شناسهٔ خبر: 32918498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

معاون رئیس‌جمهوری: دولت موافق استانی‌شدن انتخابات است

صاحب‌خبر -
 

دولت با طرح استانی شدن انتخابات موافق است و در صورت تبدیل این طرح به قانون، تلاش خود را برای اجرای کامل آن به کار خواهد بست.

این مطلب را حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران اعلام کرد و با اشاره به اینکه لایحه اصلاح قانون انتخابات هم که توسط دولت به مجلس ارائه شده، از جامعیت بالا و غنای کارشناسی خوبی برخوردار است، گفت: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این بود که این لایحه در دستور کار قرار گیرد که به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس به قرار گرفتن طرح استانی شدن در دستور کار مجلس رای موافق دادند. مجلس این طرح را بررسی و مصوب کرد و این طرح در ادامه فرآیند بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

بازسازی زیرساخت های جاده ای تخریب شده در امسال وزیر راه و شهرسازی هم در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگار ما اعلام کرد:تمام زیرساخت های جاده ای تخریب شده در سیل اخیر تا پایان امسال بازسازی می شوند و به بهره‌برداری خواهند رسید.

مهندس محمد اسلامی افزود: سیل اخیر بیش از ۱۲ هزار و۸۰۰ کیلومتر از راهها و زیرساخت های جاده ای غرب و جنوب کشور را تخریب کرده که تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از آنها بازسازی شده اند.

وی ادامه داد: به شرط ادامه روند تخصیص اعتبارات تمامی زیرساخت های تخریب شده به جز جاده قدیم پلدختر که نیاز به بازطراحی دارد، تا پایان امسال بازسازی خواهند شد.

خبر دیگری در همین رابطه حاکیست دکتر خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل دیروز به خبرنگاران گفت: همه قطعات آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ??? کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

این آزادراه با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در چهار قطعه در حال ساخت است که سومین پروژه بزرگ و مهمترین پروژه آزاد راهی کشور محسوب می شود.

گزارش خبرنگار ما حاکیست: قطعه ۴ این آزاد راه حدفاصل چرمشهر تا آزادراه تهران – قم تا سه ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

نرخ ارز در بازار آزاد کاهش می یابد

دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم دیروز پس از خاتمه جلسه دولت به خبرنگاران گفت: نرخ‌های فعلی ارز پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کند؛ بنابر این بهتر است مردم عادی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند.

وی با اشاره به اینکه این نرخ تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است، اشراف کامل بر متغیرهای اقتصادی و ذخایر ارزی را مردود تاکید قرار داد و گفت: وضعمان از نظر ذخیره اسکناس بسیار خوب است، اما متاسفانه متغیرهای سیاسی روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد که اصلا مبنای اقتصادی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: من ‌نمی‌توانم بگویم نرخ ارز در آینده چه رقمی خواهد شد ولی قطعا این نرخ‌ها ارزش ذاتی پول ما نیست.

مقابله ریشه ای با فساد اقتصادی آغاز شد

دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری هم با اشاره به تصویب لایحه جامع شفافیت در جلسه اخیر هیات دولت گفت:هدف از تصویب این طرح مقابله ریشه‌ای با فساد است و با اجرای آن دسترسی حداکثری مردم به اطلاعات تامین شده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم بیشتر می‌شود.

وی درباره محورهای لایحه جامع شفافیت توضیح داد: در مرحله اول مردم حق دارند در مورد آنچه که به اداره امور عمومی مربوط می‌شود، به خصوص بیت المال اطلاع داشته باشند. در محور دوم هر شهروند حق دارد به مسائل مربوط به خودش یعنی تصمیم گیری‌هایی که درباره او می‌شود دسترسی داشته باشد و در سومین محور، همه دستگاه‌ها موظف هستند از حریم خصوصی اشخاص و اطلاعات آن‌ها محافظت کنند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با اشاره به نگاه جامع لایحه شفافیت اظهار داشت: همه موسسات حاکمیتی در قوه مجریه، مقننه و قضائیه و حتی موسسات خصوصی عهده دار وظایف عمومی تحت شمول این قانون هستند.

