شناسهٔ خبر: 32918434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی

توقف برخی تعهدات برجامی ایران از سوی سازمان انرژی اتمی آغاز شد

یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی گفت که توقف برخی تعهدات برجامی براساس دستور شورای عالی امنیت ملی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -


 

یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی گفت: اجرای برنامه‌های مربوط به توقف برخی تعهدات کشور در برجام که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی بر آن تأکید شده آغاز گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: توقف برنامه‌های مربوط به رعایت سقف تولید اورانیوم غنی‌شده و همچنین تولید بدون محدودیت آب سنگین در تأسیسات اراک که در دوره 60 روزه مربوط به گام اول بر انجام آن تأکید گردیده، برنامه‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود.
به گزارش تسنیم، این مقام مسئول که نخواست نام وی اعلام گردد،افزود: طی روزهای جاری برای آگاهی افکار عمومی از اقدامات انجام‌شده، برنامه‌هایی برای بازدید نمایندگان رسانه‌های گروهی از تأسیسات فعال در نطنز و اراک پیش‌بینی شده که به‌زودی اعلام خواهد شد.
گفتنی است شورای عالی امنیت ملی در سالگرد خروج آمریکا از برجام- 18 اردیبهشت- در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت می‌دهد.
در بخشی از بیانیه فوق آمده بود: از این جهت، اعلام ‌می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی‌شده و ذخائر آب سنگین نمی‌داند. به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.
خروج از انفعال
ضرب‌الاجل 60 روزه دولت به کشورهای باقیمانده در برجام و هشدار درخصوص کاهش گام به گام تعهدات برجامی، اگرچه اقدامی دیرهنگام و حداقلی بود، اما به این دلیل که روند منفعلانه پیشین را تغییر داد، واکنش مقامات آمریکایی را در پی داشت.درخواست ترامپ برای تماس مقامات ایرانی با او جهت مذاکره و تاکید بر منتفی بودن گزینه جنگ از سوی مقامات آمریکایی تنها بخشی از نتایج خروج از انفعال است.
هراس رژیم صهیونیستی
ضرب‌الاجل 60 روزه دولت به کشورهای باقیمانده در برجام و هشدار درخصوص کاهش گام به گام تعهدات برجامی،هراس و عصبانیت رژیم صهیونیستی را نیز در برداشت.
در همین رابطه در روزهای گذشته پایگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به نگرانی صهیونیست‌ها از خروج ایران از برجام ‌اشاره کرد و نوشت که منابع اطلاعاتی اسرائیل پیش از این ابراز نگرانی‌کرده بودند که احتمالاً ایران با خروج از توافق هسته‌ای یا حداقل کاهش تعهدات ذیل برجام به فشارهای رو به رشد واشنگتن علیه تهران واکنش نشان خواهد داد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در روزهای گذشته در گزارشی اعتراف کرد: فروپاشی برجام نمی‌تواند خبر خوبی باشد، زیرا به امنیت اسرائیل ضربه خواهد زد.
نگرانی اروپا
 از پایان امتیازدهی یک‌طرفه
یکروز پس از انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی و اعلام ضرب‌الاجل به کشورهای باقیمانده در برجام، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای گستاخانه هرگونه ضرب‌الاجل از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برجام را رد کرد.
علاوه‌بر این، در روزهای گذشته «ناتالی توچی» مشاور «فدریکا موگرینی»-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- در مصاحبه با شبکه رادیویی سی‌بی‌سی گفته بود:«حداقل ۱۲۰ روز زمان نیاز است تا اروپا بتواند حسن نیت خود درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش را به ایران نشان دهد».
مقامات اروپایی فاز جدید وقت‌کشی را کلید زده‌اند. علی‌رغم اینکه اکنون بیش از یک‌سال از خروج آمریکا سپری شده است، مقامات اروپایی مدعی هستند که برای اجرای تعهدات برجامی باید 120 روز فرصت داده شود.
تقلای مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران در کنار نگرانی مقامات اروپایی از پایان یافتن امتیازدهی یک‌طرفه ایران نتایج خروج دولت از موضع انفعال و ورود به موضع اقتدار است.
هر چند که اقدام اخیر دولت، دیرهنگام و حداقلی بود ولی با این حال دولت باید از هم‌اکنون با پرهیز از وقت‌کشی، در راستای کاهش تعهدات، گام‌های بعدی را قاطعانه و سریع اجرا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما