.

هفته روابط عمومي در روماني
در سال 2003، براي نخستين بار هفته روابط عمومي در روماني گرامي داشته شد.

با برگزاري اين هفته، به طور مسلم بعضي مسايل مربوط به روابط عمومي بهبود مي يابد اما بايد در نظر داشت که اين مراسم براي نخستين بار بود که در روماني برگزار مي شد. گالا را مي توان با ديگر موارد مشابه آن در کشورهايي نظير آلمان، انگلستان، اتريش و ديگر کشورها مقايسه کرد.

برگزاري اين مراسم در واقع فعاليتي بود براي کمک به بهبود شماي کلي حرفه و صنعت روابط عمومي.

هدف از آن، افزايش درک بهتر نسبت به ارتباطات حرفه اي در سطح بين المللي است که افراد شاغل در حرفه روابط عمومي از روماني را با ساير همکاران شان در ديگر نقاط جهان مرتبط سازد.

سال روابط عمومي در مالزي
به دليل اهميتي که روابط عمومي در کشور مالزي و توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي دارد سال 2007 در مالزي سال روابط عمومي نامگذاري شده است. در اين زمينه کتاب هاي متعددي در مالزي چاپ شده که نشانگر جايگاه روابط عمومي در اين کشور مي باشد.

اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط عمومي
اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط عمومي در روز پنج‌شنبه 27 ارديبهشت ماه 1386 در سالن کنفرانس سران کشورهاي اسلامي برگزار شد.

در اين همايش دکتر احمدي‌نژاد سخنراني کرد. رييس‌جمهور، برقراري ارتباط با مردم و ايجاد اعتماد بين مردم و دستگاه هاي اجرايي را «مهم‌ترين هنر روابط عمومي» دانست و گفت: «روابط عمومي‌ها بايد برقرار کننده ارتباط مردم با دستگاه هاي مسئول باشند». وي تأکيد کرد ما مردم را رقيب و مشتري نمي‌دانيم؛ مردم صاحب و مالک کشور هستند و هدف روابط عمومي از نظر ما جلب اعتماد و همکاري و مشارکت مردم براي ساختن کشور است.

همچنين در اين همايش دکتر غلامعلي حداد عادل- رييس وقت مجلس شوراي اسلامي- ارتباطات قوي را از مؤلفه‌هاي قدرتمندي يک کشور دانست و بر تقويت روابط‌ عمومي‌ها در کشور تأکيد کرد.

در اين همايش همچنين تمبر يادبود روز ملي ارتباطات و روابط عمومي با حضور رييس‌جمهور و وزراي صنايع و معادن، مسکن و شهرسازي و سخنگو و رييس شوراي اطلاع‌رساني دولت رونمايي شد.

همچنين آيين‌نامه بزرگداشت «روز روابط عمومي و روابط عمومي» در 5 فصل و 11 ماده از سوي دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت در مورخه 13/12/1385 تصويب و ابلاغ شد؛ و اينگونه روابط عمومي پس از 56 سال، روزي را به نام خودش ثبت کرد.


امکان اخذ شناسه برخط شهاب در شعب بانک ملي ايران
در راستاي اجراي قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشويي و الزامات ناظر بر لزوم شناسايي دقيق مشتريان و بنابر مفاد بخشنامه اخير بانک مرکزي و تاکيدات به عمل آمده در اين خصوص، بانک ها از ارائه خدمات به حساب هاي فاقد شناسه شهاب منع شده اند.

به گزارش روابط عمومي بانک ملي ايران، آن گروه از مشترياني که به دليل فقدان احراز هويت کامل و عدم تخصيص شناسه شهاب، حساب هايشان مسدود شده است، ضرورت دارد در اسرع وقت به شعب افتتاح کننده حساب خود مراجعه و ضمن ارائه مستندات و مدارک هويتي خود، نسبت به تکميل و اخذ شناسه شهاب اقدام کنند.

بديهي است از تاريخ اول تير ماه امسال انجام اين امر، علاوه بر مراجعه به شعب ذيربط، مستلزم طي تشريفات و صرف زمان و مراحل بيشتري خواهد بود.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
 

 

نظر شما