وی درباره موسساتی که فعالیت اقتصادی دارند، گفت: تمام این موسسات باید اطلاعات مربوط به املاک، دارایی‌ها و اموالشان را اطلاع‌رسانی عمومی کنند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه قانون، حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را هم شامل می‌شود، اظهار داشت: شورای عالی شفافیت برای نظارت بر اجرای این قانون در نظر گرفته شده که جریان امور را هدایت کند.

وی از مجلس خواست باتوجه به اهمیت و حساسیت موضوع، بررسی این طرح در فوریت قرار گیرد.

اختصاص ۲۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار به واحدهای تولیدی

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از تصویب برنامه اشتغال امسال در کمیسیون تخصصی شورای اشتغال خبر داد و گفت: با تصویب این برنامه توسط رئیس جمهوری، ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای صیانت از اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید به واحدهای تولیدی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همچنین پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی برای صیانت از اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید هم با تصویب این برنامه اختصاص می یابد. همچنین ۲۵ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی استفاده خواهد شد.

پیشنهاد تشکیل معاونت بازرگانی در دولت

دکتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم پس از خاتمه جلسه هیأت دولت با ابراز امیدواری برای تسریع در تصویب لایحه تفکیک وزارت صنعت در مجلس شورای اسلامی، گفت: در صورت عدم تصویب این لایحه، پیشنهاد جدیدی به رئیس جمهوری ارائه شده تا بر اساس آن «معاونت بازرگانی» متشکل از بخش هایی از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت؛ معدن و تجارت تشکیل شود.

به گفته وی، این معاونت با مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی زیر نظر رئیس جمهوری تشکیل می شود تا بازار را اداره کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی گفت: طبیعی است که دولت باید بازار را سر و سامان بدهد، اما در دولت هر فعالیت و اقدامی متولی خود را دارد. بحث تولید محصولات کشاورزی اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت صنعت معدن و تجارت هم به طور ذاتی به دنبال تولید صنعتی است. آنچه این وسط می‌ماند، رهاشدگی بازار است.

وی همچنین درباره ارز ۴۲۰۰ و تصمیم دولت درباره کالابرگ گفت: تصمیم سال گذشته دولت به قوت خود باقی است و مباحث مطرح شده درباره کالا برگ الکترونیک یا روش های دیگر پیشنهاداتی است که سازمان برنامه و بودجه و برخی از دستگاه های دیگر تنظیم کردند. این پیشنهادات در کمیته ای بررسی می شود تا اگر روزی به این نتیجه رسیدیم که بهتر جواب می‌دهد آن را اعمال کنیم.

واعظی اضافه کرد: این پیشنهادات روی میز است و روش های آمادگی است تا اگر در آینده لازم شد استفاده کنیم، اما فعلا سیاستی که دنبال می شود همان ارز ۴۲۰۰ است.

وی درباره موضوع کمبود شکر تصریح کرد: ما در داخل کشور به هیچ وجه مسئله کمبود شکر نداریم اما به دلیل دیرکرد در توزیع آن این وضعیت پیش آمده است. الان در داخل کشور هم شکر وارداتی و هم شکر هایی که در داخل کشور تولید می شوند، وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه در خصوص پیشنهاد ایران برای صادرات ۵ر۱ میلیون بشکه ای نفت به اروپا تصریح کرد: چیزی که در بیانیه و در صحبت های چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهوری بود، این است که تعهدات برجامی طرف مقابل باید اجرایی شود که اگر اجرایی شود، این مطلب هم در آن وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اروپا به ۱۲۰ روز زمان برای نشان دادن تعهدش به اینستکس نیازدارد، خاطرنشان کرد: به نظر من حرف درستی نیست آن چیزی که ثبت شده و سازوکارش مشخص است، اجرایش نباید بیش از یک هفته طول بکشد.

واعظی همچنین گفت: قرار است وزرای خارجه ۳ کشور و اتحادیه اروپا راجع به مساله ایران بحث کنند و مذاکراتی با طرف ایرانی داشته باشند و ما حرفهای مان را آنجا خواهیم زد.

وی با بیان این که اینکه اروپایی ها از ۱۲۰ روز زمان برای اجرایی کردن اینستکس سخن گفته اند، درست نیست،گفت: ما به هیچ وجه (از مهلت ارائه شده) کوتاه نمی آییم و در زمان ۶۰ روز به آنچه که اعلام کردیم اقدام می کنیم که این زمان شروع هم شده است و در ۶۰ روز دوم هم آنچه که در مرحله دوم است، اجرایی خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره سخنان رئیس جمهوری در جمع فعالان سیاسی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ بار درخواست ملاقات کرده و پاسخی داده نشده است، اظهار داشت: آقای رئیس جمهوری این گونه گفت؛ در سفری که به نیویورک رفتم در سه روزی که آنجا بودم از کانال های مختلف ۱۹ بار برای ملاقات تماس گرفته شد که من هم گفتم کسی از برجام خارج شده و میز مذاکره را برهم زده است ابتدا باید به قوانین بین المللی متعهد باشد تا طرف مقابل هم گفته های او را باور کند.

ورود ۳۰ هزار تن کاغذ به کشور؛ بزودی

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به ترخیص ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ از گمرک تا دو هفته آینده، از ورود حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کاغذ به کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با ورود این حجم کاغذ مشکلات نشر کتاب و مطبوعات برطرف خواهد شد.

وی گفت: تولید کشور ما در حوزه کاغذ بسیار کم است. سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که به طور اسمی ۱۷۰ هزار تن تولیدات دارند اما باید گفت تولیدات این کارخانه‌ها در سال ۹۶ حدود حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه نیاز کاغذ ما در سال حدود ۴۰۰ هزار تن است در حالیکه که سهم تولیدات ما بسیار اندک است؛ بنابراین نیاز به واردات داریم و از سویی باید در موضوع خودکفایی از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دادیم. تولیدات کارخانه‌های کاغذ ما بسیار اندک است.

وی در عین حال گفت: سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن نیاز به کاغذ داریم که بخش عمده آن وارداتی است؛ بنابراین در بخش مطبوعات با توجه به تیراژ، حدود ۸۰ تا ۱۰۰هزار تن مورد نیازاست.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیمات اتخاذ شده در دولت درباره کاغذ اشاره کرد و اظهار داشت: در اوایل سال مطرح شد که آیا ما می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ برداشته و به نیمایی تبدیل کنیم؟ که همین بیان طرح، تلاطم‌هایی را در بازار کاغذ ایجاد کرد بنابراین تصمیمات باعث شد کاغذهایی که به گمرکات وارد شده بود ترخیص نشوند.

وی ادامه داد: گفتگوهای مختلفی در دولت با تاکید رهبر معظم انقلاب مطرح شدکه دو مسئله تصمیم گیری از آن بیرون آمده و موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ارز ۴۲۰۰ تومان باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه کاغذهای سال گذشته وارداتی به کشور به بازار نرسید، یادآورشد: سازمان تعزیرات و وزارت فرهنگ کمیته‌ای تشکیل داده و به شکل جدی وارد میدان شدند.

به گفته وی، قرار است مجموعه کسانی که ارز گرفته و کاغذ وارد نکردند یا وارد کرده‌اند اما توزیع آنها مشخص نیست، در این کمیته مورد بررسی قرار گیرند.

محدودیت دوچرخه سواری بانوان غیرقانونی است

دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری هم در واکنش به اقدام اخیر دادستان اصفهان برای اعمال محدودیت دوچرخه سواری بانوان در این استان گفت: همه ما باید تابع قانون باشیم و دوچرخه سواری بانوان منع قانونی ندارد.

وی گفت: حساسیت هایی در مورد پوشش بانوان هنگام دوچرخه سواری وجود دارد که قابل رفع است و نباید اصل دوچرخه سواری بانوان را محدود کرد. خصوصا اینکه دوچرخه وسیله‌ای ارزان قیمت و هماهنگ با محیط زیست است و استفاده از آن کمک فراوانی به کاهش بار ترافیکی شهرها می کند.

نظر شما