شناسهٔ خبر: 32917886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

برجام جزو مهمترین توافقات ۱۰ سال اخیر

بی عملی اتحادیه اروپا در حفظ برجام

عضو فراکسیون حاکم در پارلمان آلمان با بیان این که تنش های کنونی در منطقه به هیچ جنگی منتهی نخواهد شد از ادامه تلاش برلین برای کاهش اختلافات بین ایران و آمریکا خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: «یوهانس داوید وادپول» عضو فراکسیون دموکرات مسیحی پارلمان آلمان در نشست بوندستاگ گفت: توافق هسته ای ایران در کنار توافقنامه آب و هوایی پاریس یکی از مهمترین معاهده های بین المللی در ۱۰ سال اخیر است. دولت آلمان در آن زمان تلاش فراوانی برای امضای این پیمان کرد و ما مفتخر به این کار هستیم.

وی افزود: ما از تمامی طرف ها می خواهیم که به این توافق پایبند بمانند. این توافق موفق شده مسابقه تسلیحات اتمی را در منطقه متوقف کند و آلمان به عنوان یکی از طرفهای حامی این پیمان، همواره موضعی مشخص در قبال آن داشته است.

به گفته وی وزارت خارجه آلمان از ایران خواسته است به برجام متعهد بماند در غیر اینصورت تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال می شود و برلین توان اندکی برای بی اثر کردن آن خواهد داشت.

این نماینده پارلمان آلمان یادآور شد: همچنین این که سپاه پاسداران موقعیت کنونی را به عنوان یک فرصت برای ایران ارزیابی می کند، پیام روشنی برای ما دارد. آنچه که ما از آمریکا به عنوان شریک استراتژیک انتظار داریم، تدوین یک راهبرد مناسب در مورد ایران است. اتخاذ سیاست فشار حداکثری اقتصادی و نظامی تنها به این منجر می شود که همکاری ها با تهران کاهش یابد. از این رو افزایش روزانه فشار به ایران کاری از پیش نمی برد و تنها مشکلات را دو چندان می سازد.

وی با این ادعا که سیاست ایران در مورد اسرائیل یک تهدید است و آلمان در چنین مواردی همواره در کنار تل آویو است تاکید کرد: در موقعیت کنونی هیچ توجیهی برای به کار گیری اهرم نظامی علیه ایران وجود ندارد، این باید موضع مشخص ما باشد.

داوید وادپول در پایان گفت: در هر حال ما به حمایت هایمان از توافق هسته ای ادامه می دهیم و تلاش خود را برای کاهش تنش ها و یافتن راه حلی مسالمت آمیز جهت حل اختلافات پی می گیریم.

 

نماینده پارلمان آلمان:
آمریکایی ها دروغ می گویند/ بی عملی اتحادیه اروپا در حفظ برجام

«کلاوس ارنست» از حزب چپ های آلمان طی سخنانی در پارلمان این کشور ضمن متهم کردن دولت آمریکا به دروغگویی در مورد ایران، بی عملی اتحادیه اروپا در قبال برجام را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «کلاوس ارنست» عضو فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان (بوندستاگ) در نشستی با عنوان «موضع آلمان در قبال برجام» به انتقاد از عملکرد آلمان و اتحادیه اروپا در قبال این توافق پرداخت.

وی گفت: توافق هسته ای که از دستیابی ایران به بمب هسته ای جلوگیری می کند اکنون در معرض خطر قرار گرفته است. این توافق به خوبی کار می کرد تا زمانی که آمریکا از آن خارج شد اما چرا؟ این در حالی بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرد.

ارنست افزود: این موضوع مرا به یاد داستانی انداخت که شما هم به یاد می آورید؛ زمانی که «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا شورای امنیت را در مورد وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق قانع کرد، بعدها روشن شد که تمامی این ادعا دروغ بوده و جامعه جهانی از سوی آمریکا فریب داده شده است. این بار نیز آمریکا باز در حال زمینه چینی برای درگیری نظامی در منطقه است.

این نماینده پارلمان آلمان اظهار داشت: همه ما در مورد این که توافق هسته ای باید پابرجا بماند، متفق القول هستیم. اکنون در شرایطی هستیم که تمامی شرکت های خارجی از معامله با ایران منع شده اند، تحریمی سراسری که به شدت دیکتاتورمآبانه بوده و حتی مسائل حقوق بشری را در بر می گیرد. نتیجه آن خروج تمامی شرکت های بزرگ اروپایی از ایران و از بین رفتن مناسبات ما با این کشور بوده است.

وی یادآور شد: اما سوال اینجا است که دولت آلمان تا کنون برای نجات این توافق چه اقدامی انجام داده است. در جواب باید گفت دولت آلمان و در کل اتحادیه اروپا هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده اند، مشکل همینجا است. شرکت های اروپایی برای مقابله با تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا به حال خود رها شده اند و هیچ حمایت از آنها نمی شود.

به گفته ارنست اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی اهمیتی برای این توافق قائل نبوده و کمترین اقدام را برای حفظ آن انجام داده است به همین دلیل است که دولت ایران دیگر باور ندارد که اروپایی ها بخواهند در مقابل تحریم های آمریکا کاری از پیش ببرند.

وی این سوال را مطرح کرد که چرا اروپایی ها از لزوم حفظ توافق هسته ای سخن می گویند در حالی که هیچ کاری برای مقابله با آمریکا انجام نمی دهند؟ چرا آنها از امکانات خود برای راه اندازی ساز و کار مالی با ایران استفاده نکردند؟ چرا آلمان که همواره بر حفظ برجام تاکید دارد، کاری از پیش نبرده است؟

نماینده فراکسیون چپ ها تاکید کرد اگر اوضاع به اینجا رسیده و تا این حد متشنج شده است اروپایی ها و از جمله آلمان در آن بی تقصیر نیستند.

وی در پایان به دولت آلمان توصیه کرد از موقعیت موجود استفاده کند و مستقل تصمیم بگیرد تا بدین وسیله ثابت کند که مستعمره آمریکا نیست.

نظر شما